;
coinex

ورود سپاه پاسداران به صنعت خودروسازی منتفی شد!

ورود سپاه پاسداران به صنعت خودروسازی فعلاً منتفی شده است. این در حالی است که در برنامه هفتم توسعه به این موضوع اشاره شده است.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران در پاسخ به پرسشی درباره ورود سپاه پاسداران به صنعت خودروسازی در سخنرانی اخیر خود اعلام کرد که این کار شدنی نیست و ما نمی‌توانیم مشکلی را حل کنیم. این درصورتی‌ست که در لایحه برنامه هفتم توسعه از لزوم سراریز شدن دانش‌های فنی و نظامی کشور به صنعت خودرو صحبت شده است. در ادامه جزئیات کامل را بخوانید.

بیشتر بخوانید: ورود برند شیرین عسل به صنعت خودروسازی تایید شد

ورود سپاه پاسداران به صنعت خودروسازی منتفی است

بحث سرریز دانش و فناوری دفاعی و نظامی کشور به صنعت خودرو از سال‌ها پیش و در قالب‌های مختلف مطرح بوده و به‌خصوص در دوران تحریم پررنگ شده است. در تحریم‌های سال ۹۷ به بعد، مذاکرات و جلسات مختلفی بین خودروسازان و نهادهای نظامی از جمله هوافضای سپاه و وزارت دفاع برگزار شد و طرفین حتی تفاهم‌نامه‌هایی برای تامین بخشی از قطعات خارجی با یکدیگر امضا کردند. در آن دوران هرچند نظامیان بارها اعلام کردند قصد رقابت با قطعه‌سازان کشور را ندارند، اما به‌هر‌حال اهالی قطعه‌ساز از ورود نظامیان به حوزه ساخت قطعات ابراز نگرانی کردند.

نگرانی آنها از این جهت بود که با ورود نهادهای نظامی به این حوزه، امکان رقابت از قطعه‌سازان سلب خواهد شد. به‌جز موضوع ساخت داخل کردن قطعات خودرو با کمک نهادهای نظامی، در این سال‌ها گاهی بحث فروش سهام خودروسازان به این نهادها و حتی ورود مستقیم و مستقل آنها به صنعت خودرو نیز مطرح بوده است. با‌این‌حال، این موضوع هیچگاه رنگ واقعیت به خود نگرفته و حالا نیز آن‌طور که فرمانده هوافضای سپاه می‌گوید، این نهاد نظامی قصدی برای ورود به خودروسازی ندارد.

ورود سپاه پاسداران به صنعت خودروسازی منتفی است

سردار امیرعلی حاجی‌زاده طی سخنرانی اخیر خود در دانشگاه علم‌‌‌و‌صنعت، در پاسخ به پرسشی مبنی بر ورود سپاه به خودروسازی، با بیان اینکه نمی‌توانیم به هزاران مشکل کشور ورود کرده و آنها را حل کنیم، گفته که «البته می‌توان از الگویی که در نیروی هوافضای سپاه ایجاد شده، در بخش‌های دیگر نیز استفاده کرد». وی با بیان اینکه هر کس در هر کجا کمک بخواهد، انجام خواهیم داد، تاکید کرده: «سپاه نمی‌تواند جایگزین خودروسازان شود.» فرمانده هوافضای سپاه در بخشی دیگر از اظهاراتش، ترخیص خودروهای ناقص از پارکینگ‌های خودروسازان را ناشی از کمک نهادهای نظامی به صنعت خودرو دانسته است.

به گفته وی:

در سال ۹۷ پس از ماجرای نقض برجام، خودروسازان با مشکل تامین قطعه مواجه شدند و چون اروپایی‌ها قطعه ندادند، بسیاری از خودروها به دلیل کسری قطعه، به پارکینگ‌ها منتقل شدند. از همین رو بچه‌ها در وزارت دفاع و مجموعه هوافضا کمک کردند و بسیاری از قطعات بومی و مشکلات حل شد.

با توجه به اظهارات سردار حاجی‌زاده، به نظر می‌رسد عملیات تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای ناقص با کمک نهادهای نظامی و قطعاتی که آنها داخلی‌سازی کرده‌اند، انجام شده است. این البته در حالی است که تا به امروز خودروسازان گزارش و خبری رسمی مبنی بر اینکه کدام قطعات و مجموعه‌های خودرو توسط نهادهای نظامی داخلی‌سازی شده و در اختیار آنها قرار گرفته است، منتشر نکرده‌اند. به‌هر‌حال با توجه به اظهارات فرمانده هوافضای سپاه، به نظر می‌رسد ماجرای ورود رسمی نظامیان به خودروسازی (ورودی که منجر به تولید مستقل خودرو توسط نظامیان شود) فعلا منتفی است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص منتفی شدن ورود سپاه پاسداران به صنعت خودروسازی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر