;
coinex

نماینده مجلس: آیین‌نامه واردات دعوتنامه‌ای برای مافیای خودرو است!

آیین نامه واردات خودرو از روز اول با انتقادات زیادی مواجه بوده و همچنان هست. حالا یکی از نمایندگان آن را دعوتنامه‌ای برای مافیای خودرو خوانده‌ است.

یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگویی، آیین نامه واردات خودرو را، دعوتنامه‌ای برای مافیای خودرو خواند و گفت بندهای آیین‌نامه، راه را برای ورود مافیای خودرو به واردات باز گذاشته است. او ادامه داد، مافیای خودرو با شگردهای مختلف قصد دارند بازار واردات را مال خود کنند.

بیشتر بخوانید: تاریخ عرضه خودرو TF21 به بازار مشخص شد

دعوتنامه‌ای برای مافیای خودرو از زبان نماینده مجلس

بعد از گذشت بیش از یکسال از مطرح شدن موضوع واردات خودرو به کشور، به نظر می رسد که حواشی اینکار تاکنون بسیار بیشتر از دستاوردها بوده است، به خصوص که چشم انداز نهایی نیز با توجه به عدم اعلام رسمی تعرفه های واردات چندان روشن نیست، در این شرایط به گفته یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی: «بندهای آیین‌نامه، راه را برای ورود مافیای خودرو به واردات باز گذاشته است. مافیای صنعت خودروسازی سعی دارند با شگردهای مختلف، بازار واردات را در دست بگیرند.»

نماینده مجلس: آیین‌نامه واردات دعوتنامه‌ای برای مافیای خودرو است!

مصوبه آیین‌نامه واردات خودرو با یک تأخیر طولانی و پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره در شهریورماه ۱۴۰۱ به امضای هیئت‌وزیران رسید. ولی به محض افشای بندهای آن، انتقادهای متعدد از سمت نهادهای مختلف بر آن وارد شد. به طور خاص، دبیر انجمن واردات خودرو از مفاد آیین‌نامه گله‌مند بوده و ضمن تأکید بر امکان ایجاد انحصار، ورود خودروهای خارجی بر اساس آیین‌نامه را نه به عنوان یک تجارت، بلکه به عنوان یک اقدام نمایشی توصیف کرده است. شروط و محدودیت‌های عجیب در آیین‌نامه واردات خودرو، دست مافیا را باز گذاشته و ظاهرا به طور عمدی، برای ایجاد انحصار تعریف شده‌اند.

به گفته عضو کمیسیون معادن و صنایع مجلس:

اگرچه آیین‌نامه به عقیده وزیر صمت به طور شفاف نوشته شده، ولی زمینه ایجاد انحصار مهیا است و مافیای صنعت خودروسازی می‌توانند با شگردهای هوشمندانه، قواعد آیین‌نامه را دور بزنند و بازار واردات خودرو را در دست بگیرند. لیست اسامی واردکنندگان مجاز خودرو به وضوح نشان می‌دهد که مافیای حاکم بر دو خودروسازی اصلی کشور به راحتی پا به عرصه واردات گذاشته‌اند و بعید نیست که بازار خودروهای خارجی وارداتی را تحت سیطره خود درآورند.

سازوکار واردات خودرو در قانون مصوب مجلس در قانون پیش‌بینی شده است و تمایز و انحصاری در نوع خودروهای وارداتی به چشم نمی‌خورد. ولی شروطی که در آیین‌نامه قید شده، زمینه ورود مافیای خودرو به واردات را فراهم آورده و دست آن‌ها را باز گذاشته است. به همین خاطر توصیه می‌شود نهادها و مسئولین مربوطه تغییرات و اصلاحات لازم را روی بندهای آیین‌نامه اعمال کنند و ابهامات و راه‌های نفوذ مافیای خودرویی را از میان بردارند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره دعوتنامه‌ای برای مافیای خودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر