;
coinex

جدیدترین ابزار بشر برای جستجوی حیات فرازمینی معرفی شد

جدیدترین ابزار بشر برای جستجوی حیات فرازمینی در واقع بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی دنیا با نام SKA بوده که در حال حاضر طبق اعلام دانشمندان در دست احداث است.

به گزارش گاردین، جدیدترین ابزار بشر برای جستجوی حیات فرازمینی در واقع بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی دنیا با نام «آرایه کیلومتر مربعی» (SKA) بوده که مراحل اولیه احداث آن رسماً در استرالیا کلید خورده است. توسعه این پروژه از سه دهه پیش آغاز شده و علاوه بر استرالیا، قرار است در آفریقای جنوبی هم راه‌اندازی شود.

این تلسکوپ با بیش از 130 هزار آنتن توانایی جستجوی میلیاردها سال نوری گذشته را داشته و قادر است در دورترین اجرام کیهانی به‌دنبال حیات و پاسخ به دیگر پرسش‌های دانشمندان باشد.

بیشتر بخوانید: محققان پرده از راز سیگنال فرازمینی WOW برداشتند! [+ عکس]

جدیدترین ابزار بشر برای جستجوی حیات فرازمینی در دست ساخت است

این تلسکوپ در ابتدا شامل دو آرایه خواهد بود. یکی از آن‌ها در غرب استرالیا با نام SKA-Low احداث خواهد شد و 131.072 آنتن شبیه درخت خواهد داشت. نام این آرایه به‌خاطر حساسیتش نسبت به سیگنال‌های رادیویی فرکانس پایین انتخاب شده و قرار است هشت برابر حساس‌تر از تلسکوپ‌های مشابه خود باشد و به اندازه 135 برابر سریع‌تر از آسمان نقشه‌برداری کند.

جدیدترین ابزار بشر برای جستجوی حیات فرازمینی

«فیلیپ دایموند»، دبیرکل سازمان SKA اعلام کرده است که ساخت این تلسکوپ رادیویی یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای علمی تاریخ بشر خواهد بود.

اما در مورد آرایه دوم لازم به ذکر است که با 197 بشقاب معمولی با نام SKA-Mid در آفریقای جنوبی احداث می‌شود. ساخت این تلسکوپ در‌نهایت شش سال زمان خواهد برد. البته دانشمندان و منجمان قادر خواهند بود تا پیش از تکمیل احداث SKA نیز به اطلاعات آن دسترسی یابند. بنابراین ممکن است اولین رصدهای این تلسکوپ رادیویی از چهار سال دیگر شروع شود.

جدیدترین ابزار بشر برای جستجوی حیات فرازمینی

دکتر «سارا پیرس» از مدیران پروژه SKA درباره این تلسکوپ بیان دارد:

«تلسکوپ‌های SKA آن‌قدر حساس هستند که می‌توانند رادار یک فرودگاه روی سیاره‌ای در حال گردش به دور یک ستاره در فاصله ده‌ها سال نوری از ما را تشخیص دهند، پس شاید بتوان جواب بزرگ‌ترین سؤال تمام دوران‌ها را پیدا کرد: آیا ما در جهان تنها هستیم؟»

پروفسور «الن دافی»، دانشمند ارشد مؤسسه سلطنتی استرالیا همچنین درمورد قسمتی از اهداف پروژه SKA می‌افزاید: «اهداف علمی این پروژه درست مثل ابعاد آن بسیار عظیم‌ هستند و از تحقیق به‌دنبال شکل‌گیری سیارات و نشانه‌های حیات بیگانه گرفته تا نقشه‌برداری از تار کیهانی ماده تاریک و رشد کهکشان‌ها در رشته‌های گسترده در جهان را شامل می‌شود».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره جدیدترین ابزار بشر برای جستجوی حیات فرازمینی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر