;
coinex

سهم پلتفرم‌های آنلاین از بازار اقامتگاه‌های اجاره‌ای کشور ؛ کمتر از میانگین جهانی اما رو به رشد!

سهم پلتفرم‌های آنلاین از بازار اقامتگاه‌های اجاره‌ای کشور بنابر گزارش جدید استارتاپ اتاقک اعلام شد.

گزارش جدید اتاقک نشان می‌دهد که سهم پلتفرم‌های آنلاین از بازار اقامتگاه‌ها در دنیا 70 درصد بوده است. در ایران نیز این سهم در پلتفرم‌های آنلاین فقط 9 درصد تخمین شده است. همچنین اتاقک تعداد اقامتگاه‌های خود در سراسر کشور را 9 هزار عدد عنوان کرد که 290 شهر فعال‌اند که سهم استان‌های شمالی کشور بیشتر از دیگر استان‌هاست.

بیشتر بخوانید: نیمی از استارتاپ‌های ایرانی در اندیشه مهاجرت هستند!

سهم پلتفرم‌های آنلاین از بازار اقامتگاه‌های اجاره‌ای کشور

گزارش سالانه ۱۴۰۰ اتاقک نشان می‌دهد این پلتفرم رزرو آنلاین اقامتگاه در این سال رشدی ۱۰۰ درصدی در تعداد کاربران، ۱۹۵ درصدی در تعداد رزروها و ۴۴۰ درصدی در فروش ناخالص داشته است.

در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۰ درصد از رزرو اقامتگاه‌های اجاره‌ای در جهان به صورت آنلاین بوده است که در ایران سهم پلتفرم‌های آنلاین از بازارهای اقامتگاه‌های اجاره‌ای تنها ۹ درصد بوده و در سال ۱۴۰۰ اقامتگاه‌های اجاره‌ای در ایران اندازه بازاری ۱۱ هزار میلیارد تومانی داشته‌اند.

سهم پلتفرم‌های آنلاین از بازار اقامتگاه‌های اجاره‌ای کشور
سهم پلتفرم‌های آنلاین هر کشور از بازار رزرو آنلاین اقامتگاه در سال ۲۰۲۱

علاوه بر این، ۱۲۷ هزار اقامتگاه در این سال در ایران وجود داشته و ۷.۶ میلیون رزرو انجام شده که میانگین قیمت هر کدام ۱.۵ میلیون تومان بوده است.

گزارش سال ۱۴۰۰ اتاقک با اشاره به رشد صد درصدی کاربران این پلتفرم به حضور بیشتر از ۱۸ هزار اقامتگاه در اتاقک اشاره کرده و سهم اتاقک را از تعداد کل اقامتگاه‌های کشور ۱۴ درصد عنوان کرده است.

این گزارش در ادامه اشاره می‌کند که تعداد اقامتگاه‌های اتاقک در مدت چهار سال ۴.۵ برابر شده و میانگین تعداد اقامتگاه هر میزان در سال گذشته ۳ اقامتگاه بوده است.

سهم پلتفرم‌های آنلاین از بازار اقامتگاه‌های اجاره‌ای کشور
حضور بیشتر از ۱۸ هزار اقامتگاه در اتاقک

اتاقک در ادامه نوع و تعداد اقامتگاه‌های قابل رزرو توسط این پلتفرم را به ترتیب سه هزار ویلا، ۷۰۰ سوئیت، ۱۷۰۰ آپارتمان، هزار و ۱۱۰ خانه، ۱۶۰ کلبه، هزار و ۳۰۰ اقامتگاه بومگردی، ۲۲۵ هتل سنتی، ۹۰ اقامتگاه عشایری و روستایی، ۴۵۰ هتل آپارتمان، ۲۳۰ مهمان‌سرا، ۱۰۰ هاستل و ۵ پانسیون ذکر کرده است.

این گزارش حاکی از آن است که بیشتر از ۸۰ درصد از فروش اتاقک از رزرو اقامتگاه‌های ویلا، آپارتمان و خانه بوده است.

سهم پلتفرم‌های آنلاین از بازار اقامتگاه‌های اجاره‌ای کشور
مقایسه سهم مبلغی و تعدادی از رزرو در نوع اقامتگاه

بر اساس گزارش اتاقک سه نوع روش عادی، آنی و پرایم برای رزرو اقامتگاه در اتاقک وجود دارد. در روش عادی رزرو این دسته از اقامتگاه‌ها به تایید میزبان نیاز دارد و سپس کاربر قادر به پرداخت هزینه خواهد بود. اتاقک میانگین زمان پاسخگویی میزبان را نیز حدود ۱۲ دقیقه اعلام کرده است. در روش رزرو دوم که رزرو آنی است، نیازی به تایید میزبان نیست و کاربر قادر است بدون معطلی اقامتگاه مد نظر خود را رزرو کند.

در اقامتگاه‌های پرایم شرایط اندکی متفاوت است. این اقامتگاه‌ها پذیرای تعداد زیادی مهمان بوده‌اند و از سوی اتاقک پیشنهاد می‌شوند. عملکرد میزبان و رضایت مهمانان نیز از این اقامتگاه‌ها بالاست. اقامتگاه‌های پرایم مانند اقامتگاه‌های آنی رزرو می‌شوند اما در هر رزرو به مهمانان هدیه نقدی داده می‌شود.

گزارش ۱۴۰۰ اتاقک نشان می‌دهد ۷۶ درصد از اقامتگاه‌های اتاقک، عادی هستند و ۵۷ درصد از رزروها نیز به همین صورت انجام می‌شود. اقامتگاه‌های آنی نیز سهم ۲۱ درصدی در تعداد کل اقامتگاه‌ها و سهم ۳۶ درصدی از تعداد رزرو دارند. در آخر سه درصد باقی‌مانده در اختیار اقامتگاه‌های پرایم است و سهمی هفت درصدی از تعداد رزروها دارند.

۹ هزار اقامتگاه فعال در سراسر کشور وجود دارد

اتاقک در این گزارش تعداد اقامتگاه‌های فعال خود را ۹ هزار عدد اعلام می‌کند که این اقامتگاه‌ها در ۲۹۰ شهر فعال‌اند اما بیشترین تراکم اقامتگاه‌ها را می‌توان مربوط به استان‌های مازندران و گیلان دانست و از سویی دیگر استان‌های ایلام و کهگیلویه و بویراحمد نیز کمترین تراکم حضور اقامتگاه‌ را دارند.

سهم پلتفرم‌های آنلاین از بازار اقامتگاه‌های اجاره‌ای کشور

در گزارش اتاقک آمده است، ۸۰ درصد از فروش اتاقک از پنج استان مازندران، تهران، البرز، گیلان و هرمزگان بوده و دو شهر تهران و رامسر به تنهایی ۱۲ درصد از اقامتگاه‌های فعال اتاقک را در خود جا داده‌اند. این گزارش در ادامه اقامتگاه‌های مناطق لواسان و اوشان را گران‌ترین و اقامتگاه‌های منطقه کاشمر را از ارزان‌ترین اقامتگاه‌ها معرفی کرده است.

سهم پلتفرم‌های آنلاین از بازار اقامتگاه‌های اجاره‌ای کشور
سهم پلتفرم‌های آنلاین از بازار اقامتگاه‌های اجاره‌ای کشور

اتاقک در گزارش عملکرد سال ۱۴۰۰ خود به رفتار کاربران پرداخته است و طبق آمارهای آن، اتاقک در این سال بیشتر از ۲۷ هزار بازدید روزانه از سایت و اپلیکیشن را به ثبت رسانده و تا پایان این سال بیشتر از ۶۰۰ هزار نصب فعال و به طور کلی ۱.۳ میلیون نصب داشته است.

اتاقک در ادامه مهر و اسفند را به عنوان پرتقاضاترین ماه‌های رزرو اقامتگاه‌های اتاقک در سال ۱۴۰۰ ذکر کرده است. به نظر می‌رسد با وجود اینکه الگوی متداول سفر به طور غالب در نیمه اول سال است، شرایط کرونایی سبب شد تا از میزان سفرها کاسته شود و پس از پایان موج پنجم کرونا و واکسیناسیون سراسری سفرها از سر گرفته شود. اتاقک در ادامه میزان رضایت مهمانان از اقامتگاه‌های اتاقک را ۸۵ درصد اعلام می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره سهم پلتفرم‌های آنلاین از بازار اقامتگاه‌های اجاره‌ای کشور چیست؟ نظرات خود را با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر