;
coinex

حداقل حقوق ماهیانه در کشورهای جهان چه‌قدر است؟

آیا دستمزد کارگان ایرانی متناسب با حداقل حقوق ماهیانه در کشورهای جهان است؟ با تکراتو همراه باشید.

گروه تحلیل سرمایه‌گذاری، با عنوان «ویژوآل کپیتالیست (visual capitalist)» در گزارش فروردین ماه خود، حداقل دستمزدها در سراسر جهان را تا ماه ژانویه (دی-بهمن) ۲۰۲۳ بر اساس دلار آمریکا محاسبه کرده است.

بیشتر بخوانید: حداقل حقوق در سال 1402 مشخص شد ؛ وزیر اقتصاد قول چقدر افزایش حقوق را داد؟ + فیلم

حداقل حقوق ماهیانه در کشورهای جهان

در نمودار و فهرست این گزارش، درباره بیشتر کشورهای قاره آفریقا و هم‌چنین جمهوری اسلامی ایران اطلاعاتی منتشر نشده است. اما اگر یک حساب سرانگشتی بکنیم، حداقل حقوق پایه بدون سابقه‌یِ کار، در حدود ۵,۰۱۵,۷۰۰ تومان است و اگر آن را به دلار آمریکا برگردانیم چیزی در حدود ۱۰۰ دلار دریافتی کارگران ایرانی است. در واقع امر، با توجه به موقعیت ژئوپولتیک و سرمایه‌های ایران رقم بسیار ناامید کننده‌ای است.

حداقل حقوق ماهیانه در کشورهای جهان

هم‌اکنون می‌پردازیم به اقتصادهای برتر، حداقل حقوق ماهیانه در ایالات متحده آمریکا  ۱۵۵۰ دلار، در بریتانیا  ۱۷۰۵ دلار، در آلمان  ۱۵۹۴ دلار و در فرانسه  ۱۳۸۰ دلار است.

بر اساس نمودارهای این گروه، کشور کم‌وسعتِ لوکزامبورگ با حداقل حقوق  ۲۱۴۰ دلار در ماه بالاترین حقوق را در میان کشورهای جهان دارد و پس از آن، استرالیا را داریم که با حداقل حقوقی معادل ۲۰۲۲ دلار آمریکا در ماه پیشتاز است!

اگر سری بزنیم به خاورمیانه، اسرائیل نیز با حداقل حقوق ۱۳۸۹ دلار بیشترین دستمزد را دارد و پس از اسرائیل، عربستان سعودی با حداقل حقوق ۹۵۸ دلار در رتبه دوم قرار دارد.

در این گزارش اشاره‌ای به حداقل حقوق در ایران و افغانستان نشده، اما حداقل حقوق در پاکستان ۱۱۱ دلار است و همسایه‌های شمالی ایران، یعنی کشورهایی نظیر ارمنستان با ۱۳۸ و آذربایجان با ۱۸۶ دلار در ماه قرار دارند.

کدام کشورها تغییرات صددرصدی حداقل دستمزد را تجربه کردند؟

هم‌چنین گفتنی است «ویژوآل کپیتالیست» در گزارش خود آورده که «آرژانتین و ترکیه که با بحران مالی گسترده و تورم دست به گریبان‌اند، نسبت به مدت مشابه سال پیش ۱۰۰ درصد حداقل حقوق شهروندان را افزایش داده‌اند. یعنی، حداقل حقوق در آرژانتین به ۳۳۶ دلار و در ترکیه به ۴۵۷ دلار رسیده است.»

در آمریکای شمالی پس از ایالات متحده با حداقل حقوق ۱۵۵۰ دلار، کانادا با حقوق ۱۵۴۵دلار قرار دارد. در آمریکا بر اساس کمترین حقوق در ساعت، ایالت واشینگتن با ساعتی ۱۵ دلار ۷۴ سنت و ایالت کالیفرنیا با حداقل حقوق ۱۵ دلار و ۵۰ سنت در ساعت بهترین وضعیت را دارند. ایالت تگزاس با حداقل حقوق ۷دلار و ۲۵ سنت در ساعت یکی از کمترین‌ها در ایالات متحده است.

در آسیا و اقیانوسیه اشاره‌ای به حداقل حقوق ژاپن و چین نشده، اما استرالیا با ۲۰۲۲، نیوزیلند با ۱۸۶۶ و کره جنوبی با ۱۳۳۳ دارای بیشتر حقوق پایه هستند. ظاهراً هند با حداقل حقوق ۹۵ دلار در ماه کمترین حقوق را در آسیا دارد.

در قاره آفریقا نیز، نیجریه با حداقل حقوق ۶۸ دلار کم‌ترین و آفریقای جنوبی با حداقل حقوق ۲۲۶ دلار در ماه بیشترین حقوق را در میان کشورهای این منطقه به خود اختصاص داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

دربارهٔ حداقل حقوق ماهیانه در کشورهای جهان چه فکر می‌کنید؟ آیا افزایش دستمزد در ایران متناسب با انتظارات تورمی شما بوده است؟ لطفاً دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها برای تکراتو بنویسید.

منبع:visualcapitalist

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر