;
coinex

بررسی آمار تولید خودرو در 12 سال گذشته ؛ هدفگذاری وزارت صمت برای رکوردشکنی در 1402

در این نوشته به بررسی آمار تولید خودرو در 12 سال گذشته می‌پردازیم. این بررسی نشان می‌دهد که در این مدت چه تغییراتی از مثبت تا منفی در بازار خودرو اتفاق افتاده است.

طبق بررسی‌های صورت گرفته از بازار خودرو از 12 سال پیش تا به الان، یک موضوع بسیار حائزاهمیت است و آن تعداد تیراژ تولید خودرو بوده که در سال 1390 بیشترین میزان خود را تجربه کرده است و جالب اینجاست که این رکورد پس از 12 سال هنوز شکسته نشده است.

بیشتر بخوانید: بهترین خودروهای ایرانی ؛ کدام خودروهای تولید داخل ارزش خرید دارند؟

بررسی آمار تولید خودرو در 12 سال گذشته

طبق نموداری که وزارت صمت منتشر کرده، در سال ۱۳۹۰ بالغ بر یک میلیون و ۶۵۲ هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید رسیده، رکوردی که هنوز شکسته نشده است. با این حال وزارت صمت امیدوار است در سال جاری با تولید یک‌میلیون و ۷۰۰هزار دستگاهی، از رکورد سال ۹۰ عبور کند. بنابر آمار موجود، در سال‌های ۹۱ و ۹۲ به واسطه تحریم‌های هسته‌ای و همچنین رفتن پژو از ایران به دلیل عقد قرارداد با جنرال موتورز آمریکا، تولید از اوج افتاد و سقوط کرد. بر این اساس، تولید خودرو در سال ۱۳۹۱ به ۹۲۲ هزار دستگاه رسید و در سال ۹۲ نیز رقم ۷۳۷ هزار دستگاه را به ثبت رساند.

بررسی آمار تولید خودرو در 12 سال گذشته

در سال ۹۳ با توجه به توافق هسته‌ای بین ایران و دیگر کشورها و فروکش کردن تحریم‌ها، تولید خودرو در کشور بار دیگر اوج گرفت و به بالای یک‌میلیون و ۱۳۱هزار دستگاه رسید. در این سال با وجود امضای برجام، تولید افت کرد و به ۹۷۹ هزار دستگاه رسید، اما در سال بعد باز هم روندی صعودی گرفت. در این سال، خودروسازان توانستند تیراژ یک‌میلیون و ۳۵۰هزار دستگاهی را به ثبت برسانند.

طی سال ۹۶ نیز تولید خودرو به روند صعودی خود ادامه داد تا در نهایت تیراژ یک‌میلیون و ۵۳۵هزار دستگاهی در کارنامه خودروسازان کشور ثبت شود. بدون تردید خودروسازان می‌توانستند با توجه به شرایطی که برجام ایجاد کرده بود، در سال ۹۷ رکورد سال ۹۰ را بزنند، اما در آن سال آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌هایی سخت علیه کشور لحاظ کرد.

در نتیجه، خودروسازان نه تنها موفق به عبور از رکورد سال ۹۰ نشدند، بلکه افتی سنگین را تجربه کردند و تولیدشان به شدت افت کرد. تازه ۲۰۰هزار دستگاه از خودروهای تولیدی، ناقص بوده و کسری قطعه داشتند، بنابراین نمی‌شد آنها را عرضه کرد. خودروهای ناقص تا اوایل پاییز سال گذشته گریبانگیر خودروسازی کشور بود، اما سرانجام این ماجرا جمع شد و خودروسازان دیگر محصول ناقص به تولید نمی‌رسانند. آنها در سال ۱۴۰۰ تولید خود را تا نزدیکی‌های یک‌میلیون دستگاه افزایش دادند و در سال گذشته نیز تیراژ به بالای یک‌میلیون و ۳۰۰هزار دستگاه رسید. حالا وزارت صمت برای امسال برنامه تولیدی بین یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تا یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار دستگاه را در نظر گرفته که باید منتظر ماند و دید آیا خودروسازان موفق به تحقق آن خواهند شد یا نه؟

در بخشی دیگر از آمار وزارت صمت به این نکته اشاره شده که بیشترین رشد تولید خودرو بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ابتدای ۱۴۰۲، مربوط به سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۴۰۱ بوده است، با این تفاوت که بخشی از تولیدات دو خودروساز بزرگ کشور در سال ۹۳ مربوط به محصولات برلیانس، گروه رنو و سوزوکی بود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص بررسی آمار تولید خودرو در 12 سال گذشته چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر