;
coinex

ممنوعیت فعالیت هنرمندان ایرانی در بازار NFT

شرکت OpenSea اخیراً اقدام به ممنوعیت فعالیت هنرمندان ایرانی در بازار NFT کرده است. البته این محدودیت مشمول کاربران تمام کشورهای تحریم‌شده توسط آمریکا نیز می‌شود.

شرکت OpenSea به عنوان یک فعال پیشرو در زمینه بازار NFT باتوجه به تحریم‌های آمریکا علیه کشورهایی اعم از کوبا و ایران، ممنوعیت فعالیت هنرمندان ایرانی در بازار NFT را اعلام کرده است. بازار اوپن‌سی را از نظر حجم معاملات در این حوزه، می‌توان بزرگ‌ترین بازار توکن‌های غیرقابل معاوضه جهان (NFT) نامید.

ابتدا در همین راستا، پیامی در ‌سایت مجموعه OpenSea مبنی بر ممنوعیت فعالیت هنرمندان کوبایی در بازار NFT منتشر شد. در همین رابطه اندرو آسماکف در decrypt گزارش داد: «این ممنوعیت، پس از آن آشکار شد که گروه NFTcuba.ART، پروژه‌ای که به هنرمندان کوبایی کمک می‌کند در صنعت NFT موفق شوند، در توییتی اعلام کرد شرکت OpenSea نمایه خود را در بازار غیرفعال کرده است».

بیشتر بخوانید: جریمه صرافی رمزارزی کراکن به جرم دور زدن تحریم‌های ایران

جزئیات ممنوعیت فعالیت هنرمندان ایرانی در بازار NFT

لازم به ذکر است که این تحریم‌ها برای هنرمندان کوبایی ساکن خارج از کشور هم حتی به صورت غیرعادلانه، اعمال خواهد شد. گروه  NFTcuba.ART، در این مورد اعلام کرد: «نه‌تنها کوبایی‌ها در جزیره، بلکه آنهایی که ملیت‌های دیگری دارند، باید سانسور را در این شرکت web3  تحمل کنند».

یکی از سخنگویان شرکت OpenSea درباره این مسئله به Decrypt توضیح داد: «ما به ارزیابی همه‌جانبه ادامه می‌دهیم که چه اقدامات دیگری برای خدمت به جامعه ما و مطابقت با قوانین قابل اجرا، باید انجام شود. تحریم‌های ایالات متحده علیه کوبا، توسط چندین مقام قانونی اعمال می‌شود. آنها در قالب فرمان اجرایی، قوانین فدرال و مقررات در کد مقررات فدرال (CFR) شکل می‌گیرند. تحریم‌ها پیچیده هستند و فعالیت‌های خاصی از جمله فعالیت‌های اقتصادی را هدف قرار می‌دهند. شرکت OpenSea با توجه به این محدودیت‌ها اعلام کرد اجازه استفاده از خدمات خود در کوبا را نمی‌دهد».

ممنوعیت فعالیت هنرمندان ایرانی در بازار NFT

بنابراین با توجه به چنین توضیحاتی احتمال اعمال این ممنوعیت برای هنرمندان کوبایی به دلیل تحریم‌های آمریکا قوت گرفت. در همین راستا شرکت OpenSea که در نیویورک استقرار دارد صراحتاً اعلام کرد که کاملاً تحت قوانین تحریم‌های ایالات متحده فعالیت خود را ادامه خواهد داد. براساس بیانیه این شرکت، از شرایط ارائه خدمات این بازار این بوده که افراد در لیست تحریمی و یا در حوزه‌های قضایی تحریم‌شده قرار نداشته باشند.

البته در اینجا نیز نکته عجیبی باعث سردرگمی می‌شود؛ این واقعیت چنین بوده که بسیاری از هنرمندان کوبایی دیگر در این سرزمین سکونت نداشته و حتی بسیاری از آن‌ها ملیت این کشور را هم دارا نبوده‌اند.

در ماه مارس سال 2022 (اسفند 1400)، خبر ممنوعیت فعالیت هنرمندان ایرانی در بازار NFT نیز منتشر شد. در همان موقع یک هنرمند ایرانی فعال در این پلتفرم نیز به Decrypt اعلام کرد:

«شرکت OpenSea کاربران و مناطقی را که در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار دارند، از استفاده از خدمات، از جمله خرید، فروش یا انتقال NFT در  این شرکت ممنوع می‌کند».

شرکت OpenSea، مجدداً به‌دنبال پیگیری‌های صورت گرفته بیان کرد: «بازار ما یک سیاست حد تحمل صفر برای ارائه خدمات این بازار به افراد تحریم‌شده یا نهادها و افراد مستقر در کشورهای تحریم‌شده در نظر گرفته است. لذا اگر متوجه شویم افرادی از خط مشی تحریم‌های ما تخلف کرده‌اند، فوراً برای مسدود کردن حساب‌های مرتبط اقدام می‌کنیم».

لازم به ذکر است که ایالات متحده آمریکا، در طول سال‌های اخیر تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای علیه کره‌شمالی، سوریه، روسیه، کوبا و ایران وضع و اجرا کرده است. در همین راستا وزارت خزانه‌داری آمریکا، در ماه اکتبر (مهر ماه) صرافی رمزارز Bittrex را به علت ارائه خدمات به معامله‌گران کشورهایی نظیر کوبا، سوریه، ایران و سودان جهت فرار از تحریم‌های آمریکا 53 میلیون دلار جریمه کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ممنوعیت فعالیت هنرمندان ایرانی در بازار NFT چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر