;
coinex

هوش مصنوعی گوگل با پشتیبانی از هزار زبان زنده دنیا رونمایی شد

گوگل پروژه جدید خود را با موضوع هوش مصنوعی معرفی کرد که ۱۰۰۰ زبان رایج را پوشش می‌دهد. در این خبر به معرفی پروژه هوش مصنوعی گوگل خواهیم پرداخت.

مدت‌ها قبل، گوگل پیش‌بینی کرده بود که ممکن است بشر در آینده نه چندان دور، به‌وسیله هوش مصنوعی نابود شود. این شرکت جدیدا پروژه‌ای تحت عنوان توسعه مدل زبانی هوش مصنوعی را معرفی کرده که شامل ۱۰۰۰ زبان رایج دنیا است.

بیشتر بخوانید: درمان اختلالات مغزی با هوش مصنوعی ؛ تسریع درمان با دانش میکروالکترونیک‌

هوش مصنوعی گوگل

گوگل با معرفی هوش مصنوعی که شامل بیش از ۴۰۰ زبان بود، اولین قدم در راستای رسیدن به هدف 1000 زبان را برداشت. گوگل این پروژه را به عنوان «گسترده‌ترین پوشش زبانی که امروز در یک مدل گفتاری دیده می‌شود» معرفی کرد.

هوش مصنوعی گوگل

نکته قابل توجه این است که مهم‌ترین بخش محصولات گوگل ، همین زبان و هوش مصنوعی است. با پیشرفت در زمینه یادگیری ماشین یا توسعه مدل‌های زبانی گسترده (LLM) چند منظوره، تمرکز گوگل بر روی این بخش‌ها افزایش پیدا کرده است. مدل‌های زبانی، در محصولاتی مثل موتور جست‌و‌جوی گوگل جای گرفته‌اند.

در مدل‌های زبانی گفته شده، مشکلات و نواقص زیادی وجود دارد که می‌توان به سوگیری‌های اجتماعی و غیر اخلاقی مثل نژاد‌پرستی و بیگانه‌هراسی اشاره کرد. از دیگر مشکلات آن این است که زبان بر اساس حساسیت انسان‌ها، تجزیه و تحلیل نمی‌شود. نکته قابل توجه این است که گوگل، محققانی که سعی داشتند بر روی این نواقص کار کنند را اخراج کرده بود.

با توجه به موارد گفته شده، مدل‌های زبانی می‌توانند فعالیت‌های زیادی را انجام دهند که این فعالیت‌ها شامل تولید زبان (مدل GPT_3 متعلق به OPENAI) و ترجمه (No language left behind) است. پروژه ۱۰۰۰ زبان هوش مصنوعی ، تنها بر روی یک مسئله خاصی کار نمی‌کند، بلکه توانایی ایجاد سیستم واحدی داشته که در آن دانش بالایی از زبان‌ها وجود دارد.

معاون تحقیقات بخش هوش مصنوعی گوگل، زوبین قهرمانی در مصاحبه خود با وب سایت The Verge، اشاره کرد که منتقل کردن کار‌کردهای هوش مصنوعی به زبان‌هایی که مورد کم توجهی قرار گرفته‌اند، کار آسان‌تری نسبت به قبل خواهد بود.

وی در ادامه اضافه کرد که عملکرد سیستم هوش مصنوعی، در زمانی که مدل واحدی در ارتباط با زبان‌های متفاوت موجود بوده و بر پایه آن‌ها آموزش دیده باشد، بهبود می‌یابد. البته لازم نیست که گوگل با توسعه هزار مدل مختلف، هزاران زبان را تحت پوشش قرار دهد.

هوش مصنوعی گوگل

در ادامه قهرمانی، زبان‌ه‍ا را از این جهت که از یکی به دیگری تکامل پیدا کرده و دارای وجه اشتراکی با هم هستند، به ارگانیسم‌ها شباهت داد. هم‌چنین در زمینه یادگیری بدون نمونه، پیشرفت‌های چشمگیری قابل مشاهده است. این تیم، داده‌های یک زبان را داخل مدل ۱۰۰۰ زبانه هوش مصنوعی گوگل جای داده‌ و توانایی ترجمه زبان رایجی که با منابع زیاد آموزش دیده‌اند را به یک زبان کم منبع دارند.

یکی از چالش‌هایی که در خصوص آموزش تعداد زیادی زبان وجود دارد، امکان دسترسی به داده‌هاست. بخاطر همین موضوع، گوگل از نظر مالی، شرایط را برای زبان‌های دارای منابع کم فراهم می‌کند.

منظور از این داده‌ها، صداهای ضبط شده و متون نوشته شده است. البته هنوز تصمیم فعلی گوگل درباره حوزه کاربرد این مدل قطعی نشده است و فقط احتمال دارد در برخی محصولات مانند گوگل ترنسلیت و زیرنویس‌های یوتیوپ کاربرد داشته باشد.

بنابر گفته زوبین قهرمانی در مورد کارکرد مدل زبانی، مدل زبانی گفته شده، فعالیت‌‌های زیادی از قبیل تبدیل فرمان‌های یک ربات به کد، حل مسائل ریاضی و ترجمه را انجام می‌دهد. زوبین قهرمانی بر این باور است که این مدل‌ها قابل تبدیل به منابعی از دانش هستند و امکان استفاده از آن‌ها به روش‌های متفاوت، وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد هوش مصنوعی گوگل چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر