;
coinex

اولین ابتلا به عفونت قارچی در انسان ؛ ماجرای The Last of Us واقعی می‌شود؟

اولین ابتلا به عفونت قارچی در انسان به ثبت رسید. اما آیا داستان ترسناک سریال The Last of Us درحال رخ دادن است؟

داستان ترسناک سریال “The Last of Us” درمورد عفونت‌های قارچی یک پله به واقعیت نزدیک شد و حالا سازمان بهداشت جهانی اولین ابتلا به عفونت قارچی در انسان را به ثبت رساند.

بر طبق این خبر، یک مرد هندی 51 ساله اولین مورد انسانی ابتلا به بیماری برگ نقره‌ای است که یک عفونت قارچی محسوب می‌شود. چنین موضوعی در کشوری پرجمعیت مانند هند می‌تواند یک زنگ خطر جدی برای بشریت باشد.

بیشتر بخوانید: افزایش چشمگیر موارد ابتلا به یک بیماری قارچی کشنده و عدم اثربخشی داروها ؛‌ پاندمی دیگری در راه است؟

اولین ابتلا به عفونت قارچی ثبت شد

سریال The Last of Us را تماشا کرده‌اید؟ سازمان بهداشت جهانی از اولین مورد ابتلا انسان به عفونت قارچی خبر داد. عفونتی که پیشتر هیچ انسانی را آلوده نمی‌کرد.

بر اساس این گزارش، یک پیرمرد ۶۱ ساله هندی که در حال بررسی قارچ‌های مختلف بود، به‌ بیماری برگ نقره‌ای مبتلا شد. برگ نقره‌ای یک نوع عفونت قارچی است که به گیاهان تعلق دارد و پیشتر هرگز به انسان انتقال نمی‌یافت. همین نیز زنگ‌های هشدار را به صدا در آورده است. اما چرا؟

اولین ابتلا به عفونت قارچی ثبت شد

این روزها سریالی به‌نام Last of Us توانسته حسابی موفق شود و در فصل اول خود مخاطبان زیادی را به‌خود جلب کند. در ابتدای این فیلم می‌بینیم که یک پروفسور قارچ‌‌شناس از گسترش عفونت قارچی به انسان به‌عنوان بزرگترین خطر برای بشر یاد می‌کند. البته در داستان نیز گفته می‌شود که قارچ‌‌ها در دمای بدن دوام نمی‌آورند و به‌همین دلیل بیماری‌‌های ناشی از آنها مختص گیاهان مانده است. هرچند که با گرمایش زمین قارچ‌ها نیز مجبور شده‌اند خود را با دماهای بالاتر وفق دهند و به همین خاطر می‌توانند حالا انسان‌ها را نیز آلوده کنند.

حالا همزمان شدن پخش این سریال با مبتلا شدن یک انسان به عفونت قارچی باعث نگرانی گسترده‌ای شده است. بیماری اشاره شده برای گیاهان مرگبار تلقی می‌شود؛ اما پیرمرد هندی با علائمی همچون آنفلوانزا و مشکل در بلع به پزشک مراجعه کرد. وی تاکید می‌کند که کاملا سالم بوده و هیچگونه بیماری خاصی نداشته است.

​بررسی‌های بیشتر نیز نشان داد که او در روزهای اخیر به بررسی قارچ Chondrostereum purpureum، که به‌عنوان عامل بیماری برگ نقره‌ای شناخته می‌شود، پرداخته است. پزشکانی که مسئولیت درمان پیرمرد هندی را بر عهده داشتند از دو دوره داروهای ضد قارچ برای مدت دو ماه استفاده کردند و چرک را نیز به یک مرکز همکار با سازمان بهداشت جهانی در شمال هند فرستادند.

آنها همچنین گزارش کامل اقدامات خود را در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار دادند. جایی که این موضوع نگرانی‌هایی را ایجاد کرد. به‌طور کلی چند میلیون قارچ مختلف در جهان وجود دارد که تعداد بسیار کمی از آنها می‌توانند برای انسان یا حیوان‌ها مشکل‌ساز شوند. اما حالا ما با یک عفونت قارچی متفاوت طرف هستیم که توانسته برخلاف گذشته انسان را آلوده کند.

البته برخی از کارشناسان نیز احتمال دیگری را مطرح کرده‌اند. آنها فکر می‌کنند که شاید پیرمرد هندی یک مشکل ژنتیک ناشناخته در سیستم ایمنی خود داشته یا اینکه با توجه به مطالعات متمرکز او در مورد قارچ‌ها در معرض میزان زیادی از هاگ قرار گرفته است.

سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر لیستی از ۱۹ قارچ را تهیه کرده است که می‌توانند برای بهداشت عمومی خطرساز شوند. WHO همچنین تاکید کرد که در دوران همه‌گیری کرونا میزان ابتلا انسان‌ها به عفونت‌های قارچی به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

در حال حاضر دانشمندان اطلاعات چندانی در رابطه با این قارچ و تغییرات احتمالی ساختار درونی آن ندارند. هرچند که اگر قارچ‌ها بتوانند خود را برای زندگی در یک سیاره گرم‌تر تغییر دهند، ممکن است انواع عفونت‌های قارچی در آینده انسان‌ها را نیز درگیر خود کنند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص اولین ابتلا به عفونت قارچی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر