;
coinex

وزارت ارشاد وظیفه نظارت بر VODها را به ساترا محول کرد

به عقیده وزارت ارشاد با توجه به تخصص صداوسیما در حوزه محتوا، وظیفه نظارت بر VODها و اعطای مجوز به سریال‌های نمایش خانگی و پخش زنده باید بر عهده این سازمان و نهاد زیرمجموعه آن یعنی ساترا باشد!

با وجود اینکه وزارت ارشاد حق نظارت بر VODها و شبکه نمایش خانگی را برای خود محفوظ داشت، وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی به‌تازگی خبر از توافق با صداوسیما در این مورد داده است. وزیر ارشاد ضمن اشاره به توافق با سازمان صداوسیما مسئولیت اعطای مجوز به سریال‌های نمایش خانگی و پخش زنده را با صداوسیما و مجموعه‌ای که این سازمان (ساترا) راه‌اندازی کرده، قلمداد کرد.

«محمدمهدی اسماعیلی» در جریان جلسه روز گذشته هیئت دولت طی گفت‌گویی با باشگاه خبرنگاران در این راستا بیان داشت: «ما با دوستانمان در صداوسیما توافق کرده‌ایم که این توافق در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هم به تصویب رسیده است.»

بیشتر بخوانید: اعضای جدید شوراهای ساترا معرفی شدند

مسئولیت نظارت بر VODها بر عهده چه نهادی است؟

طبق اعلام اسماعیلی، مطابق با این توافق، نظارت و اعطای مجوز سریال‌های نمایش خانگی و پخش زنده بر عهده صداوسیما و مجموعه‌ای است که این سازمان راه‌اندازی کرده. دلیل چنین تصمیمی نیز نزدیک‌بودن ماهیت سریال‌های شبکه نمایش خانگی به کارکرد تخصصی صداوسیما ذکر شده است. شایان توجه است که منظور وزیر ارشاد از این مجموعه، «ساترا» بوده که همواره این موضوع مورد مخالفت جدی VODها بوده است.

نظارت بر VODها

براساس اظهارات وزیر ارشاد، مجوزدهی در حوزه فیلم‌های سینمایی، تبلیغات بازرگانی، موسیقی، خبرگزاری‌ها چه در فضای حقیقی و چه فضای مجازی نیز با وزارت ارشاد خواهد بود.

لازم به ذکر است که در شهریورماه سال 1399، معاون حقوقی وقت وزارت ارشاد با ارسال نامه‌ای بر مخالفت وزارت ارشاد با طرح نمایندگان مجلس جهت نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی و VODها تأکید کرده بود. طی این نامه که در 6 صفحه و 16 بند تدوین شده، تناقضات و تضادهای طرح مذکور با قوانین مرتبط با شرح وظایف صداوسیما مورد بررسی قرار گرفته است.

انجمن صنفی VODها و فعالین این صنعت هم در طول سال‌های گذشته، بارها با نظارت ساترا مخالفت خود را ابراز کرده و اعتقاد دارند که رگولاتور این حوزه باید بی‌طرف باشد تا دچار تضاد منافع نشده و از رشد صنعت نمایش خانگی استقبال کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص محول کردن وظیفه نظارت بر VODها به ساترا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر