coinex
راهنمای خرید تکراتو

کشف یک عنصر اساسی حیات توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ؛ شگفتی ادامه دارد!

کشف یک عنصر اساسی حیات توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب یک شگفتی دیگر خلق کرده است. این کشف در فاصله هزار و 350 سال نوری با زمین انجام است.

کشف یک عنصر اساسی حیات توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب در فاصله 1350 سال نوری با زمین یک شگفتی دیگر در جهان بوجود آورد. تلسکوپ فضایی جیمزوب را می‌توان یکی‌از بهترین و مهم‌ترین دستاوردهای ناسا نامید چرا که از زمان بکارگیری آن، تاکنون کشفیات بسیار زیادی داشته و عناصر مختلفی را کشف کرده است. حال نیز این تلسکوپ توانسته یک مولکول مهم کربن در فضا را کشف کند.

بیشتر بخوانید: دستیار تلسکوپ جیمز وب تا 2026 به فضا پرتاب می‌شود!

کشف یک عنصر اساسی حیات توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب

به گفته ناسا، این مولکول که کاتیون متیل (با فرمول شیمیایی CH3+) نامیده می‌شود، در یک منظومه ستاره‌ جوان در فاصله هزار و ۳۵۰ سال نوری از زمین در درون «سحابی جبار» کشف شد.

ترکیبات کربنی معمولا برای دانشمندان جالب هستند چون پایه و اساس حیات را تشکیل می‌دهند. کاتیون متیل عنصر مهمی است که در شکل‌گیری مولکول‌های پیچیده‌تر مبتنی‌بر کربن نقش دارد.

کاتیون متیل در دیسکی موسوم به دی۲۰۳- ۵۰۶ شناسایی شده است که به دور یک ستاره کوتوله سرخ جوان می چرخد. این دیسک‌ها که عمدتاً از گاز و غبار تشکیل شده‌اند، بقایای فرآیند تشکیل ستاره‌ها هستند.

کشف یک عنصر اساسی حیات توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب

ستاره‌های کوتوله سرخ بسیار کوچکتر و سردتر از خورشید هستند، اما منظومه دی۲۰۳- ۵۰۶ با نور ماوراء بنفش قوی ستاره‌های جوان و عظیم همسایه در تماس است.

هرچند انتظار می‌رود که اشعه ماوراء بنفش مولکول‌های شیمیایی را از بین ببرد، اما محققان متوجه شدند که تابش این اشعه می‌تواند منبع انرژی لازم را برای تشکیل کاتیون متیل فراهم کند.

پس‌از تشکیل کاتیون متیل، واکنش‌های شیمیایی دیگری صورت می‌گیرند که به تشکیل مولکول‌های کربن پیچیده‌تر حتی در دماهای پایین در فضا منجر می‌شود.

کاتیون متیل به طور مؤثر با هیدروژن که فراوان‌ترین مولکول در جهان است واکنش نمی‌دهد، اما به خوبی با طیف وسیعی از مولکول‌های دیگر واکنش نشان می دهد.

به دلیل این خاصیت شیمیایی، اخترشناسان بیش از ۴۰ سال است که این مولکول را به عنوان عنصر سازنده مهمی در ترکیبات شیمیایی میان‌‌ستاره‌ای در نظر گرفته‌اند اما تاکنون آن را در فضا شناسایی نکرده بودند.

کاتیون متیل عنصری به شدت گریزان است و به صورت مداوم تشکیل می‌شود و از بین‌ می‌رود. بنابراین تأیید وجود آن برای اخترشناسان اتفاقی شگفت‌انگیز است. این مولکول می‌تواند نقش مهمی در مراحل اولیه شیمیایی پیدایش حیات داشته باشد.

در یک سال گذشته، تلسکوپ فضایی جیمز وب تصاویر شگفت‌انگیزی از کیهان تهیه کرده است ولی قابلیت‌های بسیار حساس و گسترده آن اطلاعات دقیق‌تری را در مورد ترکیبات شیمیایی و آثار حیات در کهکشان‌ها نیز ارائه داده است. وب یک برنامه بین‌المللی است که توسط ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژاسنس فضایی کانادا هدایت می شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کشف یک عنصر اساسی حیات توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر