;
coinex

نگرانی نماینده مجلس از موج جدید اعتراضات اقتصادی ؛ باید این را مدیریت کنیم!

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی در خصوص احتمال بروز موج جدید اعتراضات اقتصادی با توجه به شرایط اقتصادی کشور گفته باید این وضعیت مدیریت شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص تداوم مشکلات اقتصادی و معیشتی عامه مردم و افزایش نرخ ارز، خودرو و کالاهای اساسی مصرفی هشدار داده و گفته که احتمال بروز موج جدید اعتراضات اقتصادی بعید نیست. او می‌گوید:

موضوع سوال که معتقدید بستر و ریشه بسیاری از اعتراضات مردمی و نارضایتی‌شان حوزه اقتصاد و معیشت است را من هم قبول دارم، نظرسنجی‌هایی هم که اخیرا انجام شده نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از آنچه که موجب اعتراضات شده و گلایه‌ها و انتقادات به ارکان نظام را پدید آورده، به مشکلات و مسائل اقتصادی و معیشتی گره خورده است و حتی مصادیق عینی آن را هم می‌شد، دید.

او به ایلنا گفت: «من سه هفته قبل برای بازدید میدانی به استان آذربایجان شرقی و شهرستان بناب رفته بودم، خب گزارشی از وضعیت شهر به من دادند و گفتند که در این شهر همه درگیر کار هستند، جالب است که در تابلوی ورودی شهر خیلی بزرگ نوشته: «بناب شهر تلاش، کار و مجاهدت». به من گفتند اینجا به قدری مردم درگیر کار هستند که کمبود نیروی کار داریم و از شهر‌ها و استان‌های دیگر می‌آیند اینجا کار می‌کنند، بناب قطب صادرات منطقه است و کار‌های زیادی در بخش کشاورزی و صادرات انجام می‌دهند».

بیشتر بخوانید: لغو دستور شاپرک برای اخذ اجباری اینماد توسط کارگروه اقتصاد دیجیتال

نگرانی نماینده مجلس از موج جدید اعتراضات اقتصادی

نماینده کرمان اضافه کرد: «ظهر آن روز به دیدار امام جمعه شهر رفتیم از وضعیت اغتشاشات پرسیدم، ایشان به من گفتند که اینجا مردم فقط کار می‌کنند، ما یک مورد اغتشاش و شعارنویسی نداریم. می‌خواهم بگویم این شهر و این بازدید ما از شهرستان بناب از مصادیق عینی این است که اعتراضات و اغتشاشات ریشه در مسائل اقتصادی دارد، البته ممکن است در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی هم مسائلی باشد، اما اکثر موضوع به اقتصاد بازمی‌گردد». رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه بیان کرد:

اقداماتی که دولت و مجلس باید انجام دهد برای حل این مشکلات ظرفیت‌هایی است که باید به کار گیرند و من معتقدم حل بعضی از موضوعات هم با همین ظرفیت‌های فعلی امکان‌پذیر است. برای مثال در حوزه خودرو حتما اقدامات دولت می‌توانست بهتر از این باشد که الان دارد انجام می‌شود، همه مواردی که پیرامون این حوزه مطرح شد و حتی در بحث استیضاح وزیر هم بخش مهمی از انتقادات نمایندگان در این زمینه بود. صحبت‌های من نافی زحمات و تلاش‌هایی که وزیران و تیم اقتصادی دولت داشتند، نیست، اما اشکالاتی در این حوزه وجود دارد که به هر دلیل نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

نگرانی نماینده مجلس از موج جدید اعتراضات اقتصادی ؛ باید این را مدیریت کنیم!
نگرانی نماینده مجلس از موج جدید اعتراضات اقتصادی

وی تصریح کرد: «من هم با شما موافقم که ما باید در این حوزه‌ها که مشکلات عمده و اساسی مردم است، بیش از گذشته کار کنیم، دشمن بیش از اینکه روی توان خودش برای نابودی جمهوری اسلامی ایران حساب کند روی اشتباهات ما حساب کرده است و خیلی محکم ایستاده تا بتواند از این فضا بهره ببرد». پورابراهیمی با اشاره به مشکلات ارزی، خاطرنشان کرد:

الان موج جدیدی که ما پیش‌بینی می‌کنیم، سوار شدن بر اعتراضات اقتصادی جدید است، که این را باید حتما مدیریت کنیم که ایجاد نشود؛ همین بحث‌هایی که درخصوص مسائل ارزی وجود دارد و می‌تواند ایجاد تنش کند، حتما از نظر ما قابل مدیریت و بخش زیادی از آن قابل کنترل است.

وی افزود: «همه ارکان نظام باید کمک کنند البته ما هم در خدمت دولت و ارکان دولت خواهیم بود به جهت اینکه پشتیبانی کنیم، اما مطالبی هم که در حوزه انتقادات و راهکار‌های کارشناسی است و می‌تواند مغایر با نظر دولت باشد را هم اعلام می‌کنیم، طبیعی هم است و اینطور نیست که هر چه دولت می‌گوید ما تبعیت کنیم؛ لذا ما باید با دقت ورود کنیم و مشکلات را که بخش عمده‌ای از این‌ها هم با ظرفیت‌های فعلی قابل حل است را رفع کنیم تا میران نارضایتی مردم کاهش پیدا کند».

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که «مردم مشاهده می‌کنند کشور‌هایی مانند عراق و سوریه که جنگ داشتند و در وضعیت جنگی بوده و هستند هم شرایط سقوط ارزش پول ملی‌شان مانند ما نیست، این مساله چه عوامل و ریشه‌هایی دارد؟»، گفت: کشور ما از یک ویژگی‌های اقصادی کاملا خاصی برخوردار است شاید کشور‌های دیگر این فضا و این رویکردی که ما تحلیل می‌کنیم و این شرایط را نداشته باشند، بنابراین تحلیل اقتصاد ایران متناسب با شرایط خودش است. وی ادامه داد:

آن چیزی که در سوریه و کشور‌های دیگر وجود دارد به این دلیل است که نحوه اعمال ظرفیت‌های قانونی‌شان متفاوت است، آنجا یک تصمیمی که گرفته می‌شود مبنای عمل تمام ظرفیت‌های اجرایی در کشورشان است و اینطور نیست که بخشی آن را اجرا نکنند یا بخشی بگویند که شرایط کشور اینطور است و نمی‌شود، یعنی از فضایی متفاوت نسبت به آنچه که ما در فضای اجرایی کشور خودمان می‌بینیم، برخوردار هستند.

نماینده مردم کرمان افزود: «مساله دیگر این است که اقتصاد ما به دلیل شرایط خاص خودش بسیار از تفاوت نرخ ارز تاثیرپذیر شده است، اگر ما بخواهیم در کشور نرخ ارز را مدیریت کنیم، هجمه‌ای که علیه اقتصاد ما می‌آید همه‌اش اقتصادی نیست. یک وقتی شما رابطه تورم با تغییرات ارزش پول ملی را می‌پرسید خب این یک رابطه کاملا کلاسیک است و در هر کشور دیگری هم می‌شود این رابطه را علمی تحلیل کرد؛ اما در کشور ما هجمه و اثر فضای روانی به مراتب از فضای واقعی بیشتر است». وی اضافه کرد:

به عنوان مثال الان اگر رابطه بین تورم و کاهش ارزش پول ملی را با فرض اینکه هیچ تحریمی وجود ندارد، مقایسه کنیم اساسا عدد‌های برابری ارزش پول ما با دلار و یورو آن چه که الان وجود دارد نیست، اما در فضای واقعی وجود دارد، شما نمی‌توانید این را با تفسیر اقتصادی که رابطه منطقی معادلات اقتصادی و مولفه‌های اقتصادی است، تفسیر کنید.

نگرانی نماینده مجلس از موج جدید اعتراضات اقتصادی ؛ باید این را مدیریت کنیم!
موج جدید اعتراضات اقتصادی

پورابراهیمی در ادامه اظهار کرد: «یک فضای روانی غالب می‌شود بر یک جریانی، از آن طرف هم هجمه سنگین بر حوزه مسائل اقتصادی به دلیل تحریم‌هایی که وجود داشته دست به دست هم می‌دهد تا نتیجه اینگونه شود. مستحضرید که هیچ کشوری به اندازه جمهوری اسلامی ایران در تاریخ اقتصاد جهانی مورد هجمه تحریم واقع نشده است، یک دهم این تحریم‌ها به خیلی از کشور‌های دیگر اعمال شود، اقتصادشان دچار فروپاشی می‌شود. جمهوری اسلامی با این فضا دارد حرکت می‌کند، با این هجمه و این اثر روانی؛ پس جنس رفتاری و جنس هجمه قابل مقایسه نیست».

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به شیوه‌های تخصیص ارز در کشور اشاره کرد و ابراز داشت:

از سوی دیگر رابطه تمهیدات تخصصی هم قابل مقایسه نیست، البته اشکالات و اشتباهات و خطا‌ها هم در این حوزه وجود داشته که ما می‌توانستیم از بخشی از هزینه‌هایی که مردم متحمل آن می‌شوند اجتناب کنیم. برای مثال تصمیماتی مانند نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی اشتباه بود و هیچ کارشناس اقتصادی این را قبول نداشت و در انتخابات ۱۴۰۰ همه کاندیدا‌ها از همه جناح‌ها هم می‌گفتند اشتباه بوده است، پس خطا‌ها هم هزینه‌های سنگینی ایجاد کرده است.

وی گفت: ما تصورمان این است که ان‌شاءالله با همکاری که اتفاق افتاده میان مجلس و دولت، به همراه کاهش خطا‌ها در حوزه کارشناسی بتوانیم اتفاقات مثبتی برای اقتصاد کشور و معیشت مردم رقم بزنیم.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص نگرانی نماینده مجلس از بابت بروز موج جدید اعتراضات اقتصادی چیست؟ به نظر شما در صورت بروز، موج جدید اعتراضات اقتصادی ناشی از چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر