;
coinex

اختلال نرم‌افزارها و دستگاه‌های دیجیتال در نتیجه تغییر ساعت با وجود اعلام آمادگی وزارت ارتباطات!

اختلال نرم‌افزارها و دستگاه‌های دیجیتال در نتیجه تغییر ساعت در کشور در شرایطی رخ داده که وزارت ارتباطات با اطمینان خاصی از عدم بروز مشکل خبر داده بود.

از بامداد امروز اختلال نرم‌افزارها و دستگاه‌های دیجیتال در نتیجه تغییر ساعت به طرز تأسف‌باری بوجود آمده است. علی‌رغم اعلام دولت و وزارت ارتباطات در سال گذشته مبنی‌بر عدم تغییر ساعت رسمی کشور در سال 1402، از بامداد امروز دستگاه‌های الکترونیکی با مشکل نمایش دقیق ساعت رسمی ایران مواجه شده‌اند. علت این مشکل چیست؟

بیشتر بخوانید: پایان عصر فیلترینگ با ماهواره‌های نسل دو استارلینک ؛ احتمال اقدام نظامی ایران علیه استارلینک چقدر است؟

اختلال نرم‌افزارها و دستگاه‌های دیجیتال در نتیجه تغییر ساعت

دولت سال گذشته در مصوبه‌ای اعلام کرد که از آغاز ۱۴۰۲ شاهد تغییر ساعت رسمی کشور نخواهیم بود، با این‌وجود بررسی‌ها نشان می‌دهد که بامداد دوم فروردین، دسترسی به بسیاری از خدمات نرم‌افزاری موبایلی غیرممکن شد و بانک‌ها و خدمات اینترنتی و شماری از دستگاه‌های اندرویدی و ویندوزی با اختلال مواجه شدند.

پیش از اجرایی شدن طرح جدید، شماری از کارشناسان هشدار داده بودند که تغییر نکردن ساعت کشور و اعمال تغییر ساعت توسط سرورهای بین‌المللی، باعث ایجاد اختلال می‌شود.

حالا خبرگزاری جماران گزارش می‌دهد که تنظیمات سرورهای بین‌المللی در حال تغییر است و وضعیت ساعت‌ گجت‌ها و گوشی‌ها به حالت عادی برمی‌گردد. ظاهرا این مسئله بیشتر در گوشی‌های اندرویدی و کامپیوترهای ویندوزی دیده شده است. مطابق بررسی‌‌ها، ساعت گوشی‌های آیفون و کامپیوترهای مک در بامداد دوم فروردین تغییر نکرد.

اختلال نرم‌افزارها و دستگاه‌های دیجیتال در نتیجه تغییر ساعت

وعده توخالی وزارت ارتباطات در کنترل اختلال ساعت رسمی کشور

همه این اختلالات در حالی است که وزارت ارتباطات پیشتر اعلام کرده بود نامه‌نگاری‌های لازم برای این کار با مراجع رسمی بین‌المللی انجام شده و این اطمینان‌خاطر را داده‌ بود که مشکلات نرم‌افزاری درپی عدم تغییر ساعت در سال جدید به‌وجود نخواهد آمد.

تغییر ساعت از دهه هفتاد در کشور شروع شد اما در آن زمان وابستگی نرم‌افزاری به این موضوع آنچنان گسترده نبود. هزاران سرور و میلیون‌ها دستگاه با سرورهای زمان سروکار دارند و هر ساله این اتفاق (تغییر ساعات مرتبط با این سیستم‌ها) به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود. کارشناسان با توجه به حساسیت‌زا بودن برخی از کارهای نرم‌افزاری این بیم را دارند که عدم تغییر ساعت در سال ۱۴۰۲، مشکلاتی را پدید بیاورد با این حال وزارت ارتباطات این اطمینان خاطر را داده است که قرار نیست مشکلی برای سیستم‌ها پیش بیاید.

به نقل مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از آنجاکه در پی تصمیم مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان از ابتدای سال 1402، ساعت رسمی کشور تغییر نمی‌کند، برخی نگرانی‌ها در خصوص بروز اختلال در فعالیت‌ نرم افزارها و پلتفرم‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی به علت عدم تغییر ساعت رسمی مطرح شده است.

اختلال نرم‌افزارها و دستگاه‌های دیجیتال در نتیجه تغییر ساعت

پیگیری‌ها از روابط عمومی وزارت ارتباطات به این نکته رسید که تمهیدات لازم برای رخ ندادن مشکلات نرم‌افزاری صورت گرفته‌است. در همین ارتباط «حامد منکرسی» معاون رییس سازمان فناوری اطلاعات درباره موضوع عدم تغییر ساعت رسمی کشور و تاثیر آن بر فعالیت پلتفرم هایی حوزه های ارتباطی و بانکی گفت:

راه‌حل منطقی برای حل این موضوع استفاده از تایم‌زون استاندارد و جهانی است که به اختصار UTC خوانده می‌شود، چراکه UTC منطبق بر گرینویچ است و هرگز تغییر نمی کند. به همین دلیل بقیه تایم‌زون‌ها اختلاف زمانی خود را بر اساس این ساعت تنظیم می‌کنند. به عبارتی ساعت اصلی سامانه‌ها نیز بر همان ساعت UTC منطبق است و تنها هنگام نمایش بر اساس ساعت محلی نمایش داده می‌شود. بنابراین به‌طور منطقی اختلالی در سرویس دهی این سامانه‌ها رخ نخواهد داد.

وی افزود: «علاوه بر این اکثر سیستم عامل‌ها و پلتفرم‌ها، زمان خود را را با ساعت جهانی هماهنگ می‌کنند و همزمان با اتصال دائم به پایگاه داده ساعت‌های محلی (Time Zone Database)، همگام‌سازی ساعت خود را بصورت مرتب انجام می‌دهند.» به‌گفته منکرسی:

پیش از آن نیز موضوع عدم تغییر ساعت رسمی جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به سازمان جهانی IANA برای اعمال در پایگاه داده مربوط Time Zone برای بروزرسانی اعلام شده است.

سازمان IANA، نهادی است که مسئولیت هماهنگی منابع اینترنتی از جمله آدرس های IP، کارگزارهای نام دامنه ریشه و پایگاه داده ساعت های محلی را بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص اختلال نرم‌افزارها و دستگاه‌های دیجیتال در نتیجه تغییر ساعت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (4 نظر)

    متاسفانه امروز ۱۷ فروردین و مشکل اختلال نرم افزار های انتقال وجه و تولید رمز همچنان پابرجاست، به قول دوستمون ظاهرا معنی ((به زودی …)) برای مسولان با بقیه مردم فرق میکنه

    پاسخ

    امروز که 6 فرودین است هنوز مشکل برطرف نشده. اینکه وزارت مربوطه مدته است آگاهی داشته که امسال ساعتها تغییر نمی‌کند یک طرف ولی علی رغم وعده آنها در 2 فروردین، که گفتند اختلال به زودی رفع میشود خبری نشده. گویا مفهوم به زودی برای آنها با بقیه مردم تفاوت دارد.
    همانطور که آقا فرشاد فرمودند مشکل فقط نمایش غلط ساعت نیست، نرم افرارهای بانکی تولید رمز هم دیگر درست عمل نمیکنند.

    پاسخ

    امروز چهار فروردین مشکل هنوز حل نشده. در گوشیهای شیائومی تغییر ساعت به صورت دستی باعث اختلال در نرم افزارهای بانکی میشه.

    پاسخ

    ابتدا بایستی این موضوع بشکل مجازی تست و سیموله می شد سپس با قاطعیت عنوان می کردند. مشکلات زیادی برای مردم درست شده.

    پاسخ