;
coinex

آیا مصرف ماریجوانا باعث خلاقیت می‌شود؟

آیا مصرف ماریجوانا می‌تواند خلاقیت افراد را بالا ببرد. بسیاری بر این باورند که با استعمال موادی همچون ماری جوانا و یا حشیش می‌توانند ذهن فعالتری داشته و در واقع خلاق تر شوند. اما آیا این موضوع حقیقت دارد؟

ماریجوانا (Marijuana) که در فرهنگ عامه با نام‌های گل، علف یا گراس نیز شناخته می‌شود، یک ماده فعال کننده روان که علاوه بر استفاده تفریحی جنبه درمانی نیز دارد. ماری‌جوانا از برگ و گل گیاه شاه‌دانه به دست می‌آید و به دلیل وجود ماده موثره آن که تتراهیدروکانابینول (تی‌اچ‌سی) است باعث احساس سرخوشی‌آور می‌شود، اما آیا می توان از مارجوانا به عنوان یک ماده محرک برای بالا بردن خلاقیت افراد استفاده کرد؟

آیا ارتباطی بین مصرف ماریجوانا و افزایش خلاقیت وجود دارد؟

دیلی میل در یک گزارش جدید با این عنوان که ماری جوانا شما را خلاق تر نمی کند به این نکته اشاره کرده است که اگرچه مصرف ماریجوانا باعث احساس شادی موقتی می‌شود، اما به هیچ عنوان افراد را خلاق تر نمی کند.

آیا ارتباطی بین مصرف ماریجوانا و افزایش خلاقیت وجود دارد؟
آیا ارتباطی بین مصرف ماریجوانا و افزایش خلاقیت وجود دارد؟

شاید این موضوع از آنجایی نشات می‌گیرد که به گفته برخی، گروه مشهور موسیقی بیتلز مصرف ماریجوانا را موجب تقویت ذهن خود در نوشتن شعر دانسته و عده ای نیز معتقدند که آثار هنری پابلو پیکاسو نقاش مشهور اسپانیایی نیز با کمک گرفتن از این ماده مخدر خلق شده است. اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که برخلاف تصور رایج، در واقع حشیش (ماریجوانا) فرد را خلاق‌تر نمی‌کند.

در این مطالعه حدود 400 شرکت‌کننده، 15 دقیقه پس از کشیدن ماریجوانا و 12 ساعت بعد از آن، یک آزمون خلاقیت را انجام دادند. برخی از شرکت کنندگان این آزمایش نیز چیزی مصرف نکردند. سپس پاسخ‌های داده شده با یکدیگر مخلوط شده و مشخص نبود که پاسخ‌ها مربوط به چه اشخاصی است. نتایج نشان داد که در نهایت پاسخ‌ها داده شده بین گروه‌هایی که ماریجوانا کشیده بودند و گروهی که کاملا هوشیار بودند، تفاوتی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: راه اندازی اولین رستوران ماری جوانا در تایلند

پژوهشگران بر این باورند که ماریجوانا موجب می‌شود که ذهن مصرف کنندگانش مثبت‌تر و پذیراتر شده و به آنها توهم خلاقیت بیشتر بدهد، اما اینچنین نیست که حقیقتا خلاقیت و ابتکار آنها را افزایش دهد.

در یک آزمایش دیگر نیز پژوهشگران دانشگاه واشنگتن 191 نفر از شرکت کنندگان را که گاه به گاه ماریجوانا مصرف می‌کردند، مورد بررسی قرار دادند. آنها این افراد را به دو گروه تقسیم کرده و از آنها خواستند تا در عرض 4 دقیقه برای استفاده از آجری که به آنها داده شد ایده پردازی کنند.

یک گروه این آزمایش را 15 دقیقه پس از کشیدن ماریجوانا آغاز کرد و گروه دوم حداقل ۱۲ ساعت پس از مصرف، آن را شروع کرد. سپس از دو پژوهشگر و 430 فرد بزرگسال که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، خواسته شد تا پاسخ ها را درجه‌بندی کنند. این گروه نمی‌دانستند پاسخ‌ها مربوط به کدام گروه است.

در نهایت، تفاوت معنی‌داری در میزان خلاقیت بین گروه‌های سرخوش یا هوشیار مشاهده نشد. پژوهشگران دریافتند که این درک افراد از خلاقیت است که در هنگام سرخوشی ناشی از مصرف ماریجوانا تحریف می‌شود.

بنابراین آنها پژوهش دومی را طراحی کردند که در آن 140 مصرف کننده گاه به گاه ماریجوانا به دو گروه تقسیم شدند. گروهی که به تازگی ماریجوانا مصرف کرده و گروهی که حداقل 12 ساعت از آن مصرف نکرده بودند.

سپس از هر دو گروه خواسته شد تا یک آزمون خلاقیت متمرکز را تکمیل کنند. در این مورد به آنها گفته شد در مورد افزایش درآمد یک گروه موسیقی محلی تنها در مدت پنج دقیقه ایده پردازی کنند. سپس شرکت کنندگان ایده‌های یکدیگر را ارزیابی کردند.

اما باز هم تفاوتی در میزان خلاقیت کسانی که این ماده مخدر را مصرف کرده بودند، در مقایسه با کسانی که مصرف نکرده بودند، مشاهده نشد.

دکتر کریستوفر بارنز روانشناس دانشگاه واشنگتن که این پژوهش را مدیریت کرده است، می‌گوید: احتمالاً ماریجوانا در واقع خلاقیت شما را کم یا زیاد نمی‌کند.

دکتر بارنز معتقد است که نتایج نشان می‌دهد که کارفرمایان باید راه‌هایی برای مدیریت کارمندانی که از ماریجوانا استفاده می‌کنند، بیابند. وی می‌گوید: بسیاری از مدیران یا باید در نظر بگیرند که ماریجوانا چگونه بر کار آنها تأثیر می‌گذارد یا کارکنانی را که از این ماده مخدر استفاده می‌کنند، مدیریت کنند.

مطمئنا این آخرین پژوهش بر روی ماریجوانا نخواهد بود. استعمال این ماده اکنون در برخی از نقاط جهان شکل قانونی به خود گرفته و البته طرفداران و همچنین منتقدان زیادی نیز دارد.

شما درباره این موضوع چگونه فکر می‌کنید؟ آیا شما هم معتقدید که کشیدن ماریجوانا و حشیش می‌تواند خلاقیت را افزایش دهد؟ نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: dailymail

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر