;
coinex

ابرتورم مواد غذایی در سال 1401 / رکورد ایران اشغالی جنگ جهانی دوم توسط دولت سیزدهم شکسته شد!

بنابر آمارهای رسمی دولت، نرخ تورم سالانه مواد غذایی به 63.4 درصد رسیده که رکورد ابرتورم مواد غذایی در سال 1401 را به نام دولت سیزدهم می‌زند.

به گزارش اعتماد آنلاین، احسان سلطانی، اقتصاددان نوشته که بنابر آمارهای رسمی دولت، نرخ تورم مواد غذایی در آبان 1401 به رقم بی‌سابقه 63.4 درصد رسیده که از زمان جنگ جهانی دوم در ایران بی‌سابقه است.

بیشتر بخوانید: رایگان شدن گاز بهزیستی و کمیته امداد ؛ گاز رایگان برای اقشار کم‌درآمد

ابرتورم مواد غذایی در سال 1401

با نرخ تورم خوراکی‌های ۶۱.۱ درصد در مهر ۱۴۰۰، برای اولین بار در فاصله ۱۳ ماه یا در یک دولت، مردم دو مرتبه شوک قیمت غذا را تجربه می‌کنند.

نکته مهم اینکه در 5 سال اخیر قیمت غذا بیش از 7.5 برابر شده که به معنای 50 درصد نرخ تورم سالانه غذا یا بروز ابرتورم در قیمت مواد غذایی است. گفتنی است که بنابر آمارهای موجود از زمان ثبت آمار، این ابرتورم غذایی هیچگاه سابقه نداشته است،‌ حتی در زمان اشغال کشور در جنگ جهانی دوم!

ابرتورم مواد غذایی در سال 1401 / رکورد ایران اشغالی جنگ جهانی دوم توسط دولت سیزدهم شکسته شد!

دولت برای تامین منافع رانتی‌های وابسته و بودجه، قیمت دلار را بیش از 30 درصد بالا برده است که با روند صعودی قیمت ارز نیمایی، منجر می‌شود تا روند صعود قیمت مواد غذایی همچنان هم ادامه داشته باشد. به گفته آقای سلطانی:

«دولت پای خود را از روی گلوی مردم بر نمی دارد، هر روز فشارش را بیشتر نکند. این دیگر جراحی نیست، قصابی اقتصادی است. دولتهای قبلی مهلت می دادند، مردم یک کم جان بگیرند، بعد شروع می کردند، اما این دولت در سال اول با ابرتورم قیمت غذا و اکنون مسابقه قیمت دلار و دور جدید گرانی».

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره ابرتورم مواد غذایی در سال 1401 که از زمان جنگ جهانی دوم در ایران سابقه ندارد چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    ما از تورم نمی ترسیم ما ملت امام حسین هستیم ما ملت شهادتیم

    پاسخ