;
coinex

نرخ مالیات بر مجموع درآمد در سال 1402 ؛ سقف معافیت مالیاتی کارمندان در سال 1402 چقدر است؟

در بررسی لایحه بودجه 1402 امروز در صحن علنی مجلس، نرخ مالیات بر مجموع درآمد در سال 1402 مشخص شد. جزئیات خبر را در ادامه مطلب بخوانید.

دهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز در صحن علنی با بررسی لایحه بودجه 1402 برگزار شد و در آن نرخ مالیات بر مجموع درآمد در سال 1402 مشخص شده است.

طبق اخبار منتشر شده در این جلسه که در سه شیفت برگزار خواهد شد، تاکنون موضوعاتی نظیر افزایش سقف معافیت مالیاتی کارمندان به ۱۰ میلیون تومان، تعرفه سوخت نیروگاه‌های خود تأمین و … مشخص شده است که جزئیات هرکدام از نتایج بررسی امروز تا به این لحظه را می‌توانید در ادامه نوشته مطالعه فرمایید.

بیشتر بخوانید: اخذ مالیات 10 درصدی از عرضه کنندگان بازی‌های خارجی در سال 1402

نرخ مالیات بر مجموع درآمد در سال 1402 اعلام شد

جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی از لحظاتی قبل به ریاست محمد باقر قالیباف آغاز شد. ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در دستور کار جلسه علنی امروز نمایندگان قرار دارد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز شنبه ۶ اسفند بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال آتی را آغاز کرده و تاکنون تا تبصره ۱۱ لایحه پیش رفته‌اند. تا پایان بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲ جلسات علنی مجلس شورای اسلامی روزانه در سه شیفت برگزار خواهد شد.

نرخ مالیات بر مجموع درآمد در سال 1402 اعلام شد
نرخ مالیات بر مجموع درآمد در سال 1402

مخالفت مجلس با حذف معافیت مالیاتی کارانه اعضای هیات علمی و پزشکان متخصص بالینی

نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، پیشنهاد علی علیزاده مبنی‌بر حذف قسمتی از بند «و» تبصره ۱۲ لایحه بودجه که به تعیین سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموعه درآمد اشخاص حقیقی مربوط می‌شد را بررسی کرده و در نهایت با این پیشنهاد مخالفت کردند.

براساس این پیشنهاد، استثنا بودن عیدی و کارانه اعضای هیات علمی بالینی تمام‌وقت جغرافیایی و پزشکان متخصص بالینی تمام‌وقت جغرافیایی از معافیت مالیات در سال آینده حذف می‌شد اما نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند.

سقف معافیت مالیاتی کارمندان به 10 میلیون تومان افزایش یافت

نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال آینده، با پیشنهاد علیرضا سلیمی در بند «و» تبصره ۱۲ مبنی بر افزایش سقف معافیت مالیاتی سالانه از ۸۴ میلیون تومان به ۱۲۰ میلیون تومان موافقت کردند.

براساس جزء یک بند «و» تبصره ۱۲، سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی ۱۳۹۴.۴.۳۱ در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۸۴۰ میلیون ریال تعیین شده بود اما با موافقت نمایندگان با پیشنهاد علیرضا سلیمی در جزء یک بند «و» تبصره ۱۲ ، سقف معافیت مالیاتی سالانه به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال افزایش پیدا کرد.

نرخ مالیات بر مجموع درآمد در سال 1402
سقف معافیت مالیاتی کارمندان در سال 1402

نرخ مالیات بر مجموع درآمد در سال ۱۴۰۲ نهایی شد

نمایندگان مجلس بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را بررسی کرده و بند و تبصره ۱۲ لایحه را به تصویب رساندند. بر اساس بند و تبصره ۱۲؛ در سال ۱۴۰۲، سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی که تحت عناوینی از قبیل حقوق و مزایا (به استثنای عیدی و کارانه اعضای هیأت علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی و پزشکان متخصص بالینی تمام وقت جغرافیایی)، مقرری یا مزد، حق شغل، حق شاغل، فوق‌العاده‌ها، اضافه‌کار، ‌حق‌الزحمه، حق مشاوره، حق حضور در جلسات، پاداش، حق‌التدریس، حق‌التحقیق، حق پژوهش و کارانه اعم از مستمر یا غیرمستمرکه ‌به‌صورت نقدی و غیرنقدی‌، از یک یا چند منبع، در بخش دولتی و یا ‌غیردولتی تحصیل می‌نمایند، چه از کارفرمای اصلی و یا غیراصلی (موضوع تبصره (۱) ماده (۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم) باشد، به شرح ذیل است:

  1. سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی ۱۳۹۴/۴/۳۱ در سال ۱۴۰۲ مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون ریال تعیین می‌شود.
  2. نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی به شرح زیر می‌باشد:
  • نسبت به مازاد هشتصد و چهل میلیون (۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال تا یک میلیارد و ششصد و هشتاد میلیون (۱,۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، ده‌ درصد (۱۰%)
  • نسبت به مازاد یک میلیارد و ششصد و هشتاد میلیون (۱,۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال تا دو میلیارد و هفتصد و شصت میلیون (۲,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، پانزده‌ درصد (۱۵%)
  • نسبت به مازاد دو میلیارد و هفتصد و شصت میلیون (۲,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال تا چهار میلیارد و هشتاد میلیون (۴,۰۸۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، بیست ‌درصد (۲۰%)
  • نسبت به مازاد چهار میلیارد و هشتاد میلیون (۴,۰۸۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال به بالا، سی درصد (%۳۰)

همچنین با اخطار رئیس مجلس شورای اسلامی، جزء ۳ بند و حذف شد. در این جزء آمده بود که موارد استثناء بر مالیات پلکانی به پیشنهاد سازمان ‌برنامه‌وبودجه کشور و با تصویب شورای حقوق و دستمزد تعیین می‌گردد. رئیس مجلس شورای اسلامی در اخطار خود با استناد به اصل ۵۱ قانون اساسی تصریح کرد:

این اصل می گوید هیچ نوع مالیاتی وضع نمی شود مگر به موجب قانون. موارد معافیت و بخشودگی و تاخیر مالیاتی به موجب قانون است. ما بر اساس این جزء می گوییم بخشی از اختیارات مالیاتی را از مجلس به عهده دولت بگذاریم. این خلاف قانون اساسی است.

نرخ مالیات بر مجموع درآمد در سال 1402 اعلام شد
سقف معافیت مالیاتی کارمندان در سال 1402

در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی اخطار خود را به رای گذاشت و با تصویب این اخطار جزء ۳ بند و حذف شد.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی بند ز تبصره ۱۲ را نیز به تصویب رساندند. بر اساس بند ز تبصره ۱۲؛ میزان معافیت مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده (۵۷) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی ۱۳۸۰/۱۱/۲۷و مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده (۱۰۱) قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی ۱۳۸۰/۱۱/۲۷سالانه به مبلغ چهارصد و هفتاد و پنج میلیون (۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.

شرکت تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای مکلف به فروش مواد معدنی و محصولات پرتوزا شد

نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲،‌ بند الف تبصره ۱۵ را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، شرکت تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران مکلف است جهت توسعه و تسریع در اجرای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، مواد معدنی و محصولات جانبی همراه با مواد پرتوزا پس از جداسازی را مطابق با قوانین و مقررات به فروش رسانده و درآمد حاصل از آن را پس از کسر هزینه‌ها (شامل قیمت تمام‌شده کالا و خدمات فروش‌رفته، اداری- عمومی و توزیع و فروش) و با پرداخت حقوق دولتی مطابق با ماده(۱۴) قانون معادن مصوب ۱۳۷۷/۲/۲۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

درآمد حاصله به حساب افزایش سرمایه دولت در شرکت، منظور و معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات آن با نرخ صفر محاسبه می‌شود.

تعرفه سوخت نیروگاه‌های خود تأمین تعیین شد

در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه) مجلس،‌ و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 1402، بندهای (د) و (هـ) تبصره ۱۵ به شرح زیر تصویب شد.

د- تعرفه سوخت نیروگاه‌های خود تأمین که با تأیید شرکتهای تابعه وزارت نفت دارای شمارشگر (کنتور) جداگانه باشند یا بنا به اعلام وزارت نیرو اقدام به تحویل تمام یا بخشی از برق تولیدی خود به شبکه سراسری می‌کنند، به میزان سوخت مصرفی برای برق تحویل‌شده به شبکه، معادل تعرفه سوخت نیروگاهی براساس متوسط بازدهی نیروگاههای حرارتی سال ۱۴۰۱ تعیین می‌شود.

هـ – تأمین مالی طرح‌های ‌نیروگاه‌های برق اتمی با استفاده از الگوی سرمایه‌گذاری خارجی، تأمین مالی خارجی (فاینانس) و داخلی، منابع عمومی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای انجام می‌شود.

نرخ مالیات بر مجموع درآمد در سال 1402 اعلام شد
نرخ مالیات بر مجموع درآمد در سال 1402

 ارتقای انشعابات برق در مجلس تعیین تکلیف شد

نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور،‌ تبصره الحاقی ۱ تبصره ۱۵ این لایحه را به شرح زیر تصویب کردند: «برای اجرای این تکالیف کلیه شرکت های زیرمجموعه مکلفند با اعلام وزیر نیرو سالیانه تا هفت درصد(۷%) از درآمدهای وصولی خود(عملیاتی و غیرعملیاتی) را به حساب درآمد اختصاصی وزارت نیرو که به همین منظور نزد خزانه داری کل کشور ایجاد می شود واریز نمایند.»

نمایندگان مجلس همچنین با یک پیشنهاد الحاقیه به شرح زیر موافقت کردند:

«در صورت ارتقای اشتراک و انشعاب مشترکین برق، چنانچه تجهیزات و تاسیسات قبلی توسط مشترک تهیه شده باشد و تجهیزات جدید نیز توسط مشترک تامین گردد، تجهیزات قبلی مذکور متعلق به دولت نمی‌باشد.»

با تصمیم رئیس مجلس شورای اسلامی بررسی تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۲ که مربوط به هدفمندی یارانه‌ها است مراعا ماند.

نحوه محاسبه سوخت مایع تحویلی به نیروگاه‌های تولید برق مشخص شد

نمایندگان مجلس با الحاق یک بند به تبصره ۱۵ موافقت کردند.

طبق این مصوبه، در اجرای ماده ۱۰ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق و به منظور ارتقای بازدهی نیروگاه‌ها و جلوگیری از قاچاق سوخت، وزارت نفت مکلف است از ابتدای سال ۱۴۰۲ از طریق شرکت های ذی‌ربط خود گاز طبیعی و سوخت مایع تحویلی به نیروگاه‌های تولید برق را با نرخ ۹۵ درصد متوسط وزنی بهای صادراتی و وارداتی این حامل ها در هر ماه شمسی محاسبه و ۱۰۰ درصد منابع ریالی حاصل از افزایش قیمت این حامل ها را بلافاصله عینا به همان نیروگاه تولید برق به عنوان یارانه ارتقای فناوری و بازدهی پرداخت کند.

مبالغ مالیات سیگار و تنباکو در سال ۱۴۰۲ تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی نوبت اول امروز مجلس بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را بررسی کرده و بند ه تبصره ۱۷ را به تصویب رساندند.

بر اساس بند ه تبصره ۱۷، از ابتدای سال ۱۴۰۲ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ پانصد (۵۰۰) ریال، تولید داخل با نشان (برند) بین المللی یک هزار (۱.۰۰۰) ریال و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان داخلی دویست هزار (۲۰۰.۰۰۰) ریال ‌به‌عنوان مالیات اضافه و از هر نخ سیگار وارداتی مبلغ هشت هزار (۸.۰۰۰) ریال و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان وارداتی سیصد و پنجاه هزار (۳۵۰.۰۰۰) ریال ‌به‌عنوان حقوق ورودی دریافت می گردد.

نرخ مالیات بر مجموع درآمد در سال 1402 اعلام شد
نرخ مالیات بر مجموع درآمد در سال 1402

وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است مبالغ مزبور را از تولیدکنندگان و واردکنندگان دخانیات، حسب مورد اخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف ۱۱۰۵۱۵ جدول شماره (۵) این قانون واریز نماید.

دهمین جلسه بودجه‌ای مجلس به اتمام رسید

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام پایان جلسه علنی نوبت صبح امروز گفت:

جلسه علنی نوبت دوم مجلس ساعت ۱۴ آغاز می شود.

نمایندگان مجلس از ابتدای صبح امروز به ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ١۴٠٢ در بخش درآمدی پرداختند و تبصره های ۱۲، ۱۳، ۱۵، ۱۶ و ۱۷ مورد بررسی قرار دادند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص نرخ مالیات بر مجموع درآمد در سال 1402 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر