coinex
راهنمای خرید تکراتو

احتمال وضع تعرفه 200 درصدی برای واردات خودرو کارکرده

براساس شنیده‌ها، احتمال وضع تعرفه 200 درصدی برای واردات خودرو کارکرده وجود دارد. آیا با این وجود، واردات این نوع خودروها می‌تواند به‌صرفه باشد؟

از صحبت‌های جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی که روز 20 خردادماه عنوان کرده بود، این شائبه به وجود آمده است که آیا احتمال وضع تعرفه 200 درصدی برای واردات خودرو کارکرده وجود دارد یا خیر؟ وی در بخشی از صحبت‌های خود که در صفحه اینستاگرامش بارگذاری کرده بود گفت، قیمت خودروهای دست دوم در ایران آنقدر به صرفه است که اگر برای واردات این خودروها تعرفه 100 تا 200 درصدی هم دریافت شود، بازهم می‌ارزد که آنها را وارد کشور کنیم.

بیشتر بخوانید: جزئیات جدیدی از فرایند واردات خودروهای کارکرده اعلام شد

تعرفه 200 درصدی برای واردات خودرو کارکرده حقیقت دارد؟

بنا به گفته نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس، قاعدتاً فردا (۲۲ خرداد)، بررسی لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، که در دستور کار مجلس قرار دارد، بررسی خواهد شد.

به گفته جلال رشیدی کوچی این لایحه با رأی بالایی به تصویب خواهد رسید. به باور موافقان این طرح، واردات خودروهای دست دوم نه تنها می‌تواند گره‌های بسته بازار خودرو را باز کند، بلکه باعث می‌شود خودروسازان به اجبار، هم قیمت‌ها را کاهش بدهند و هم برای بالا بردن توان رقابت باید کیفیت محصولات داخلی را افزایش دهند، چراکه لگن‌سواری در شأن مردم ایران نیست و اگر قرار بود کیفیت افزایش یابد، طی ۴۰ سال گذشته این اتفاق رخ می‌داد. به‌همین دلیل، سه ماده به قانون ساماندهی خودرو اضافه شده است.

این نماینده خانه ملت، که به عنوان یکی‌از سرسخت‌ترین موافقان واردات خودروهای کارکرده به شمار می‌رود، عصر دیروز (شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲) در یک پست اینستاگرامی با اشاره به این‌که با تأکید بر این که قانون باید به نحوی مصوب شود که تفسیرپذیر نباشد، به بازخوانی این سه ماده پرداخت و در ادامه ایرادات احتمالی و پیشنهادهای خود را بیان کرد.

تعرفه 200 درصدی برای واردات خودرو کارکرده حقیقت دارد؟

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس، در بازخوانی مواد الحاقی، به برخی ایرادها و ابهام‌ها اشاره و پیشنهاد داد که آن ها باید اصلاح شوند. یکی از موارد مورد اشاره وی، که گویا باعث ابهام هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز شده است، قید “از جمله” در ماده یازده است.

به گفته نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس، “از جمله” باعث محدودیت می‌شود که باید اصلاح شود. البته این یک تفسیر اشتباه است، یعنی “از جمله” به نوبه خود شامل بودن را معنا می‌دهد. با این حال، وی به این موضوع پرداخت.
در بخش دیگری توضیحات به مقولاتی مانند حذف برخی بندها و مشخص و دقیق بودن متن قانون اشاره کرد، چراکه وی معتقد بود دولت از فرصتی که مجلس در اختیارش قرار داده است به خوبی استفاده نکرده و آیین‌نامه واردات تأثیری در بازار نداشته است. تسهیل اخذ مجوز استاندارد نیز نکته مثبتی بود که الحاقی به آن اشاره کرد.

اما به نظر می‌رسد، هدف اصلی از بازخوانی و تشریح ۳ ماده الحاقی ارسال سیگنال، قابل پذیرش کردن و زمینه چینی برای تعرفه ۲۰۰ درصدی واردات این نوع خودروها بود.

رشیدی کوچی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص تبصره ۶ ماده ۱۲، که مربوط به حقوق و عوارض گمرکی است، گفت:

لایحه الحاقی با اضافه کردن این تبصره قوانین قبلی را اصلاح و بیان می‌کند که حقوق و عوارض واردات خودروهای نو و کارکرده هرسال به صورت شناور توسط وزارت صمت و گمرک تعیین می‌شود.

وی تأکید کرد: «به نظرم این تبصره نکته خوبی است و می‌تواند نسبت به قوانین قبلی، که مطلق بود، بهتر باشد، البته به شرط این که، عوارض به قدری بالا نباشد که عملاً اتفاق خاصی در حوزه واردات خودرو رخ ندهد. البته قیمت خودروهای کارکرده در ایران به قدری نسبت به سایر کشورها زیاد است که اگر ۱۰۰ یا ۲۰۰ درصد عوارض هم دریافت شود (البته این اتفاق نخواهد افتاد) باز هم هنوز مقرون به صرفه خواهد بود.»

این نماینده خانه ملت توضیح داد:

«به عنوان مثال، درحال حاضر، سانتافه مدل ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ فول آپشن در کشور حدود ۳ تا ۳.۵ میلیارد تومان قیمت دارد. در حالی که، همین خودرو مدل ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸، که از نظر ظاهری و امکانات بالاتر هستند، در کشورهای حوزه خلیج فارس به زحمت به ۵۰۰ یا ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسد. در نظر بگیرید که حتی اگر 200 درصد هم عوارض برای این مدل خودروها دریافت شود، قیمت آن بین یک میلیارد و دویست تا یک میلیارد و سیصد میلیون تومان خواهد بود.»

وی گفت: «البته همان‌طور که اشاره کردم، قرار نیست عوارض تا این میزان بالا باشد، اما حتی اگر تا ۲۰۰ درصد هم عوارض دریافت شود، بازهم نسبت‎به خودروهای کارکرده‎ای که امروز در بازار حضور دارند چند برابر ارزان‌تر خواهد بود.»

تعرفه 200 درصدی برای واردات خودرو کارکرده حقیقت دارد؟
تعرفه 200 درصدی برای واردات خودرو کارکرده

البته همان طور که رشید کوچی تأکید کرده است قرار نیست تعرفه‌ها تا این میزان بالا باشند، اما با مقایسه قیمت‌های نسبی، پیام خاصی را ارسال کرد. وی با ظرافت و زیرکی خاصی از جو روانی بازار استفاده کرد، در واقع، از یک سو، با یک محاسبه ساده نشان داد قیمت نهایی خودروهای کارکرده وارداتی بیش از ۵۰ درصد ارزان‌تر از خودروهای وارداتی موجود در بازار خواهند بود و از سوی دیگر، مسیری جدید پیرامون تعرفه‌های بالا را نیز باز کرد.

در این میان، مانند همیشه بحث اصلی مردم و رضایت و نفع آنها بود، اما به نظر می‌رسد بحث اصلی تحقق اهداف درآمدی دولت از محل واردات خودرو در لایحه بودجه است. حالا بخشی از این درآمدها می تواند از محل اخذ تعرفه ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی واردات خودروهای کارکرده باشد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص احتمال وضع تعرفه 200 درصدی برای واردات خودرو کارکرده چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر