;
coinex

رابطه جنسی دهانی ریسک ابتلا به سرطان گلو را چند برابر می‌کند

باتوجه به رشد آمار سرطان گلو در غرب طی دو دهه گذشته در حد یک «همه‌گیری»، دانشمندان می‌گویند که عامل اصلی این بیماری رابطه جنسی دهانی بوده است.

دانشمندان طی بررسی‌های اخیر خود متوجه شده‌اند که عامل افزایش شدید نوع خاصی از سرطان گلو، موسوم به سرطان «اوروفارنکس» (ناحیه لوزه‌ها و پشت گلو)، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) بوده که به‌طور همزمان عامل اصلی سرطان دهانه رحم هم محسوب می‌شود. انتقال این ویروس عموماً از طریق رابطه جنسی انجام می‌شود.

با وجود اینکه ویروس پاپیلوم انسانی در برخی موارد با ایجاد زگیل‌های تناسلی در بدن افراد قابل تشخیص است، اما بیشتر افرادی که دچار این عفونت می‌شوند خبری از آن ندارند زیرا در موارد فراوانی ابتلا به این ویروس همراه با هیچگونه علائم و بدون ایجاد مشکلات بهداشتی خواهد بود.

در همین راستا، در کشورهای بسیاری جهت پیشگیری از سرطان دهانه رحم، برای این ویروس با واکسن گارداسیل (Gardasil) در دختران جوان طرح واکسیناسیون به اجرا رسیده است. واکسن گارداسیل که در ایران نیز یافت می‌شود، به‌منظور پیشگیری از انواع ویروس پاپیلوم انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنابر ادعای محققان در صورتی که پوشش واکسیناسیون دختران و زنان به بالاتر از 85 درصد برسد و در این سطح قرار گیرد، «ایمنی جمعی» به پسران و مردان این امکان را خواهد داد تا از این ویروس مصون بمانند. بااین‌حال، این عامل هنوز هم برای مردانی که در سفرهای خارجی خود با شریک‌های جنسی کشورهای ضعیف از نظر پوشش واکسیناسیون رابطه دارند، خطر بزرگی به حساب می‌آید.

در همین حال به ادعای دانشمندان در موارد ابتلا به سرطان اوروفارنکس، که حالا بیشتر از سرطان دهانه رحم در آمریکا و بریتانیا شیوع پیدا کرده، بیشترین عامل تهدید‌کننده، رابطه جنسی دهانی با شرکای جنسی متعدد به شمار می‌رود.

طبق یک بررسی کسانی که بیش از 6 شریک جنسی دهانی در طول عمر خود داشته‌اند، به میزان 8.5 برابر بیشتر از افرادی که رابطه جنسی دهانی برقرار نکرده‌اند در معرض ابتلا به سرطان دهان و حلق قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: برقراری رابطه جنسی در فضا ؛ جدیدترین موضوع رقابت در گردشگری فضایی!

افزایش ریسک ابتلا به سرطان گلو با رابطه جنسی دهانی

مطالعات رفتاری جنسی حاکی از آن است که رابطه جنسی دهانی در تعداد زیادی از کشورها بسیار رایج است. طبق نتایج پژوهشی که از سوی گروهی از محققان در دانشگاه بیرمنگام انگلیس صورت پذیرفته، از حدود 1000 نفری که در بریتانیا جراحی لوزه (غیرسرطانی) داشته‌اند، حداقل 80 درصد از بزرگسالان اظهار کرده‌اند که در بخشی از زندگی‌شان رابطه جنسی دهانی برقرار کرده‌اند.

هشام مهنا، استاد مرکز سرطان و علوم ژنومی دانشگاه بیرمنگام، در این رابطه بیان کرد: «وقتی افراد بر اثر ویروس پاپیلومای انسانی دچار عفونت می‌شوند، بدن به طور عادی می‌تواند آن را پس از گذشت مدت زمانی پاک کند. با این حال تعداد کمی از افراد به دلیل نقص در سیستم ایمنی بدنشان نمی‌توانند از شر عفونت خلاص شوند و در نتیجه ویروس در بدن این بیماران به طور مداوم تکثیر شده و به مرور زمان با ترکیب با دی‌ان‌ای سبب سرطانی شدن سلول‌ها می‌شود.»

رابطه جنسی دهانی

در همین راستا، پیشتر مؤسسه ملی سرطان آمریکا اظهار کرده بود که اثربخشی واکسن‌های گارداسیل چیزی در حدود 100% بوده و لذا با تزریق آن در کشورهای مختلف دنیا به‌صورت بالقوه شاهد کاهش 90 درصدی بروز سرطان دهانه رحم خواهیم بود. هم‌اکنون نیز دانشمندان ادعا می‌کنند که شواهد غیرمستقیمی حاکی از آن است که این واکسیناسیون توانایی این را دارد که در جلوگیری از عفونت دهانی این ویروس هم موثر واقع شود.

محققان در همین زمینه ابراز خوش‌بینی کرده‌اند که افزایش واکسیناسیون به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس پاپیلومای انسانی طی چند دهه آینده به کاهش سرطان دهان و حنجره بیانجامد.

این در حالی است که همین مطالعات بیانگر این مسئله بوده که در کشورهای بسته‌تر به لحاظ فرهنگی یعنی جایی که «بکارت» با اهمیت بالایی قلمداد می‌شود و آمیزش جنسی پیش از ازدواج تابو بوده، نوجوانان و جوانان احتمالا به‌منظور پرهیز از مقاربت دخولی رابطه جنسی دهانی برقرار خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص افزایش احتمال ابتلا به سرطان گلو با رابطه جنسی دهانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر