;
coinex

بررسی گلکسی A03 سامسونگ ؛ موشکافی سیستم، عملکرد، دوربین و باتری

گلکسی A03 یکی از بهترین گوشی های اقتصادی سامسونگ است و از پس نیازهای عادی کاربران برمی‌آید. در ادامه به بررسی گلکسی A03 سامسونگ می‌پردازیم و مشخصات آن را موشکافی می‌کنیم.

سامسونگ هم مانند بسیاری از برندهای تولیدکننده گوشی، گوشی‌های اقتصادی متنوعی را روانه بازار می‌کند. گوشی گلکسی A03 با قیمت بسیار مقرون‌به‌صرفه‌ای عرضه می‌شود. همه افرادی که توانایی خرید گوشی‌های میان‌رده و بالارده را ندارند، با پرداخت هزینه بسیار منطقی می‌توانند از این گوشی بهره‌مند شوند.

بااین‌حال، باید توجه داشته باشید که نمی‌توان از یک گوشی پایین‌رده انتظار چندان بالایی داشت. این گوشی به‌طورکلی برای کارهای معمولی می‌تواند نیازهای شما را تا حدودی پاسخ بدهد. پس اگر می‌خواهید این اسمارت‌فون را خریداری کنید، بهتر است قبل از آن اطلاعاتی درباره ویژگی‌های آن به دست بیاورید تا بدانید چقدر ارزش خرید دارد.

بیشتر بخوانید:

بررسی گلکسی A03 سامسونگ

گوشی‌های سری A از برند سامسونگ طرفداران خیلی زیادی دارند که معمولا در سری میان‌رده دسته‌بندی می‌شوند. اما سری A03 را می‌توان جزء گوشی‌های پایین‌رده قرار داد.

بررسی گلکسی A03 سامسونگ
بررسی گلکسی A03 سامسونگ

مشخصات متوسط این گوشی در کنار باتری نسبتاً بزرگ آن، به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید از آن برای کارهای معمولی و روزمره خود استفاده کنید. در ادامه می‌توانید جدول مشخصات این گوشی را به‌طور کامل مشاهده کنید؛ سپس به بررسی مشخصات فنی گلکسی A03 از لحاظ طراحی، نمایشگر، دوربین و باتری می‌پردازیم.

مشخصات فنی گلکسی A03 گلکسی A03
طراحی و ساخت
  • 164.2×75.9×9.1 میلی‌متر
  • وزن 196 گرم
  • جلو شیشه‌ای، پشت پلاستیکی، فریم پلاستیکی
  • تک سیم‌کارت (نانوسیم) یا دو سیم‌کارته (نانوسیم، dual stand by)
  • در رنگ‌های مشکی، آبی و قرمز
نمایشگر
  • 6.5 اینچ از نوع PLS TFT LCD با رزولوشن 720 در 1600 پیکسل
  • نرخ نوسازی 60 هرتز
  • تراکم پیکسلی 270 پیکسل در اینچ
  • نسبت نمایشگر به بدنه 81.8 درصد
پردازنده
  •  Unisoc T606 (در برخی منابع، تراشه نامشخص ذکر شده است)
  • پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای
  • 2 هسته 1.6 گیگاهرتز و 6 هسته 1.6 گیگاهرتز
نرم‌افزار سیستم‌عامل اندروید 11 با رابط کاربری One UI Core 3.1
رم و حافظه
  • رم 3 با حافظه 32 گیگابایت
  • رم 4 با حافظه 32 گیگابایت
  • رم 4 با حافظه 64 گیگابایت
  • رم 3 با حافظه 64 گیگابایتی
  • رم 4 با حافظه 128 گیگابایت
  • درگاه اختصاصی حافظه microSDXC
  • نوع حافظه eMMC 5.1
دوربین
  • دوربین اصلی با سنسور 48 مگاپیکسلی، دریچه دیافراگم 1.8، پشتیبانی از فوکوس خودکار
  • دوربین تشخیص عمق تصویر با سنسور 2 مگاپیکسلی و دیافراگم 2.4
  • پشتیبانی از فلاش LED، پانوراما و HDR
  • ضبط ویدیوی 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه
  • دوربین سلفی: لنز واید 5 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم 2.2
  • ضبط ویدیوی 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه
باتری
  • باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعت
  • شارژ 10 وات
اتصالات و شبکه
  • وای‌فای Wi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/ac، دو بانده، Wi-Fi Direct و ‌هات‌اسپات
  • بلوتوث 5.0, A2DP, LE
  • GPS با GPS/A-GPS
  • درگاه اتصال microUSB 2.0
حسگرها و قابلیت‌های اضافی حسگر شتاب‌سنج و سنسور مجاورت

بررسی گلکسی A03 سامسونگ از نظر طراحی

وقتی از یک گوشی اقتصادی صحبت می‌کنیم، باید انتظار این را داشته باشیم که کاملاً از پلاستیک ساخته شده باشد و گلکسی A03 نیز همین‌طور است. گوشی گلکسی A03 با بدنه کاملاً پلاستیکی، دارای ابعاد 164.2×75.9×9.1 میلی‌متر وزن 196 گرم است. این گوشی طراحی تختی دارد و تکسچر‌های ریزی در پنل پشتی وجود دارند که باعث می‌شود احساس خوبی به کاربران منتقل شود.

بررسی گلکسی A03 سامسونگ

دو دوربین در پنل پشتی این اسمارت‌فون دیده می‌شود که در کنار یک فلاش LED درون یک ماژول مربعی شکل در گوشه بالا سمت چپ پنل پشتی قرار گرفته‌اند. ماژول دوربین پشتی تا حدودی بیرون‌زدگی دارد که با استفاده از یک قاب خوب می‌توانید آن را برطرف کنید. شاید هدف سامسونگ از قرار دادن این لنز‌های دوربین در ماژول مربعی شکل، این باشد که گوشی گلکسی A03 را تا حدودی شبیه به آیفون طراحی کند.

مانند بسیاری از گوشی‌های سامسونگ، لوگوی این برند را نیز می‌توانید در پایین وسط پنل پشتی با رنگ سفید مشاهده کنید. دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا به همراه دکمه پاور در لبه سمت راست قرار گرفته‌اند و لبه سمت چپ آن هم محل قرارگیری خشاب سیم‌کارت و درگاه حافظه است که می‌توانید به صورت همزمان از آن‌ها استفاده کنید. یک میکروفون، اسپیکر، درگاه USB و یک جک 3.5 میلی‌متری صدا نیز در بخش پایینی آن تعبیه شده‌اند. این‌درحالی‌است‌که لبه بالایی گوشی گلکسی A03 محل قرارگیری میکروفون دوم به تنهایی است و چیز دیگری در آنجا دیده نمی‌شود.

همان‌طورکه در بررسی گلکسی A03 سامسونگ مشاهده می‌کنید، این گوشی از قابلیت حسگر اثر انگشت پشتیبانی نمی‌کند و برخلاف بسیاری از گوشی‌های دیگر هم‌رده گلکسی A03 سامسونگ، در این اسمارت‌فون خبری از سنسور اثر انگشت نیست. بخش اعظمی از پنل جلوی را نمایشگر آن پوشانده که حاشیه بسیار زیادی در بالا و پایین آن دیده می‌شود.

بررسی گلکسی A03 سامسونگ
مشخصات فنی گلکسی A03

دوربین سلفی هم در یک ناچ قطره‌ای نسبتاً بزرگ در بالا و وسط نمایشگر قرار گرفته است که کمی توی ذوق می‌زند. به‌طورکلی، سامسونگ از همان طراحی مشابه گوشی‌های اقتصادی برای این اسمارت‌فون استفاده کرده است. نداشتن حسگر اثر انگشت را می‌توان یک عیب بزرگ در آن به شمار آورد.

بیشتر بخوانید:

بررسی گلکسی A03 سامسونگ از نظر نمایشگر

با بررسی گلکسی A03 سامسونگ از نظر نمایشگر متوجه می‌شویم در این گوشی از یک نمایشگر 6.5 اینچی از نوع PLS TFT LCD استفاده شده است که با تراکم پیکسلی 270 پیکسل در اینچ و نسبت نمایشگر به بدنه 81.8 درصد عرضه می‌شود. این نمایشگر با رزولوشن 720 در 1600 پیکسل، کیفیت متوسطی به شما عرضه می‌کند و برای کارهای معمولی نسبتاً خوب است.

بااین‌حال، به دلیل LCD بودن نمایشگر این گوشی، نباید از آن انتظار روشنایی چندان زیادی داشته باشید. ازاین‌رو، احتمالاً نتوانید به‌خوبی از گوشی گلکسی A03 سامسونگ در زیر نور خورشید و فضای باز استفاده کنید و کمی با چالش مواجه خواهید شد.

در بررسی گلکسی A03 سامسونگ مشاهده می‌کنیم که نرخ نوسازی این نمایشگر به‌اندازه 60 هرتز است که نسبت به بقیه گوشی‌های هم‌رده خود، می‌تواند متوسط باشد و برای کارهای معمولی سرعت نسبتاً خوبی دارد. به‌طورکلی، کیفیت این نمایشگر برای کارهای معمولی راضی‌کننده است که در این بازه قیمتی کاملاً‌ عادی به نظر می‌رسد.

بررسی گلکسی A03 سامسونگ

بررسی مشخصات فنی گلکسی A03 سامسونگ از نظر عملکرد

گوشی گلکسی A03 سامسونگ به پردازنده متوسط و اقتصادی Unisoc T606 مجهز شده که قبلاً در گوشی نوکیا G21 نیز وجود داشت. این پردازنده به هیچ عنوان برای کارهای سنگین طراحی نشده است و می‌تواند برای کارهای معمولی و روزمره نسبتاً خوب باشد.

پردازنده مرکزی این گوشی هشت هسته‌ای بوده که شامل دو هسته 1.6 گیگاهرتزی و شش هسته 1.6 گیگاهرتزی می‌شود. به‌طورکلی، روی عملکرد سخت‌افزاری این گوشی چندان حساب باز نکنید و بهتر است تا حد امکان روی آن فشار نیاورید.

بررسی گلکسی A03 سامسونگ نشان می‌دهد که این اسمارت‌فون با سیستم‌عامل اندروید 11 و رابط کاربری One UI Core 3.1 عرضه می‌شود. اگر قبلاً هم از گوشی‌های سامسونگ استفاده کرده باشید، از رابط کاربری این گوشی نیز لذت خواهید برد. چراکه این رابط کاربری قابلیت‌های شخصی‌سازی نسبتاً خوبی دارد که در کنار ویژگی‌های کاربردی، گوشی گلکسی A03 را به یک گوشی روان تبدیل کرده است، اما از نظر بازی نمی‌توان روی گلکسی A03 حساب کرد.

سامسونگ برای این اسمارت‌فون، نسخه‌های رم 3 و 4 گیگابایتی و حافظه داخلی نسخه‌های 32، 64 و 128 گیگابایتی را در نظر گرفته است. بدین ترتیب، می‌توانید بر اساس نیاز خود، نسخه‌های مناسب‌تر را خریداری کنید. البته همان‌طورکه می‌دانید، نمی‌توان چندان روی نسخه رم 3 گیگابایتی آن حساب کرد و برای داشتن عملکرد بهتر، پیشنهاد می‌کنیم که 4 گیگابایتی آن را خریداری نمایید.

بررسی گلکسی A03 سامسونگ
مشخصات گلکسی A03

ازآنجاکه این گوشی از قابلیت درگاه اختصاصی حافظه پشتیبانی می‌کند، نیازی نیست چندان برای فضای ذخیره آن مقاومت کنید و با استفاده از کارت حافظه می‌توانید ذخیره آن را افزایش دهید. این موضوع را می‌توان یکی از مزایای گلکسی A03 سامسونگ به شمار آورد. نوع حافظه داخلی این گوشی هم eMMC 5.1 است که در این بازه قیمتی کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد.

بررسی مشخصات فنی گلکسی A03 از نظر دوربین

همان‌طورکه در بخش طراحی هم به اختصار توضیح دادیم، گوشی گلکسی A03 سامسونگ از دو دوربین در پنل پشتی خود بهره می‌برد. دوربین اصلی این اسمارت‌فون با سنسور 48 مگاپیکسلی و دریچه دیافراگم 1.8 عرضه می‌شود که از قابلیت فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند. در کنار این لنز واید اصلی، یک لنز تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم 2.4 هم دیده می‌شود و خبری از سنسورهای اولتراواید یا ماکرو نیست.

بااین‌وجود، در بررسی گلکسی A03 سامسونگ مشاهده می‌کنیم که سامسونگ تصمیم گرفته که برای همین دوربین هم کیفیت خوبی در نظر بگیرد. هنگامی که با دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی این گوشی عکاسی می‌کنید، متوجه می‌شوید که در این بازه قیمتی عملکرد خیلی خوبی دارد و رنگ‌ها را به صورت طبیعی و کاملاً روشن به نمایش می‌گذارد.

علاوه بر این، سنسور تشخیص عمق مثل بسیاری از گوشی‌های دیگر، جنبه تزئینی ندارد و به شما امکان ثبت عکس‌های پرتره و نسبتاً باکیفیتی را می‌دهد. بااین‌حال، احتمال دارد برخی مواقع این سنسور نتواند سوژه را به‌خوبی از بک‌گراند تشخیص دهد که در این بازه قیمتی چندان دور از انتظار نیست.

بررسی گلکسی A03 سامسونگ

با استفاده از دوربین اصلی گوشی گلکسی A03 سامسونگ می‌توانید فقط ویدیوهای 1080 پیکسل را با سرعت 30 فریم در ثانیه ذخیره کنید که برای کارهای معمولی می‌تواند کار شما را راه بیندازد. یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم 2.2 هم در بالای نمایشگر گوشی گلکسی A03 تعبیه شده است که به شما امکان ثبت عکس‌های نسبتاً خوبی را می‌دهد.

همچنین به کمک این دوربین، می‌توانید ویدیوهای 1080 پیکسل را با سرعت 30 فریم بر ثانیه ذخیره کنید. به‌طورکلی، کیفیت دوربین سامسونگ گلکسی A03 در این بازه قیمتی برای کارهای معمولی می‌تواند مناسب باشد.

بیشتر بخوانید:

بررسی مشخصات گلکسی A03 از نظر باتری

با بررسی گلکسی A03 سامسونگ متوجه می‌شویم که علی‌رغم همه قابلیت‌های قبلی، سامسونگ از نظر باتری پیشرفت داشته و یک باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعت در گوشی گلکسی A03 تعبیه کرده است. این باتری که اندازه نسبتاً بزرگی نسبت به بقیه گوشی‌های هم‌رده خود دارد، عملکرد شارژ دهی خیلی خوبی را ارائه می‌دهد.

بررسی مشخصات گلکسی A03 نشان می‌دهد که اگر به صورت معمولی از این گوشی استفاده کنید، می‌توانید تا بیشتر از یک روز و نیم از عملکرد شارژدهی آن لذت ببرید و لازم ندارید آن را مدام به داخل شارژ بزنید. با وجود این عملکرد شارژی خیلی خوب، گلکسی A03 سامسونگ از نظر سرعت شارژ اصلاً راضی‌کننده نیست.

بررسی گلکسی A03 سامسونگ
بررسی گلکسی A03 سامسونگ

سامسونگ در جعبه این اسمارت‌فون یک آداپتور 10 واتی قرار داده که برای شارژ کردن آن باید بیشتر از 3 ساعت زمان بگذارید. پس اگر صبر زیادی برای شارژ کردن گوشی خود دارید و می‌خواهید از آن برای ساعات طولانی استفاده کنید، گلکسی A03 سامسونگ برای کارهای روزمره می‌تواند یکی از گزینه‌های خیلی خوب باشد.

بررسی مشخصات فنی گلکسی A03 از نظر اسپیکر

گوشی گلکسی A03 سامسونگ از نظر عملکرد اسپیکر هم مانند سایر قابلیت‌ها، دقیقاً همان چیزی است که از این گوشی اقتصادی انتظار داریم. سامسونگ در این اسمارت‌فون اسپیکر مونو قرار داده که فقط می‌توانید صدا را از طریق اسپیکر پایین گوشی بشنوید. به‌طورکلی، کیفیت و بلندی صدا در این بازه قیمتی کاملاً قابل‌قبول است.

خوشبختانه با بررسی گلکسی A03 سامسونگ متوجه می‌شویم که سامسونگ در این گوشی از درگاه جک هدفون 3.5 میلی‌متری نیز استفاده کرده که می‌توانید به‌راحتی از هندزفری سیمی خود برای گوش کردن به موسیقی و پادکست‌های مختلف استفاده کنید. پس از نظر اسپیکر و عملکرد صدا، گلکسی A03 سامسونگ می‌تواند راضی‌کننده باشد.

بررسی مشخصات فنی گلکسی A03 اتصالات و شبکه

برخلاف بسیاری از گوشی‌های موجود در بازار در این بازه قیمتی، سامسونگ گلکسی A03 درگاه تایپ سی ندارد و با microUSB 2.0 عرضه می‌شود که به کمک آن می‌توانید گوشی را شارژ کنید. در نتیجه، قابلیت OTG نیز در این اسمارت‌فون وجود ندارد.

بررسی گلکسی A03 سامسونگ

این گوشی هوشمند با وای‌فای و بلوتوث نسخه 5 عرضه می‌شود و از دو سیم‌کارت به صورت همزمان پشتیبانی می‌کند. البته توجه داشته باشید که سیم‌کارت‌های شما باید به اندازه نانو در بیایند. کاملاً طبیعی است که قابلیت اینترنت سریع 5G در یک گوشی اقتصادی مانند گلکسی A03 وجود نداشته باشد و چندان تعجب‌برانگیز نیست. تنها حسگرهای شتاب‌سنج و مجاورت در این اسمارت‌فون تعبیه شده‌اند و سنسور دیگری در آن دیده نمی‌شود.

قیمت گلکسی A03 سامسونگ

برای این‌که قیمت گلکسی A03 سامسونگ را بدانید، باید بگوییم که این اسمارت‌فون در تاریخ 26 نوامبر 2021 (5 آذر 1400) معرفی و 21 ژانویه (1 بهمن) هم روانه بازار شد. در آن زمان، قیمت گلکسی A03 سامسونگ نزدیک به 100 یورو بود و در حال حاضر، می‌توانید این گوشی را با قیمت نزدیک به 3 تا 4 میلیون تومان خریداری کنید. البته توجه داشته باشید که قیمت گلکسی A03 سامسونگ به نسخه‌های رم و حافظه داخلی آن بستگی دارد که در بررسی گلکسی A03 سامسونگ آن را توضیح دادیم.

سؤالات متداول

گوشی گلکسی A03 سامسونگ ارزش خرید دارد؟

اگر به دنبال یک گوشی مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی هستید که در بازه قیمتی نزدیک به 3 میلیون تومان بتوانید از آن برای کارهای روزمره خود استفاده کنید، گلکسی A03 سامسونگ می‌تواند گزینه مناسبی باشد. البته نباید از این گوشی انتظار چندان زیادی داشته باشید و در همان محدوده کارهای معمولی می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد.

نقاط مثبت گلکسی A03 سامسونگ چه مواردی هستند؟

یکی از مهم‌ترین نقاط مثبت گلکسی A03 سامسونگ که توجه بسیاری از کاربران را به سمت خود جلب کرد، باتری نسبتاً بزرگ آن با ظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعت است که عملکرد شارژدهی خیلی خوبی دارد. این بازی به شما این امکان را می‌دهد که یک روز و نیم به صورت معمولی از گوشی خود استفاده کنید و نیازی به شارژ کردن مداوم آن نخواهید داشت.

نقاط ضعف گلکسی A03 سامسونگ چه مواردی هستند؟

ازآنجاکه گلکسی A03 سامسونگ یک گوشی اقتصادی به شمار می‌رود، برخی قابلیت‌ها در آن وجود ندارد که تا حدودی عادی است. بااین‌حال، گوشی‌های دیگر در این بازه قیمتی هستند که حسگر اثر انگشت دارند و این ویژگی در گلکسی A03 سامسونگ دیده نمی‌شود. علاوه‌براین، این اسمارت‌فون درگاه تایپ سی ندارد و از قابلیت شارژ سریع نیز پشتیبانی نمی‌کند. به همین دلیل هم برای شارژ کردن آن باید زمان بسیار زیادی بگذارید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره بررسی گلکسی A03 سامسونگ چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    نگیرید سامسونگ زیز ۷ میلیون گوشی هاش بدرد نمیخوره من همبن مدل رو دارم دیوونه شدم از بس هنگ میکنه سامسونگ ، سامسونگ قدیم

    پاسخ