;
coinex

واردات خودرو دست دوم به کشور منتفی شد

باوجود مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی‌بر واردات انواع خودروهای سبک و سنگین با عمر حداکثر پنج سال، واردات خودرو دست دوم به کشور از مصوبه حذف و منتفی شد.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، طی جلسه 10 بهمن ماه سال 1401 مصوبه‌ای در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درباره واردات خودروهای کارکرده با عمر پنج تا هشت سال به تصویب رسید. این تصمیم در این راستا اتخاذ شده بود که باتوجه به قیمت ارزان‌تر این خودروها و خدمات پس از فروش مناسب، چون به یکباره وارد کشور خواهند شد و تغییری شگرف در بازار ایجاد خواهند کرد.

در همین زمینه، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم به نکاتی تاکید داشت که تصویب واردات خودروهای کارکرده زیر پنج سال علاوه‌بر اینکه منجر به ورود خودروهای بیشتری به کشور خواهد شد؛ همچنین تا حدودی جبران کسری عرضه خودروها و ایجاد ثبات در بازار خودرو را نیز در پی خواهد داشت.

به دنبال این بحث‌ها، یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 1402 در مجلس هم خبر از انجام تلاش‌هایی به‌منظور گنجاندن واردات خودروهای کارکرده خارجی در لایحه بودجه سال 1402 داد و این اقدام را گامی مثبت در راستای پاسخ به قسمت قابل توجهی از تقاضاهای انباشته در بازار خودرو دانسته و ابراز امیدواری کرد که تعادل را به این بازار برگرداند. در کمیسیون تلفیق و به موافقت ریاست کمیسیون صنایع و همراهی دیگر نمایندگان، به صورت جدی پیگیری برای واردات خودروهای کارکرده (دست دوم) شروع شد و موافقت‌های اولیه در سطح دولت نیز انجام گرفت.

بیشتر بخوانید: واردات کشنده هانوان سری P به ایران تایید شد

منتفی شدن واردات خودرو دست دوم به کشور

در تاریخ 18 بهمن ماه 1401، اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال 1402 موافقت خود را با واردات خودروهای کارکرده زیر پنج سال در سال جاری ابراز کردند و بنابراین مجوز واردات انواع خودروهای دست دوم سواری، کشنده، کامیون، ون، اتوبوس و مینی‌بوس تا پنج سال کارکرد به دولت اعطا شد.

واردات خودرو دست دوم به کشور

با عنایت بر اینکه باید بعد از اتمام بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، مواد لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، به تصویب نمایندگان در صحن مجلس شورای اسلامی برسد؛ در نهایت در تاریخ 13 اسفند ماه سال پیش، این اجازه از سوی مجلس در اختیار وزارت صمت قرار گرفت؛ نمایندگان مجلس هم طی مصوبه‌ای به وزارت صمت اجازه ورود خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال را دادند.

مطابق با همین مصوبه تاکید شد که با الحاق ‌یک بند به تبصره 7 به‌منظور تنظیم عرضه و تقاضا و کاهش قیمت خودرو در کشور و جهت تنظیم‌گری در بازار خودرو، واردات انواع خودروهای سبک و سنگین با عمر حداکثر پنج سال به کشور مجاز خواهد بود. اما نتیجتاً پس از رویت متن مصوبه مربوط به این بخش که در بند ص تبصره ۷ بودجه آمده تغییراتی دیده شد و عبارت خودروهای سواری از آن حذف شده است. بنابراین واردات خودرو دست دوم به کشور در دسته خودروهای سواری به‌نظر منتفی شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص منتفی شدن واردات خودرو دست دوم به کشور چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر