;
coinex

نصر تهران از افزایش مهاجرت استارتاپ ها در نتیجه قطعی اینترنت می‌گوید

رئیس کمیسیون نصر تهران قطعی اینترنت را حاصل یک تفکر انحصاری دانست و گفت، این موضوع باعث افزایش مهاجرت استارتاپ ها به کشورهای حاشیه‌ای شده است.

بابازاده رئیس کمیسیون اینترنت اشیای تهران درباره افزایش مهاجرت استارتاپ ها می‌گوید ارمغان قطعی اینترنت و محدودیت‌های اینترنتی برای استارتاپ ها چیزی جر ناامیدی نبوده است و این ناامیدی آنها را ترغیب می‌کند برای ادامه فعالیت به کشورهای همسایه مانند امارات، عراق و ترکیه بروند.

بیشتر بخوانید: انتقاد رئیس مجلس از فیلترینگ ؛ انتقال اجباری مردم به پیامرسان داخلی ممکن نیست!

افزایش مهاجرت استارتاپ ها به کشورهای همسایه

به باور روزبه بابازاده قطعی اینترنت باعث شده تمام زحمات استارتاپ های اینترنت اشیا از بین برود و این در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای همجوار ایران برای آنها فرش قرمز پهن کرده‌اند. او درباره افزایش مهاجرت استارتاپ‌هایی که در زمینه اینترنت اشیا فعالیت می‌کنند گفت: «این موضوع باعث شده خیلی از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها مهاجرت کنند».

نصر تهران از افزایش مهاجرت استارتاپ ها در نتیجه قطعی اینترنت می‌گوید
افزایش مهاجرت استارتاپ ها

به گفته او: «کشورهایی مثل امارات، عراق و ترکیه با کمال میل و با فرش قرمز شرکت‌های ایرانی را جذب می‌کنند و خدمات ویژه‌ای هم به آنان عرضه می‌کنند. الان حاکمیت بگوید کشوری که میخواست رتبه اول منطقه در هوشمندسازی باشد، کجا ایستاده‌ است؟»

طبق گفته بابازاده برخی از شرکت در اوضاع کنونی کشور اقدام به مهاجرت به کشورهای عمان و امارات کرده‌اند. بابازاده به مهاجرت یک شرکت به عراق که در حوزه حمل و نقل فعالیت می‌کرده اشاره کرد و گفت: «حتما وضعیت عراق الان بهتر از ایران است.»

رئیس کمیسیون اینترنت اشیا نصر تهران درباره عقب‌گردی که در صنعت هوشمندسازی به وجود آمده گفت: «در این مسیر اعتمادسازی مشتریان در آینده مهم‌ترین چالش در این حوزه خواهد بود. باید توجه داشت که در این دو‌ماه برخی از کسب‌وکارها در حوزه اینترنت اشیا کاملاً از بین رفته‌اند.»

به اعتقاد بابازاده در این مسئله بیشترین آسیب متوجه دو دسته بوده و توضیح داد: «دسته‌ای که سرور پلتفرم‌هایشان در خارج از کشور بوده و همچنین دسته‌ای که نمایندگی پلتفرم‌های خارجی را داشتند یا از پلتفرم‌های خارجی استفاده می‌کردند، کسب‌وکارشان به نابودی کشیده شد.»

روزبه بابازاده درباره تبعات ناشی از قطعی اینترنت صحبت کرد و گفت: «در چند روز اول قطعی اینترنت سلولار (اینترنت موبایل) در عصرها، کسب‌وکارهای اینترنت اشیا و به‌خصوص حوزه‌های حمل‌و‌نقل متصل و سیستم‌های آبیاری هوشمند که از سیم‌کارت برای ارتباط استفاده می‌کردند، به‌طور کامل مختل شدند. حتی پلتفرم‌های داخلی نیز به علت قطعی کامل اینترنت در روزهای ابتدایی قابل کار نبودند و این کسب‌و‌کارها صدمه جدی دیدند.» وی در ادامه افزود:

«مجموعه‌های تولیدکننده یا واردکننده سخت‌افزار، مجموعه‌های نرم‌افزاری ارائه‌دهنده خدمات پلتفرمی و مجموعه‌های ارائه‌دهنده راهکار. کسب‌وکارهای اینترنت اشیا بر‌اساس ارائه سرویس کار می‌کنند».

او گفت: «این کسب‌وکارها دارای پلتفرم‌های اینترنت اشیا هستند که خدمات پلتفرمی می‌دهند؛ از قبیل سامانه‌های مدیریت ناوگان، سامانه کشاورزی هوشمند، سامانه‌های سلامت هوشمند، خانه‌های هوشمند و انواع مختلف سامانه‌های هوشمندسازی. این کسب‌وکارها براساس سرویسی که ارائه شده، کسب درآمد می‌کنند.»

طبق گفته‌های بابازاده خسارات ناشی از قطعی و اختلالات اینترنتی فقط مادی نبوده و مهم‌تر اعتمادی است که از بین رفته و باید اعتماد از دست رفته مشتریان به سیستم‌های هوشمندسازی نیز بازسازی شود.

رئیس کمیسیون اینترنت اشیا با بیان اینکه این مشتریان تعیین کننده ورود کسب‌وکارها به پلتفرم‌های داخلی هستند، گفت:

«تجربه سال‌های گذشته در کشور نشان داده بازار به‌صورت دستوری شکل نمی‌گیرد. با قطع اینترنت اعتماد مشتری از بین می‌رود و دیگر حتی حفظ آن دشوار است، چه برسد به تشویق او به حضور در پلتفرم‌های داخلی.»

او می‌گوید صنعت هوشمندسازی در ایران یک صنعت تازه شکل گرفته و نوپاست و شرکت‌ها و استارتاپ‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند همواره تلاش کرده‌اند تا مشتریان و کسب و کارها را به استفاده از خدمات این فناوری ترغیب کنند.

همچنین وی نسبت به صحبت‌های سخنگوی دولت که گفته بود اینترنت قطع نیست و فقط اینستاگرام و واتساپ فیلتر هستند واکنش نشان داد و گفت: «علاوه بر این دو پلتفرم، تعداد دیگری نیز قبلاً فیلتر شده‌اند، آنها به حساب نمی‌آیند؟ تاریخ دوستان بازه‌اش چند وقته هست؟ به ما بگویند تا کسب‌وکارها بتوانند برای سونامی‌های بعدی کسب‌وکار آماده باشند.»

بابازاده در ادامه توضیح داد: «متأسفانه به علت لجبازی برای حذف‌شدن یک اپلیکیشن از فروشگاه اندروید، کل پلتفرم گوگل را فیلتر کردند، سایت‌هایی که برنامه‌نویسان از طریق آنها ابزارهای خودشان را آپدیت می‌کردند، فیلتر شدند. باید توجه کرد که جایگزین‌کردن پلتفرم‌ها به این سادگی‌ها نیست و پلتفرم‌های ایرانی در حد و اندازه خیلی از پلتفرم‌های خارجی نیستند. پلتفرم‌هایی مثل آمازون و مایکروسافت آژور از مشهورترین پلتفرم‌های اینترنت اشیا هستند که ما نمونه‌هایی به اندازه یک صدمش را هم در کشور نداریم. متأسفانه همه دنیا به‌جز ایران از پلتفرم‌های مطرح استفاده می‌کنند.» بابازاده گفت:

«قطعی اینترنت تیر آخر را بر پیکر نیمه‌جان صنعت نوپا اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در کشور زده است. از سال ۹۶ تاکنون در حوزه اینترنت اشیا قوانین بسیار بد و غیر‌کارشناسی در جهت تخریب صنعت هوشمندسازی تصویب شد و کماکان هم این تصویب‌ها ادامه دارد.»

ایشان همچنین به تلاش‌هایی که نصر تهران برای تغییر شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: «‌سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در روزهای گذشته بارها با نهادهای مختلف جلسه گذاشت. سعی کردیم متذکر شویم پلتفرم داخلی پایداری و دیگر نیازهای پایه را ندارند. متأسفانه طی این اتفاقات فقط انحصار برای برخی مجموعه‌های خاص ایجاد شده و می‌شود و آنها هم هیچ کار اصولی انجام نداده و نخواهند داد.»

بیشتر بخوانید:

نظر شماره درباره افزایش مهاجرت استارتاپ ها چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر