;
coinex

گوگل برای رقابت با ChatGPT به سراغ رقیب شرکت سازنده آن می‌رود!

برخی از منابع آگاه از سرمایه‌گذاری 300 میلیون دلاری گوگل در شرکت رقیب OpenAI برای رقابت با ChatGPT خبر داده‌اند.

رقابت بین مایکروسافت و گوگل در زمینه هوش مصنوعی به مرور در حال جدی‌تر شدن است و در حالی که مایکروسافت سرمایه‌گذاری عظیمی روی چت‌بات این روزها محبوب ChatGPT از شرکت OpenAI انجام داده است، خبر رسیده که گوگل هم در تلاش برای تراشیدن رقیبی قابل توجه برای این چت بات است.

در همین خصوص گفته شده که گوگل در حال سرمایه‌گذاری روی محصولی مشابه از یکی از رقبای OpenAI است که با نام Anthropic شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: خالق جیمیل از نابودی گوگل توسط ChatGPT می‌گوید

تلاش گوگل برای رقابت با ChatGPT

بنابر گزارشی از فایننشال تایمز و به نقل از منابع آگاه، گوگل در اواخر سال 2022 در سکوت خبری حدودا 300 میلیون دلار سرمایه به استارتاپ Anthropic تزریق کرده است. گوگل در ازای پرداخت این مبلغ، 10 درصد از سهام این استارتاپ را در اختیار گرفته است و منابع می‌گویند به موجب قراردادی، استارتاپ Anthropic موظف شده که سرورهای ابری مورد نیاز خود را از گوگل خریداری کند.

البته که قرارداد این دو شرکت شباهت زیادی به توافق مایکروسافت و OpenAI دارد. در قرارداد دوم، OpenAI داده‌های تحقیقاتی ارائه می‌دهد و مایکروسافت افزون بر تامین چند میلیارد دلار بودجه مالی، دسترسی به پلتفرم‌های ابری عظیمش را برای این شرکت فراهم می‌کند. این پلتفرم‌های ابری برای تعلیم دادن مدل‌های هوش مصنوعی ضروری هستند.

به گفته فایننشال تایمز، Anthropic در حال توسعه چت باتی اختصاصی به نام Claude نام دارد و احتمالا رقیب مستقیمی برای ChatGPT خواهد بود. البته Claude فعلا در مرحله‌ی بتای محدود به سر می‌برد.

گوگل برای رقابت با ChatGPT به سراغ رقیب شرکت سازنده آن می‌رود!

مشخص نیست که آیا گوگل هم دقیقا مانند مایکروسافت تصمیم دارد سرویس هوش مصنوعی Anthropic را وارد محصولاتش کند یا نه اما گوگل سال‌ها تخصص در توسعه مدل های زبانی هوش مصنوعی دارد و شاید نیازی به این مورد نباشد. یکی از انگیزه‌های احتمالی گوگل از سرمایه‌گذاری در Anthropic احتمالا رونق دادن کسب‌وکار ابری است.

استارتاپ Anthropic در سال 2021 به عنوان یک شرکت عام‌المنفعه توسط قائم مقام سابق تیم تحقیقات OpenAI بنیانگذاری شد. او شماری از پژوهشگران سابق OpenAI را نیز در شرکت جدید استخدام کرد. یکی از این افراد، تام براون مهندس ارشد زبانی GPT-3 بود. گفته می‌شود براون در نتیجه‌ی انتقاد به تمرکز بیش از حد OpenAI روی تجاری‌سازی، از این شرکت جدا شده است.

شماری از پژوهشگران معتقدند که OpenAI با سرعت بیش از حد زیاد به توسعه‌ هوش مصنوعی ادامه می‌دهد. این افراد انتشار عمومی ChatGPT را بدون استفاده از سیستم‌های حفاظتی مناسب و نبود نرم‌افزاری ویژه برای شناسایی متن‌های خلق‌شده با این چت‌بات، مورد انتقاد قرار دادند.

مدیرعامل گوگل گفته است این شرکت هفته‌ آینده به جدیدترین دستاوردها در حوزه‌ هوش مصنوعی اشاره می‌کند. احتمالاً در مراسم جدید گوگل شاهد معرفی چت‌بات رقیب ChatGPT خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره تلاش گوگل برای رقابت با ChatGPT چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر