;
coinex

احتمال افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت شدت گرفت؛ بازار پرتشنجی که رنگ ثبات به خود نمی‌بیند

احتمال افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت قوت گرفت. آیا شورای رقابت با وضع دستورالعملی جدید قیمت خودرو را افزایش خواهد داد.

احتمال افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت شدت گرفت تا این شورا نیز سهمی در بحث خودرو به عنوان کالای لوکس داشه باشد. شورای رقابت درصدد است تا دستورالعملی درباره قیمت‌گذاری خودرو وضع کند که این تصمیم احتمالاً در نهایت منجر به افزایش قیمت خودرو می‌شود.

لازم به ذکر است که دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو شامل سه بخش تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی می‌شود که توسط کارگروه تخصصی خودرو تدوین خواهد شد. با ادامه خبر همراه تکراتو باشید.

بیشتر بخوانید: مشمولان مالیات خودرو در سال 1402 چه کسانی هستند؟

احتمال افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت قوت گرفت

وزارت صمت در سال جاری بارها با افزایش قیمت کارخانه محصولات خودروسازان مخالفت کرد؛ اما سرانجام به‌دلیل اعتراض‌های خودروسازان مجبور شد برای آنها امکان ویژه‌ای را در نظر بگیرد. در همین راستا به خودروسازان اجازه داده شد تا ۳۰ درصد از محصولات خود را در بورس کالا با قیمتی بالاتر از قیمت کارخانه و پایین‌تر از قیمت بازار به فروش برسانند و همچنین ۷۰ درصد مابقی را نیز با روش قرعه کشی و با قیمت کارخانه به مشتریان عرضه کنند.

طی دو هفته گذشته عرضه خودروسازان مورد استقبال مشتریان قرار نگرفت و به‌دلیل پایین بودن تقاضا نسبت به تعداد عرضه، خودروسازان محصولات خودرو را با قیمت پایه و بسیار پایین‌تر از قیمت بازار به مشتریان عرضه کردند. علاوه بر این، افزایش عرضه در طرح‌های فروش با قرعه کشی باعث شد تا در بازار غیر رسمی خودرو شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.

احتمال افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت قوت گرفت

در چنین شرایطی نامه ۱۱ نماینده مجلس و اعلام رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص این‌که فروش خودرو در بورس غیرقانونی است، باعث شد تا وزارت صمت رویه عرضه خودرو جدید در بورس را تا زمان تعیین دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت متوقف کند. در همین راستا شورای رقابت در اطلاعیه‌ای نوشت:

با توجه به منقضی شدن مدت زمان شصت‌وسومین مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰، در خصوص تنظیم بازار خودرو، دستورالعمل تشکیل “کارگروه تخصصی خودرو” توسط شورای رقابت تصویب شد.

در واقع شورای رقابت با این اطلاعیه وارد حوزه تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو شده و دستورالعمل بازار خودرو که تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی را شامل می‌شود توسط کارگروه تخصصی خودرو تدوین خواهد شد. این در حالی است که مدیر روابط عمومی شورای رقابت بعد از این اطلاعیه اعلام کرده بود: «شورای رقابت مسئولیت قیمت‌گذاری نخواهد داشت؛ در واقع شورای رقابت فقط دستورالعمل را تدوین می‌کند و دولت نیز آن را به اجرا خواهد رساند.»

با وجود این‌که وزارت صمت به خودروسازان اجازه افزایش قیمت کارخانه ای خودرو را نداده است، اما با ورود شورای رقابت در تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری می‌توان انتظار داشت قیمت خودرو در کارخانه تغییر پیدا کند؛ زیرا قیمت خودرو بر اساس این دستورالعمل می‌بایست هر ۶ ماه طبق رویه تورم بخشی افزایش پیدا کند؛ موضوعی که خودروسازان نیز از آن استقبال خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره احتمال افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر