;
coinex

انهدام یک شبکه تقلب در کنکور ؛ کشف 5500 ابزار هوشمند تقلب در آزمون سراسری!

معاون سازمان سنجش خبر از انهدام یک شبکه تقلب در کنکور داده است که در پی آن 5 هزار و 500 دستگاه ابزار تقلب هم کشف شده است.

«حسن مروتی»، معاون سازمان سنجش ضمن اعلام خبر انهدام یک شبکه تقلب در کنکور از سوی پلیس، افزود که یکی از این شبکه‌ها اقدام به فروش بالغ بر 5 هزار و 500 دستگاه الکترونیکی متصل به اینترنت به داوطلبان و خانواده‌ها جهت انجام عملیات تقلب در کنکور کرده بود.

وی از خانواده‌ها اکیداً درخواست دارد تا خود را درگیر این موضوعات نکنند. همچنین به عقیده او چنین دستگاه‌های فوق پیشرفته‌ای از مرزهای خارج از ایران وارد کشور می‌شوند.

در همین راستا طبق گزارشی از سایت مهر، حسن مروتی امروز طی یک برنامه تلویزیونی ضمن تاکید به برگزاری کنکور در روزهای 29 و 30 دی‌ماه 1401 و درخواست‌های مطروحه با وزارت ارتباطات جهت قطعی اینترنت اعلام کرد: «قطعی اینترنت یکی از راهکارهای کنترل تقلب در کنکور است، ولی خانواده‌ها بدانند که در پی کشف یکی از شبکه‌های تقلب، در لپ‌تاپ فرد دستگیرشده آماری به‌دست آمد که 5 هزار و 500 دستگاه الکترونیکی متصل به اینترنت که برای تقلب در کنکور به‌کار می‌رود، به خانواده‌ها و داوطلبان فروخته شده است».

بیشتر بخوانید: فروش ابزارهای تقلب در کنکور با قیمت های میلیونی ؛ تقلب‌هایی با چند صفر!

انهدام یک شبکه تقلب در کنکور

مروتی در ابتدا نسبت به شایعه فروش سؤالات در فضای مجازی اعلام کرد: «اینکه گفته می‌شود سؤالات در کانال‌ها و فضای مجازی با جواب منتشر شده و برخی خریداری کرده‌اند، قطعاً شیادی است. سؤال فقط در سر جلسه امتحان به‌صورت پلمپ‌شده در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد».

او ضمن تاکید بر قابلیت‌های گجت‌های ارتباطی موجود در بازار افزود: «متأسفانه وسایل الکترونیکی متنوعی که امکان اتصال به اینترنت را دارند، وارد کشور شده‌اند که ازجمله موبایل‌واره‌هایی هستند که در قالب خودکار، پاک‌کن، عینک و غیره در اختیار افراد است. افراد با این وسایل از سر جلسه از سؤالات عکس می‌گیرند به بیرون می‌فرستند. عده‌ای در بیرون به سؤالات پاسخ می‌دهند و دوباره جواب را به آن افراد بازگو می‌کنند».

انهدام یک شبکه تقلب در کنکور
دکتر حسن مروتی

در همین راستا، معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش در موضوع قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور به عنوان یک راهکار ضد تقلب، گفت: «درخواست سازمان سنجش از وزارت ارتباطات این بود که در ساعات برگزاری کنکور به‌ویژه آزمون علوم تجربی اینترنت قطع شود چون پیش از این کارشناسان وزارت ارتباطات گفته بودند که قطع نقطه‌ای چندان مؤثر نیست و امکان دریافت آنتن وجود دارد».

لذا وی با اشاره بر ارائه پیشنهاد سازمان سنجش مبنی بر درخواست خود جهت قطعی اینترنت اعلام کرد که تصمیم‌گیرنده اصلی در این مورد وزارت ارتباطات خواهد بود: «از نظر فنی آن‌ها می‌توانند نظر دهند. ضمن اینکه ما همه راه‌هایی را که امکان تقلب در آن باشد، بررسی کرده‌ایم و قطعی اینترنت نیز یکی از این راه‌هاست».

بیشتر بخوانید: مخالفت وزارت ارتباطات با قطع سراسری اینترنت در روز کنکور ؛ قطعی‌ها محدود و نقطه‌ای است!

راه‌های مقابله با اقدامات پیش از انهدام یک شبکه تقلب در کنکور

مروتی در ادامه بیانات خود در مورد فعالیت‌های جلوگیری از تقلب در کنکور افزود: «در سنوات گذشته ما سعی کردیم با دستگاه‌های سیگنال‌یاب و آشکارساز برخی را در سر جلسه پیدا کنیم. اما با وجود بیش از 2 هزار حوزه فرعی ما احتمال می‌دهیم که برخی از داوطلبان این وسایل را همراه داشته باشند. بنابراین با بازرسی بدنی و دستگاه‌های آشکارساز سعی در کشف آن‌ها داریم». او همچنین اضافه کرد:

«راه دیگر بررسی سوابق تحصیلی فرد است که اگر ناهمخوانی داشته باشد، حتماً بررسی شده و با نتایج کنکور فرد آنالیز می‌شود. پاسخنامه‌های داوطلبان در دست ما امانت است و باید میان بچه‌ای که شبانه‌روز درس خوانده و فرد متقلب تفاوت باشد و عدالت آموزشی خدشه‌دار نشود».

در پایان معاون سازمان سنجش به موضوع تفاوت کنکور 1402 با گذشته پرداخت: «براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 1402 کنکور دوبار برگزار می‌شود و پذیرش یک‌بار انجام می‌شود. 40 درصد سابقه تحصیلی به‌صورت قطعی در نمره فرد مؤثر است. نسبت به گذشته نیز تعداد سؤالات تعدیل شده است و در زمان آزمون فقط دروس تخصصی دارای دفترچه هستند و هر کدام پاسخنامه جداگانه دارند».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره انهدام یک شبکه تقلب در کنکور چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر