;
coinex

رکوردشکنی تورم بخش ارتباطات در دی ماه 1401

رکوردشکنی تورم بخش ارتباطات در دی ماه 1401 عددی مشابه تورم پوشاک و مسکن را نشان می‌دهد که بسیار تأمل‌برانگیز است.

آمارها نشان می‌دهد، تورم بخش ارتباطات کشور در 3 ماه پاییز عدد 0.9 درصد را نشان می‌دهد اما تنها در ماه اول زمستان امسال این عدد به 2.9 درصد رسیده است که نشان از خیز سرسام‌آور تورم در این بخش دارد. لازم‌به ذکر است که این عدد به‌اندازه عدد تورم بخش پوشاک و مسکن است.

بیشتر بخوانید: جلسه بررسی کیفیت شبکه‌ی ارتباطی همراه و ثابت با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد

رکوردشکنی تورم بخش ارتباطات در دی ماه 1401

شاخص قیمت خدمات حوزه ارتباطات برای خانوارهای شهری در دی ماه سال جاری، ۲۱۴.۱ بوده که این رقم کمترین میزان را نسبت به بقیه کالاها و خدمات مصرفی ارائه شده در گزارش مرکز آمار به خود اختصاص داده‌است؛ اما همین بخش نیز تورمی ۲.۹ درصدی را نسبت به ماه قبل برای خانوارهای شهری تجربه کرده که مشابه پوشاک و کفش، مسکن و مبلمان و لوازم خانگی بوده است.

در حالی که برای خانوارهای روستایی، شاخص قیمت ارتباطات عدد ۱۹۰ را نشان می‌دهد و تورمی ۲ درصدی نسبت به آذر ۱۴۰۱ داشته است. به طور کلی، شاخص قیمت خدمات حوزه ارتباطات برای همه خانوارهای کشور ۲۱۰.۴ است. البته این عدد مطابق سال پایه ۱۳۹۵ که شاخص کل ۱۰۰ بوده اندازه‌گیری شده است.

رکوردشکنی تورم بخش ارتباطات در دی ماه 1401

شاخص قیمت تولیدکننده تغییرات قیمت محصولات تولید شده به منظور فروش را نسبت به زمان نشان می‌دهد. به تازگی شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های خدماتی در پاییز ۱۴۰۱ از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است. این شاخص در حوزه اطلاعات و ارتباطات ۳۱۳.۲ اندازه‌گیری شده که نسبت به فصل قبلی تورمی ۲.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

برای این که کمی بیشتر با شاخص قیمت تولیدکننده بخش خدمات و تغییرات آن در سال‌های اخیر آشنا شویم، باید بدانیم که شاخص در سال ۱۳۹۵ عدد ۱۰۰ بوده است و پس از آن سیر صعودی افزایش شاخص تولیدکننده بخش خدمات آغاز شده است. در سال ۱۴۰۰ عدد شاخص روی ۳۷۴.۹ ایستاده و پاییز ۱۴۰۱ به عدد ۶۱۹.۳ رسید.

در فصل پاییز ۱۴۰۱ درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌ اطلاعات و ارتباطات نسبت به فصل قبل ۲.۹ درصد بوده است. در حالی که تورم فصلی تابستان ۱۴۰۱ در این حوزه ۴.۸ بوده است. تورم نقطه به نقطه تولیدکنندگان حوزه اطلاعات و ارتباطات در پاییز ۱۴۰۱، ۲۱.۷ درصد بوده است. تورم نقطه به نقطه که نسبت به فصل مشابه سال قبل اندازه‌گیری می‌شود در تابستان ۱۴۰۱، ۲۵.۸ درصد بوده است.

تورم سالانه بیانگر درصد تغییرات شاخص قیمت تولید‌کننده بخش‌های خدمات در چهار فصل منتهی به فصل پاییز ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد، از میان تولیدکننده‌های بخش خدمات، آن دسته از تولید‌کننده‌هایی در گروه اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کنند کمترین تورم سالانه را تجربه کرده‌اند. این عدد برابر با ۲۴.۶ درصد بوده است.

ضریب اهمیت خدمات تولید شده در بخش اطلاعات و ارتباطات دارای ضریب اهمیتی ۸.۵ درصدی نسبت به کل بخش خدمات است.

رکوردشکنی تورم بخش ارتباطات در دی ماه 1401

شاخص قیمت مصرف‌کننده تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار را اندازه می‌گیرد. اغلب این شاخص‌ها در عمل به صورت میانگین وزنی درصد تغییرات قیمت یک مجموعه مشخص یا سبدی از محصولات مصرفی محاسبه می‌شوند. وزن‌های مورد بحث، اهمیت نسبی این کالاها را در مصرف خانوار در دوره‌ای معین نشان می‌دهند. ضریب اهمیت خدمات مربوط به حوزه ارتباطات ۲.۸۷ درصد از کل شاخص قیمت مصرف‌کننده را در دی ماه ۱۴۰۱ تشکیل می‌دهد.

شاخص قیمت‌ کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در دی ۱۴۰۱ عدد ۵۸۷.۴ را نشان می‌دهد که یعنی تورمی ۴.۳۴ درصدی نسبت به آذر ماه سال جاری را پشت سر گذاشته است. میزان تغییر شاخص خدمات بخش ارتباطات ۲.۷ درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشته است.

برای درک بهتر تغییرات قیمت خدمات این حوزه خوب است بدانید که تغییرات شاخص کالاهای نان و غلات، شیر، پنیر و تخم مرغ، روغن‌ها و چربی‌ها، قند، شکر و شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های غیرالکلی از افزایش شاخص خدمات ارتباطات کمتر بوده است. در حالی که تورم خدمات حوزه ارتباطات در آذر سال جاری نسبت به ماه قبل از آن، ۰.۹ درصد بوده است. همین روند برای آبان ماه نسبت به مهر ماه نیز وجود داشته است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص رکوردشکنی تورم بخش ارتباطات در دی ماه 1401 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر