;
coinex

مد دیجیتالی مشکل زباله صنعت مد را برطرف می‌کند

مد دیجیتالی و مدل‌های دیجیتالی پیشرفتی بزرگ در صنعت مد بوجود آورده است. استفاده از این مد مشکل زباله این صنعت را برطرف می‌کند.

جالب است بدانید که صنعت مد و پوشاک سالانه بیش از 92 میلیون تن زباله تولید می‌کند. در نتیجه برای اینکه بتوان این مشکل را برطرف کرد بهتر است از مد دیجیتالی در این صنعت استفاده شود. در این زمینه یک شرکت ایتالیایی فعال در صنعت مد به نام “لبلاکو” سعی دارد با شرکت‌ها و دیگر فعالان صنعت مد همکاری کند تا میزان زباله‌های این صنعت سودمند را بوسیله بازار “فیجیتال” کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین پروژه های متاورس برای خرید و سرمایه گذاری

مد دیجیتالی مشکل زباله صنعت مد را برطرف می‌کند

شرکت ایتالیایی لبلاکو (Lablaco)، با همکاری شرکت‌ها و برند‌های مد سعی دارد کلکسیون‌های آنها را در بازار رو به رشد «فیجیتال» (Phygital؛ وقتی مشتریان یک کالای مد فیزیکی و «همتای» دیجیتالی آن را که برای پوشش آواتارهای دیجیتالی در متاورس طراحی شده خریداری می‌کنند) دیجیتالی کند.

لبلاکو در سال ۲۰۱۶ به دست لورنزو آلبریگی و الیانا کو بنیان‌گذاری شده است. هر دوشان در حوزه مد لوکس تجربه داشتند اما به دنبال بهبود وضعیت پایداری و پیشبرد مد سرکیولار (طراحی و تولید پوشاک برای کاهش زباله) بودند.

آنها در سال ۲۰۱۹ مراسم مد سرکیولار (Circular Fashion Summit) را برگزار کردند و لبلاکو برای معرفی یک خدمت اجاره پوشاک بلاک‌چینی در سال ۲۰۲۱ با شرکت خرده‌فروشی H&M همکاری کرد.

مد دیجیتالی مشکل زباله صنعت مد را برطرف می‌کند

به گفته آنها، ترویج مد در فضاهای دیجیتالی به تولید داده کمک می‌کند و این اطلاعات برای حرکت به سمت مد سرکیولار حیاتی است. کالاهای فیزیکی و دیجیتالی بر اساس مدل لبلاکو حتی پس از فروش هم جفت می‌مانند و در نتیجه اگر یک کالای فیزیکی مجدداً به فروش برسد، همتای دیجیتالی آن هم به کیف‌ پول دیجیتالی مالک جدید منتقل می‌شود. با توجه به شفافیت تکنولوژی بلاک‌چین، اعتبار محصول تضمین می‌شود و تولیدکننده نیز می‌تواند مسیر کالا را پس از فروش دنبال کند.

آلبریگی در مصاحبه با CNN می‌گوید: «اگر خود محصول را دیجیتالی نکنید، نمی‌توانید هیچ داده‌ای را ارزیابی کنید و تاثیر مد را متوجه نمی‌شوید.»

کاهش زباله‌ در صنعت مد

صنعت مد و نساجی سالانه ۹۲ میلیون تن زباله تولید می‌کند و مد دیجیتالی می‌تواند این مقدار زباله را کاهش دهد.

به گفته کو، می‌توان از فضاهای دیجیتالی به عنوان بستری برای آزمایش جهان فیزیکی استفاده کرد؛ برای مثال، طراح می‌تواند کالای دیجیتالی با ۱۰ رنگ در متاورس عرضه و با استفاده از داده‌های فروش بهترین رنگ را برای نسخه‌های فیزیکی انتخاب کند. او می‌گوید:

[این نمونه دیجیتالی] به یک مدل خودکار و قابل دسترسی تبدیل می‌شود که زباله مد را کاهش می‌دهد.

آلبریگی می‌گوید: «پوشیدن و امتحان کردن پوشاک مجازی در صنعت مد هم مقدار زباله را کاهش می‌دهد. افزون بر این، با برگزاری مراسم‌ مد به صورت مجازی، دیگر نیازی به مسافرت برای حضور در چنین مراسمی نیست. هر دو این موضوعات می‌تواند ردپای کربنی این صنعت را کاهش دهد.»

اما آلبریگی می‌گوید:

برای فراگیر شدن این نوآوری‌ها باید انگیزه‌ای برای طراحان ایجاد شود. با استفاده از مدل فیجیتال و شفافیتی که بلاک‌چین به ارمغان می‌آورد، برند‌ها می‌توانند در ازای باز فروش یک کالا دائماً درصدی از آن را دریافت کنند و در نتیجه «با تولید کمتر، درآمد بیشتری کسب کنند».

او می‌گوید: «این آغاز یک مد تازه‌ در صنعت مد است.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره استفاده از مد دیجیتالی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر