;
coinex

با وجود صدور قرار منع تعقیب، ساترا از پیگیری شکایت از فیلیمو خبر داد

ظاهراً ساترا دست‌بردار فیلیمو نیست و با وجود صدور قرار منع تعقیب فیلیمو، این نهاد نظارتی اعلام کرد که همچنان پیگیری شکایت از فیلیمو ادامه دارد.

پیش‌تر در خبری عنوان کردیم که سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) در خصوص پخش سریال “سقوط” در فیلیمو، از این پلتفرم شکایت کرده است. پیش از این نیز اخبار مختلفی از نزاع ساترا با فیلیمو منتشر شده بود که به نظر مسئله بسیار جدی بود.

حال و در شرایطی که روز گذشته قرار منع تعقیب فیلیمو صادر شد، ساترا تاکید کرده که همچنان پیگیر شکایت از فیلیمو خواهد بود.

بیشتر بخوانید:‌ فراخوان ساترا برای حمایت از تولیدکنندگان محتوا و کسب‌وکارهای نوپا

ساترا از پیگیری شکایت از فیلیمو خبر داد

سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) و صداوسیما مدتی است که فیلیمو را متهم به تخطی از قانون کرده‌اند و درخواست برخورد قانونی با این پلتفرم نمایش خانگی را دارند. چند روز قبل سخنگوی قوه قضائیه نیز شکایت سازمان صداوسیما از پلتفرم فیلیمو را تأیید کرد.

اما روز گذشته، سی‌ام بهمن ماه، خبر صدور قرار منع تعقیب فیلیمو منتشر شد تا تکلیف این موضوع مشخص و پرونده آن مختومه شود. حالا اما سعید مقیسه، رئیس ساترا، اعلام کرده است که ماجرای این پرونده هنوز ادامه دارد چراکه هنوز امکان اعتراض به این قرار منع تعقیب وجود دارد. مقیسه در این خصوص گفت:

«فرصت اعتراض وجود دارد تا وقتی دادرسی به نتیجه برسد. یک تخلف بخش‌های مختلف و داورهای مختلف دارد. نهایتا یک نهاد تنظیم‌گر اعمال قانون نمی‌کند؛ وظیفه آن یافتن تخلف، اعلام و پیگیری است.»

ساترا از پیگیری شکایت از فیلیمو خبر داد

او اقدام ساترا در شکایت از فیلیمو را قانونی خواند و این که عدم رعایت قوانین از سوی پلتفرم‌ها توسط این سازمان اعلام شود را وظیفه ساترا دانست:

برخی رسانه‌ها ممکن است فرایند‌های قانونی را طی نکنند. اقدامات ساترا در قانون تعیین شده است. راهکار قانونی این است که به مراجع ذیربط اعلام کنیم. بخشی از تخلف‌ها مربوط به رعایت نکردن فرایند‌ها است مانند رعایت نکردن فضای رقابت، پخش محتوای نامناسب و رعایت نکردن حقوق مصرف‌کننده. هر بخشی مسئول خود را دارد. منع تعقیب برای یک فرآیند صادر می‌شود.

با توجه به این که علت شکایت ساترا و صداوسیما از فیلیمو به دلیل پخش سریال سقوط از این بستر نمایش خانگی بوده است، به‌طور خاص درباره این سریال توضیح داده و علت این شکایت را محتوای سریال سقوط عنوان کرده است. رئیس ساترا مشکل این سریال را این طور توضیح داد: «یک تخلف ابعاد محتوایی و فرآیندی دارد. بخشی از تخلف به عوامل تولید مرتبط است. اینکه بگویید سریال «سقوط» صلابت امنیتی جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد و مسئله مخالفت با پخش آن علت دیگری به جز محتوا دارد، درست نیست. ما نکاتی در خصوص محتوای این سریال داریم. آنچه که باعث عدم انتشار یک محتوا یا بازبینی آن می‌شود لزوماً متن و زیرمتن نیست، فرامتن نیز مهم است.»

او با اشاره به این که مشکل این سریال فرامتن آن بوده است، به مسئله زمان انتشار این سریال اشاره کرده و گفت:

فرامتن به مخاطبان، شرایط انتشار، بستر انتشار و مباحث جانبی زمان پخش مربوط می‌شود. بنابراین ممکن است محتوایی الان قابل‌پخش باشد اما یک ماه دیگر قابل‌پخش نباشد و بالعکس؛ یا این که محتوایی در یک جمع قابل‌ پخش نباشد اما در جمع دیگری پخش آن ممکن باشد.

ساترا از پیگیری شکایت از فیلیمو خبر داد

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به تفاوت فرایند ممیزی در صداوسیما و نمایش خانگی درباره روند ممیزی پسینی در سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی گفت: «همه محتوایی که در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر منتشر می‌شود، ممیزی پیشینی ندارد. مانند صداوسیما نیست که همه محتوای آن ممیزی پیشینی شود. برخی ممیزی‌ها پسینی است. به واسطه رصد ما، نهادهای تخصصی و گزارش‌های مردم. ان‌شاء‌الله به زودی به مرحله‌ای می‌رسیم که زمان بارگذاری تا بازبینی به حداقل برسد.»

او همچنین در بخش پایانی صحبت‌هایش با اشاره به این که درست نیست تمام لایه‌های یک تخلف به‎‌طور کامل باز شود، درباره لزوم قانونمند شدن انتشار محتوا نیز اعلام کرد:

سریال سقوط تنها سریالی نیست که در فضای مجازی خارج از قاعده پخش می‌شود. فضای مجازی پر است از این محتوا و ان‌شاءالله به سمتی پیش می‌رویم که انتشار این محتوا قانونمند می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص پیگیری شکایت از فیلیمو توسط ساترا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (5 نظر)

    چرا یکی از قسمت های سگهای نگهبان و یکی از قسمت های دختر کفشدوزکی و گربه سیاه زده همزمان با پخش جهانی و چرا فیلم پیکولو و فیلم خط استوا و تورغوزا باد با د نمیاد

    پاسخ

    چرا یکی از قسمت های سگهای نگهبان و یکی از قسمت های دختر کفشدوزکی و گربه سیاه زده همزمان با پخش جهانی

    پاسخ

    چرا یکی از قسمت های فیلم سگهای نگهبان زده همزمان با پخش جهانی و یکی از قسمت های دختر کفشدوزکی و گربه سیاه زده همزمان با پخش جهانی

    پاسخ

    چرا فیلم پی کولو و خط استوا و تورقوزاباد باد نمیاد

    پاسخ

    در فیلیمو نظارت درستی روی محتوا نمیشه و پوششهای نامناسب و همچنین برخی گفتگوهای ناهنجار و گناه‌آلود دیده میشه یا القائات انحرافی در برخی فیلمهاش وجود داره. باید با قدرت ادامه بدن تا جلوی انحراف فرهنگ ایرانی اسلامی رو بگیرن

    پاسخ