;
coinex

وزیر ارتباطات از پرتاب دو ماهواره جدید به فضا تا پایان سال خبر داد

اخیرا وزیر فناوری و ارتباطات (عیسی زارع پور) اعلام کرده که پیش از پایان سال جاری، شاهد پرتاب دو ماهواره جدید به فضا خواهیم بود.

طی گفت‌وگوی اخیر ایرنا با وزیر ارتباطات، سوال‌‌هایی درباره وضعیت پرتاب موشک‌های ناهید 1 و ناهید 2 مطرح شد. وی در پاسخ به این سوالات گفت: «هر دو موشک آخرین مراحل آماده شدن خود را برای پرتاب پشت‌سر می‌گذارند و می‌توانید اطمینان داشته باشید که پیش از فرا رسیدن سال 1402 این موشک‌ها به فضا پرتاب خواهند شد. البته به تاخیر افتادن پرتاب دو موشک ذکر شده یا حتی کنسل شدن پرتاب آن‌ها، آن‌چنان دور از انتظار نیست.»

بیشتر بخوانید: مجوز پرتاب ماهواره‌های نسل دوم اسپیس ایکس ثبت شد

پرتاب دو ماهواره جدید به فضا

عیسی زارع پور درباره پرتاب دو ماهواره جدید به فضا گفت که هر دو ماهواره از سری ناهید هستند. اگر اطلاعاتی درباره این سری ندارید باید گفت که ماهواره‌های ناهید در واقع ماهواره‌های مخابراتی هستند و توسط پژوهشگاه‌های فضایی ایران توسعه یافته‌اند. از ناهید 1 حدود 6 سال پیش در بهمن ماه سال 1395، طی مراسم روز فناوری فضایی برای اولین بار رونمایی شد.

ساخت و توسعه ناهید 1 به کارفرمایی سازمان فضایی ایران در پژوهش‌کده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران انجام شد. ناگفته نماند که هدف اصلی از ساخت این ماهواره دسترسی به تکنولوژی ساخت ماهواره‌های زمین آهنگ مطرح شده که در یک ماهوراه پیاده‌سازی شده است.

ماهواره ناهید 1

ناهید 2 از فناوری ارتباط مخابراتی پشتیبانی می‌کند. ناهید 2 به تراستر مجهز است و از جمله ویژگی‌های قابل توجه آن می‌توان به انجام مانورها و اصلاحات مداری اشاره کرد.

پرتاب این ماهواره می‌تواند قدم بزرگی در راستای احداث منظومه‌های مخابراتی نزدیک به سطح زمین باشد. ویزر ارتباطات در ادامه صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که علاوه بر ناهید 1 و 2، ماهواره‌های دیگری نیز در صف پرتاب هستند که بعد از قرار گرفتن دو ماهواره مذکور در مدار زمین، به آن‌ها می‌پردازیم. همچنین زارع پور اشاره‌ای به برنامه ساخت ماهواره‌های تحقیقاتی کرد. به گفته او اگر مطابق برنامه‌های این وزارت‌خانه پیش روی کنیم، تا پایان سال حداقل شاهد پرتاب دو ماهواره به فضا خواهیم بود‌ که در آینده اطلاعات جامعی را درباره آن ارائه می‌دهیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره پرتاب دو ماهواره جدید به فضا چیست؟ همانطور که می‌دانید در حال‌حاضر اقتصاد کشور شرایط نابسامانی را سپری می‌کند و انجام عملیات‌های فضایی نیز نیازمند هزینه‌های هنگفتی خواهد بود. به‌نظر شما در چنین شرایطی اجرای برنامه‌های فضایی سودی به حال مردم کشور دارد؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    همانطور که می‌دانید در حال‌حاضر اقتصاد کشور شرایط نابسامانی را سپری می‌کند و انجام عملیات‌های فضایی نیز نیازمند هزینه‌های هنگفتی خواهد بود!!!
    دوست محترم قیمت ماهواره خیامی که توسط روسها با سایوز پرتاب شد 40 میلیون دلار بود آنهم بدون اشاره به هزینه پرتابش! ماهواره های بومی ایران از کلاس میکرو ماهواره ها هستن که در دنیا بهشون میگن ماهواره های خانگی و ارزان قیمت و قیمت ساخت اونها به 2-3 میلیون دلار هم نمیرسه مثل پیام-2
    حتی ماهواره بر سیمرغ که سنگین ترین ماهواره بر ایران هست هزینه پرتابش 3.5 میلیون دلاره
    در حالی که هزینه پرتاب سایوز 30تا 50 میلیون دلاره!!!اتفاقا از نظر اقتصادی با این قیمت دلار کاملآ صرفه اقتصادی داره ساخت و پرتاب ماهواره های بومی.اصولا کل بودجه فضایی ایران در سال معادل قیمت یک فروند جت جنگنده سوخو35 هست و تقریبا بین 10 کشور همسایه فقط از افغانستان بالاتریم…
    ترکیه اسراییل و چند کشور منطقه هم برنامه های پرتابگر ها و پرتاب های خودشون رو هم برای 2030 اعلام کردن ما دیگه اصلا نمی تونیم دوباره مثل دوره روحانی متوقف کنیم برنامه فضایی رو وگرنه مثل هوایی برای همیشه جا خواهیم ماند البته همین الان در بخش هوایی به شدت از ترکیه داریم عقب می افتیم چون نسل 4+ خودشو هم داره پرواز میده!..تقریبا تمام کشورهای صنعتی دنیا یک یا چند پلتفرم فضایی و هوایی دارن اخیرا ژاپن و کره جنوبی هم به شدت وارد این بخش پرتاب گرهای سبک شدن حتی آلمان! و پیش بینی ها از ورود 25 تا 50 کشور به این بخش تا 2050 هست

    پاسخ