coinex
راهنمای خرید تکراتو

تاریخ انتخابات ترکیه 2023 + [اسامی نامزدها و سناریوهای مختلف انتخابات]

تاریخ انتخابات ترکیه 2023 موضوع جنجالی این روزها شده است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور کنونی ترکیه، که یکی از نامزدهای انتخابات است، دچار بیماری شد.

تاریخ انتخابات ترکیه 2023 دقیقا چه روزی خواهد بود؟ «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه که برای انتخاب مجدد خود در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌ِ رو در ترکیه تلاش می‌کند، برنامه‌های انتخاباتی خود را به دلیل وضعیت جسمی دستِ‌کم به مدت دو روز لغو کرده است.

شامگاه سه‌شنبه و در یک برنامه زنده تلویزیونی، رئیس جمهور ترکیه دچار یک عارضه ناگهانی جسمی شد. او از پس قطع برنامه به مدت ۱۵ دقیقه، به مصاحبه بازگشت و گفت؛ به دلیل مشغله‌های کاری، دچار آنفولانزا شده است.

برخی منابع رسانه‌ای در ترکیه نیز مدعی بستری شدن اردوغان در بیمارستان به دلیل سکته قبلی شدند که چنین موضوعی از سوی دفتر رئیس جمهور ترکیه قویا تکذیب شد. در صورتی که اردوغان به دلیل شرایط پیش‌آمده مجبور به کناره‌گیری شود، قطعا حزب عدالت و توسعه و شریک ائتلافی آن یعنی حزب حرکت ملی‌گرا، قدرت جایگزینی فرد دیگری را در این زمان کوتاه نخواهند داشت.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه سکته کرد !

تاریخ انتخابات ترکیه 2023

نتایج انتخابات ترکیه
نتایج انتخابات ترکیه

اردوغان در واکنش به گزارش‌های غیررسمی درباره تعویق انتخابات سراسری در ترکیه به‌دلیل زلزله، تصریح کرد:

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت) برگزار می‌شود.

این در حالی است که پیشتر تاریخ برگزاری انتخابات سراسری در ترکیه ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) تعیین شده بود اما اردوغان حدود یک ماه و نیم قبل گفته بود حزب عدالت‌وتوسعه مایل است این انتخابات زودتر برگزار شود. اگر هیچ یک از نامزدها بیش از ۵۰ درصد آرا را در دور اول کسب نکند، ۲۸ می دور دوم انتخابات بین دو رقیب برتر برگزار خواهد شد.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ۲۰۲۳ و پارلمان ترکیه در ۱۴ می ۲۰۲۳ (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه
نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ۲۰۲۳ :

  1. رجب طیب اردوغان
  2. کمال قلیچدار اوغلو: رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق
  3. جم اوزان: رهبر پیشین حزب جوان ترکیه
  4. محرم اینجه: رهبر حزب مملکت
  5. سنان اوغان: عضو سابق پارلمان
  6. دوغو پرینچک: رهبر حزب وطن ترکیه

طبق نظرسنجی که توسط مؤسسه «آرِدا» در بازه زمانی بیست‌وسوم تا بیست‌وهفتم فوریه ۲۰۲۳ برگزار شده، حدود نیمی از واجدان شرایط رأی دادن در انتخابات سراسری، به به رئیس جمهور کنونی خود (اردوغان) برای ریاست‌جمهوری ترکیه رأی خواهند داد. اما هنوز نتایج انتخابات ترکیه مشخص نشده است.

اگر تاکنون مسائلی مانند رویکرد اقتصادی دولت اردوغان یا سیاست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن موضوع اصلی مناظرات انتخاباتی بود، از امروز موضوع سلامت جسمی اردوغان نیز به یکی از موضوعات تاثیرگذار در این خصوص تبدیل خواهد شد.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر