coinex
راهنمای خرید تکراتو

احتمال لغو سفارشات لاماری ایما در سال 1402 ؛ بحران ارز کار دست خودروسازان خصوصی داد!

احتمال لغو سفارشات لاماری ایما در سال 1402 شدت گرفت. ظاهراً تأمین ارز کار دست خودروسازان خصوصی داده و اولین قربانی نیز شاسی‌بلند محبوب چینی خواهد بود.

احتمال لغو سفارشات لاماری ایما در سال 1402 بدلیل بحران ارز در کشور شدت گرفت. باوحود اینکه شرکت آرین پارس موتور قرار بود در سال جاری 20هزار دستگاه از این خودرو شاسی‌بلند جذاب به در برنامه تولیداتش اضافه کند، اما ظاهراً فی‌الحال بحران تأمین ارز موجب شده تا سفارشات لاماری ایما نه تنها به مشکل بخورد بلکه حجم تولید از گذشته هم کمتر شود.

بیشتر بخوانید: ورود برند شیرین عسل به صنعت خودروسازی با همکاری پنین‌فارینا تایید شد

احتمال لغو سفارشات لاماری ایما در سال جاری وجود دارد

اواخر سال گذشته مدیر بازاریابی آرین پارس موتور با اشاره به این که دو نسخه فول آپشن و هیبرید لاماری ایما و یک کراس‌اوور جدید در سگمنت B به سبد محصولات این شرکت اضافه خواهد شد، تأکید کرد:

«مراحل مربوط به تحویل خودروهای به فروش رسیده در بورس کالا به صورت منظم و بی وقفه در حال اجراست. همچنین در سال ۱۴۰۲ شاهد تحویل تمام خودروهای ثبت نامی در سامانه یکپارچه فروش خواهیم بود.»

اما عدم تخصیص ارز و عدم سفارش گذاری قطعات کار را به جایی رسانده است که امیر صرافی از احتمال لغو یا تأخیر در تحویل لاماری‌های سامانه‌ای در پاییز و زمستان خبر می‌دهد.

این فعال بخش خصوصی درباره وضعیت این روزهای تولید خودرو توضیح داد: «با توجه به ثبت‌نام بیش از برنامه یک‌ساله شرکت در سامانه یکپارچه، به نوعی برنامه‌ریزی شد که بتوانیم با افزایش ظرفیت تولید براساس اولیت‌بندی، تمام تقاضاها را پوشش بدهیم.» مدیر بازاریابی آرین پارس موتورافزود:

«در حال حاضر، براساس اولویت‌بندی‌ها، در حال تحویل هستیم. تحویل‌ها تا به امروز بدون تأخیر و یا حتا زودتر از موعد براساس اولویت‌ها در حال انجام است. قراردادهای مربوط به تابستان نیز منعقد شده و در پروسه خود قرار گرفته است و به احتمال بسیار زیاد، این بخش از مشتریان نیز بدون مشکل محصول خود را دریافت خواهند کرد.»

احتمال لغو سفارشات لاماری ایما در سال جاری وجود دارد

مشکلات کمبود ارز و عدم توانایی تولید خودروسازان خصوصی

صرافی اضافه کرد: «اما مسئله اصلی عدم تخصیص ارز است که در صورت ادامه‌دار بودن و برطرف نشدن مشکل، به احتمال زیاد یا تحویل‌ها با تأخیر همراه خواهد شد یا شاید مجبور شویم که اولویت‌های پاییز و زمستان را لغو کنیم.»

وی ادامه داد:

«این اتفاقات در شرایط رخ می‌دهد که برای سال جاری افزایش ۲۰ هزار دستگاهی برنامه‌ریزی شده است، اما کمبود ارز به قدری در شرف بحران بیشتر است که اجازه تحقق اهداف و برنامه‌ها را نخواهد داد.»

این فعال خودروسازی بیان کرد: «در حال حاضر، از یک سو، مسئله تأمین منابع ارزی و از سوی دیگر، زمان تخصیص آن مطرح است. اگر همین الان ارز تخصیص بدهند و بتوانیم در شرایط تحریمی با روش‌های مختلف آن را حواله و سفارش‌گذاری کنیم، در بهترین حالت برای رسیدن قطعات مورد نیاز به خطوط تولید ۳ ماه زمان صرف می‌شود.» صرافی توضیح داد:

«با توجه به این که از ابتدای سال برای تأمین و تخصیص ارز با مشکل همراه بوده‌ایم، برآورد کرده‌ایم که اگر نتوانیم طی روزهای آتی کارهای نقل و انتقال مالی را انجام بدهیم، در تحویل خودروهایی که موعد آن ها پاییز و زمستان است با چالش همراه می شویم.»

وی تأکید کرد: «البته احتمال لغو یا تأخیر به شدت مشکل ارتباط دارد. اگر مطلقاً ارزی تعلق نگیرد، طبیعتاً سفارش و تولید نخواهیم داشت. البته این مشکل مختص آرین پارس موتور نیست و سایر خودروسازان و حتی صنایع مرتبط نیز با این چالش سخت، روبه‌رو و درگیر هستند.» مدیر بازاریابی آرین پارس موتور تصریح کرد:

«در این وضعیت کمبود تولید، کاهش عرضه و افزایش قیمت‌ها را به همراه خواهد داشت و بازار باز هم در مسیر تلاطم و آشفتگی قرار خواهد گرفت.»

صرافی ادامه داد: «باید توجه داشت که عدم تخصیص ارز در شرایطی خودروسازان را به چالش کشیده است که وزارت صمت برای سال جاری برنامه افزایش تولید در نظر گرفته است، اما برخلاف تصور و رویکرد مثبتی که بانک مرکزی و وزارت صمت دارند، هنوز اتفاقی نیافتاده و مشکل همچنان به قوت خود باقی است.»

احتمال لغو سفارشات لاماری ایما در سال جاری وجود دارد

وی اشاره کرد:

«هر چند از منظر قانون خودرو کالایی حیاتی و اساسی به‌شمار نمی‌آید، اما با توجه به جایگاهی که دارد، جزء کالاهای شاخص به شمار می‌آید. خودروسازی صنعت بسیار مهمی است و بخش مهمی از حیات صنایع مختلف در کشور هم به صنعت خودروسازی مربوط است. بنابراین سرعت در برطرف کردن این مشکل از جنبه‌های گوناگون بسیار ضروری و مهم است.»

صرافی تأکید کرد: «در حال حاضر، وضعیت قیمت‌ها به‌نوعی است که باعث نارضایتی بسیاری از مردم شده است. بازار خودرو همچنان از عدم عرضه و تقاضا و فاصله قیمت کارخانه و بازار رنج می‌برد. تنها راهی که می‌تواند قیمت‌ها کاذب را بین ببرد، افزایش عرضه است، اما با وضعیتی که پیش روی خودروسازان قرار دارد، به نظر می‌رسد در نیمه دوم سال صنعت خودروسازان با بحرانی جدی و نگران‌کننده مواجه شود.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص احتمال لغو سفارشات لاماری ایما در سال 1402 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر