;
coinex

هشدار هوش مصنوعی درباره نتایج ترسناک گرمایش جهانی

هوش مصنوعی درمورد نتایج ترسناک گرمایش جهانی هشدار داد. هوش مصنوعی چگونه توانست به‌این پیش‌بینی درباره زمین دست یابد؟

پیش‌بینی هوش مصنوعی از نتایج ترسناک گرمایش جهانی مردم را در شوک فرو برد. محققان با استفاده از هوش مصنوعی به نتایجی شوک‌آوری درباره گرمایش زمین و بحران تغییرات اقلیمی که از آنچه فکر می‌کردیم نزدیک‌تر است، دست یافتند. یک دانشمند آب‌وهوای دانشگاه استنفورد اعلام کرد که طبق بررسی‌های ما، گرمایش زمین تداوم خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: ماه نورد اماراتی رشید به عنوان نخستین ماشین مجهز به هوش مصنوعی به ماه می‌رود!

هشدار هوش مصنوعی درباره نتایج ترسناک گرمایش جهانی

براساس تحقیقات جدیدی که با استفاده از ابزارهای یادگیری ماشینی انجام گرفته است، به‌نظر می‌رسد بحران گرمایش زمین از آنچه تصور می‌کردیم به ما نزدیک‌تر باشد. این مطالعه که طی هفته جاری در پایگاه آکادمی ملی علوم ایالات متحده منتشر شد، از شبکه‌های عصبی مصنوعی آموزش دیده بر روی خروجی مدل آب‌وهوا جهت پیش بینی آستانه‌های بحرانی گرمایش جهانی استفاده کرد.

نتایج به‌دست آمده حاکی از آن هستند که زمین طی یک دهه آینده و تا قبل از پایان قرن حاضر، ۱.۵ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر خواهد شد. در این راستا، توافق‌نامه پاریس سازمان ملل متحد، یک معاهده بین‌المللی مهم در ارتباط با تغییرات اقلیمی است که با هدف خنثی‌سازی افزایش میانگین دمای جهانی فعالیت می‌کند.

هشدار هوش مصنوعی درباره نتایج ترسناک گرمایش جهانی

نوآ دیفنباگ، دانشمند آب‌وهوای دانشگاه استنفورد که با همکاری الیزابت بارنز، پروفسور ایالت کلرادو این مطالعه را تکمیل کرده است، گفت:

ما می‌خواستیم با استفاده از این تحقیق، آستانه گرمایش زمین را به‌دست آوریم. به‌دلیل توافق پاریس سازمان ملل، پیش بینی‌های مختلفی در مورد مدت زمان باقی‌مانده تا افزایش دمای ۱.۵ درجه سانتی‌گراد جهانی وجود دارند.

دیفن باگ و بارنز مدل هوش مصنوعی خود را براساس پایگاه داده شبیه‌سازی مدل آب‌وهوا که توسط سازمان‌هایی نظیر IPCC (پنل بین‌ دولتی تغییرات اقلیمی) استفاده می‌شوند، آموزش دادند. هوش مصنوعی پس از تحلیل مشاهدات دمایی تاریخی از سراسر جهان و بررسی شدت کم، متوسط و زیاد انتشار گازهای گلخانه‌ای، به این نتیجه رسید که در هر سه مورد، کره زمین بین سال‌های ۲۰۳۳ تا ۲۰۲۳ تا ۱.۵ درجه گرم‌تر خواهد شد.

هوش مصنوعی هم‌چنین دریافت که حتی در صورت وقوع سناریویی با انتشار حداقلی گازهای گلخانه‌ای نیز سیاره ما تا سال ۲۰۵۴ حدود ۲ درجه گرم‌تر می‌شود.

دیفن باگ در این باره گفت: «براساس نتیجه‌گیری IPCC، احتمال اینکه گرمایش زمین طی نیم قرن آینده در صورت جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای به دو درجه برسد، تقریبا بعید است. از آنجاکه این برآورد در تضاد با پیش بینی هوش مصنوعی است؛ بنابراین فعلا نمی‌توان با قطعیت گفت که کدام‌یک نتیجه‌گیری درستی را ارائه داده‌اند.»

هشدار هوش مصنوعی درباره نتایج ترسناک گرمایش جهانی

افزایش دمای کره زمین حتی اگر کم‌تر از نیم درجه سانتی‌گراد باشد نیز عواقب بزرگی را به‌همراه خواهد داشت. به‌نقل از ناسا، از اواخر دهه ۱۸۰۰ میلادی، میانگین دمای سیاره حدود ۱.۱ درجه افزایش یافته که بخش بزرگی از این گرمایش از اواخر قرن بیستم رخ داده است. به‌گفته سازمان بهداشت جهانی، نشانه‌های گرمایش زمین در طول زمان مشهود هستند، به‌ویژه طی نیم قرن گذشته که جهان تحت تاثیر بیش‌ترین فجایع مربوط به آب‌وهوا نظیر طوفان و سیل بوده است.

با افزایش دمای ۲ درجه سانتی‌گراد و تداوم گرمایش جهانی، برخی از ناهنجاری‌ها مانند از بین رفتن صخره‌های جهانی رخ خواهند داد. در این راستا، دیفنباگ اذعان کرد که اگرچه محاسبات سناریوی گرمایش زودهنگام هشدار دهنده است، اما او امیدوار است که دولت‌ها و سازمان‌های عضو معاهده پاریس بتوانند با تصمیمات خود از گرم‌تر شدن کره زمین جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره نتایج ترسناک گرمایش جهانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر