;
coinex

رئیس سازمان بورس: افزایش قیمت خودرو اجتناب‌ناپذیر است

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تاکید بر لزوم اصلاح قیمت پایه خودرو، در واکنشی به سوالات مختلف افزایش قیمت خودرو را امری اجتناب ناپذیر دانست.

«مجید عشقی»، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار طی اظهاراتی درباره لزوم اصلاح و افزایش قیمت خودرو در کشور بیان داشت: «اگر امسال خودروسازها می‌خواستند با وضعیت سال گذشته فعالیت کنند باید فعالیت خود را متوقف می‌کردند؛ زیرا به کارخانه پول‌سوزی تبدیل شده بودند. هر صنعتی اینطور باشد از بین می‌رود. باید یک دوره کوتاهی تحمل کنیم و اجازه دهیم خودروساز محصول خود را با قیمت مناسب بفروشد.»

وی در واکنش به اینکه دلیل مخالفت شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس چه مسائلی بوده است؟ گفت: «بحث شورای رقابت بحث مخالفت نبود. شورای رقابت بر اساس وظایفی که بر عهده دارد بحث انحصار را تشخیص داده و دستورالعملی برای این موضوع نوشته بود. در دستورالعمل هم ذکر نشده بود که خودرو از بورس کالا خارج شود، زیرا این شورا بر اساس قانون اجازه تعیین تکلیف ندارد.»

او گفته‌های خود را به این شرح پی گرفت: «بر اساس سابقه‌ای که درمورد عرضه سایر کالاها در بورس کالا وجود داشت و شورای رقابت هم به آن وارد شده بود، منافاتی بین دستورالعمل شورای رقابت و عرضه در بورس نمی‌بینیم. اتفاقا بورس یک بازار کاملا رقابتی است و شورای رقابت برای اینکه بتواند انحصار را مدیریت کند، دستورالعملی ارائه کرده که اتفاقا در عرضه در بورس عملیاتی‌تر است. زیرا زمانی که کالا در بورس عرضه می‌شود همه موضوعات شفاف است. بنابراین عرضه خودرو در بورس منافاتی با دستورالعمل شورای رقابت ندارد. شورای عالی هم در آخرین جلسه خود به این نتیجه رسید که این فرایند ادامه پیدا کند و عرضه‌ها طبق درخواست خودروسازها ادامه خواهد داشت. درواقع خود عرضه‌کننده است که تصمیم می‌گیرد عرضه کند.»

بیشتر بخوانید: زمان تحویل خودروهای وارداتی اعلام شد؛ نوسانات ارز چه تأثیری بر قیمت خودروهای وارداتی دارد؟

علل لزوم افزایش قیمت خودرو

عشقی در ادامه به موضوع تصمیم‌گیری در مورد اینکه مابه‌تفاوت قیمت عرضه خودرو در بورس با بازار آزاد نصیب دولت خواهد شد یا خیر؟ اعلام کرد:

«در ابتدا باید قیمت پایه اصلاح شود. زیرا قیمت‌های کارخانه برای دو سال قبل است و با تورمی که روی مواد اولیه رخ داده است هماهنگی ندارد. یک خودرویی در کشور 200 میلیون تومان یا 4000 دلار قیمت دارد درحالی که در دنیا هیچ خودرویی با این قیمت وجود ندارد. اگر قیمت پایه اصلاح شود منطقی‌تر می‌شود اما اگر قیمت پایه را تقریبا صفر در نظر بگیریم و بگوییم هرچه رقابت شد به دولت می‌رسد، صنعت را زمین می‌زند. در مورد اینکه مابه‌تفاوت قیمت عرضه خودرو در بورس با بازار آزاد نصیب دولت شود یا خیر هنوز تصمیم نهایی در مجلس گرفته نشده است. این موضوع در صحن مطرح و اگر به صورت قانون درآمد اجرا می‌شود.»

افزایش قیمت خودرو

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به پاسخ این پرسش که چنانچه خودروسازها برنامه عرضه ارائه کنند اما به آن عمل نکنند، سازمان با آن‌ها برخورد خواهد کرد یا خیر؟ پرداخت: «اگر کالایی پذیرش شود اما عرضه کننده به تعهد خود عمل نکند سازمان برخورد خواهد کرد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «اگر دولت تشخیص دهد صنعتی سود زیادی دارد می‌تواند برای آن مالیات یا عوارض در نظر بگیرد. همه این اقدامات باید به افزایش تولید و کیفیت رخ دهد. صنعت خودروسازی در یک دوره‌ای شکوفایی داشت که اگر ادامه پیدا می‌کرد اکنون در این وضعیت نبودیم. تقریبا هشت سال قبل توقفی در صنعت خودرو زدیم که بحث تحقیق و توسعه این صنعت تعطیل شد. از آن زمان به بعد خودروی جدیدی تولید نشد. دلیل آن هم قیمت‌گذاری دستوری است. این وضعیت باید اصلاح شود.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص اظهارات رئیس بورس مبنی بر لزوم افزایش قیمت خودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر