;
coinex

افت فروش شدید خودروسازان در فروردین 1402 ؛ تبعات طرح‌های بزرگ دستوری؟

ظاهراً طرح‌های بزرگ فروش خودرو به شیوه دستوری منجر به افت فروش شدید خودروسازان در فروردین 1402 شده است. اما علت فقط همین است؟

روزبه روز وضع اقتصادی مردم ایران بدتر از قبل می‌شود و امرار معاش نیز سخت‌تر از هر زمان دیگری شده است. باوجود اینکه درآمد هنوز در کشور صفر نشده، ملت اندوخته خود را فقط می‌توانند در زمینه‌های مربوط به خورد و خوراک و پوشاک هزینه کنند و جایی برای محصولاتی مانند خودرو نمی‌ماند. با افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو، خرید این وسیله پراستفاده نیز بسیار سخت‌تر از قبل شده است. پس می‌توان گفت افت فروش شدید خودروسازان در فروردین 1402 یک امر بسیار طبیعی‌ست که نمی‌شود آن را با هیچ دلیل دیگری کتمان کرد.

در آمار جدیدی که از مجموع فروش سه شرکت خودروساز بزرگ داخلی بدست آمده، در فروردین‌ماه 1402 فروش این شرکت‌ها 40 درصد نسبت‌به فروردین سال گذشته افت داشته است. این درصورتی است که تیراژ تولید نسبت به سال گذشته افزایش مناسبی داشته، ولی قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته است. مشروح خبر را در ادامه نوشته دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: واکنش نماینده مجلس به رشوه خودرویی وزارت صمت ؛ گدا بازی درنیاورید، نمایندگان باید خودروی ایمن داشته باشند!

افت فروش شدید خودروسازان در فروردین 1402

طبق آنچه در صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور آمده، ایران‌‌‌خودرو، سایپا و پارس‌‌‌خودرو در مجموع طی فروردین امسال ۳۳هزار و ۶۵۵ دستگاه انواع محصول را به فروش رسانده‌‌‌اند. با توجه به آمار فروش خودروسازان در مدت مشابه سال گذشته (حدودا ۵۶هزار دستگاه) آنها امسال افت حدودا ۴۰ درصدی را به خود می‌بینند. این آمار البته تنها مربوط به خودروسازان وابسته به دولت است و اگر رقم فروش بخش خصوصی را اضافه کنیم، آمار خودروهای فروخته‌‌شده در کشور در ماه نخست امسال بیش از این خواهد بود.

افت فروش ۴۰درصدی خودروسازان در فروردین در حالی است که آنها در این ماه با رشد ۲۹ درصدی تولید مواجه بودند. همچنین میزان تولید خودروسازان در ماه نخست امسال بالاتر از فروش آنها در همین ماه بوده است.

سه خودروساز بزرگ کشور نزدیک به ۵۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه محصول سواری و وانت را در فروردین امسال تولید کردند اما کمتر از ۳۴ هزار دستگاه از این تعداد به فروش رفته است. به عبارت بهتر، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو حدود ۶۰ درصد از تولید خود را در فروردین فروخته‌اند و ۴۰درصد باقیمانده راهی انبار شده‌اند. این موضوع می‌تواند با بلاتکلیفی قیمت رسمی خودروها تا اواخر فروردین در ارتباط باشد. در واقع خودروسازان با توجه به اینکه تا اواخر فروردین قیمت محصولاتشان توسط شورای رقابت اعلام نشده بود، عرضه را محدود و خودروها را دپو کرده بودند و پس از اعلام قیمت، تخلیه انبارهایشان آغاز شده است.

افت فروش شدید خودروسازان در فروردین 1402

اما در بین سه خودروساز بزرگ کشور، ایران‌‌‌‌‌‌خودرو دارای بیشترین فروش در ماه نخست امسال بوده است. بزرگ‌ترین خودروساز ایران توانسته تا پایان فروردین ۱۵هزار و ۹۳ دستگاه انواع محصول سواری و وانت را به فروش برساند. با توجه به این آمار، فروش ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها نسبت به فروردین پارسال نصف شده است. پرفروش‌‌‌ترین محصول ایران‌‌‌خودرو را خانواده پژو با آمار هشت‌هزار و ۴۵۶ دستگاهی تشکیل داده است.

کم‌‌فروش‌‌ترین محصولات ایران‌خودرو در فروردین امسال نیز هایما و رانا بوده‌اند که هیچ فروشی نداشته‌اند. اما سایپایی‌‌‌ها نیز با توجه به فروش حدودا ۱۳هزار و ۲۱۹ ‌‌‌دستگاهی خود، در مقایسه با فروردین سال گذشته حدودا ۲۹درصد محصول کمتری فروخته‌اند. بیشترین فروش سایپا به خانواده ایکس ۲۰۰ با تیراژی حدودا ۹ هزار دستگاه مربوط می‌شود.

در نهایت دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی پارس‌‌‌خودرو نیز فروشی چهارهزار و ۱۴۴ دستگاهی تا پایان فروردین امسال داشته که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته رشد حدودا هزار و ۲۰۰ دستگاهی را نشان می‌دهد. کوییک دنده‌معمولی با تیراژ بیش از سه‌هزار و ۲۰۰ دستگاهی بیشترین محصول فروخته‌شده پارس‌‌‌خودرو در فروردین امسال بوده است. کمترین محصول فروخته‌شده توسط پارس‌خودرو در فروردین امسال، به گروه Q۲۰۰ مربوط می‌شود که این شرکت دوهزار و ۱۰۴ دستگاه از آن را در ماه تحت بررسی به فروش رسانده است.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص افت فروش شدید خودروسازان در فروردین 1402 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    نمیخرن_مقامات عالی رتبه ی مردمی برای خود پول و خانواده ی خود ارزش قائل هستند،حق موضوعات تکریم از خود و خانواده ی محترم خود را که نمیکنند نخودو کیشمیش تو جیب مُفت خوران که خودشان میل محترم میکنند،بفرستن تمامأ خودرو ها رو برای اِسقاط و یا شخم رایگان زمین کشاورزی فی ما بین دو کوه تا حق مُفت خوابیدنشان به زمین پرداخت شود.

    پاسخ