;
coinex

معاون رئیس جمهور: برخی را جو گرفته که می‌گویند همه در حال مهاجرت هستند!

به عقیده معاون علمی رئیس‌جمهور، عبارت «همه دارند مهاجرت می‌کنند» کاملاً غلط بوده و ناشی از جوزدگی است؛ لذا جامعه نخبگان نباید به تب مهاجرت دامن بزند.

به گزارش تکراتو و به نقل از مهر، «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی»، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور که بر مسند ریاست بنیاد ملی نخبگان نیز قرار دارد، طی جلسه‌ای با تعدادی از نخبگان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور ضمن اشاره به اهمیت موضوع مهاجرت بیان داشت: «بحث مهاجرت را یک بحث جدی می‌دانم و آمارهای مختلفی از نهادهای مختلف در اختیار داریم. اعلام شده است که 6 هزار پزشک و پرستار سال گذشته مهاجرت کردند. بله؛ این آمار درست است، اما چند نفر از این افراد برای گذراندن دوره‌های تخصصی رفتند؟ اینکه بحث مهاجرت را قائم کنیم، قطعاً ضرر می‌رساند و یا درمقابل، اگر جو ما را بگیرد و بگوییم «همه دارند می‌روند» هم غلط است.»

به عقیده معاون علمی و فناوری رئیس جمهور جامعه نخبگی نباید به تب مهاجرت دامن بزند. دهقانی ضمن اشاره به شیوع کرونا در سال‌های گذشته به‌عنوان یکی از علل جدی افزایش شیب این رخداد اجتماعی از ایران، اعلام داشت: «با عبور از این شرایط و رفع محدودیت‌ها، درحال‌حاضر تصمیم افراد برای مهاجرت عملیاتی شده است. قطعاً مسائل سیاسی نیز یکی دیگر از دلایل مهاجرت نخبگان به شمار می‌رود.»

دهقانی در ادامه ضمن اشاره به مطالبه نخبگان در مورد شغل و خدمت سربازی عنوان کرد: «در رابطه با اشتغال نخبگان، سامانه‌ای تحت عنوان کانکت برای همکاری با متخصصان ایرانی و نخبگان ایرانی خارج از کشور راه‌اندازی شده است که آن‌ها را به داخل وصل می‌کند. همچنین قرار است در این سامانه قابلیتی ایجاد کنیم تا به دانشجویانی که ترجیح می‌دهند به خارج از کشور مهاجرت کنند، دسترسی پیدا کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم.»

طبق اعلام معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ، در دو ماه اخیر، حدود 110 نفر از نخبگان خارج از کشور موفق به دریافت پروژه‌های فناورانه جایگزین خدمت سربازی شده‌اند. وی در ادامه افزود: «گذراندن دوره خدمت سربازی، قانون این کشور است اما درعین‌حال فرصت‌هایی نظیر امکان گذراندن دوره سربازی در شرکت‌های دانش‌بنیان بدون هیچ گونه محدودیت و همچنین کسری خدمت سربازی با پروژه‌های فناورانه وجود دارد.»

بیشتر بخوانید: قوانین جدید فعالیت اینفلوئنسرهای حوزه گردشگری ؛ ممنوعیت تبلیغ مهاجرت!

نخبگان به موضوع مهاجرت دامن نزنند!

دهقانی فیروزآبادی ضمن تأکید بر تأثیرگذاری فضاسازی‌های غیرواقعی درخصوص مهاجرت اعلام کرد: «این طور نیست که سایر کشورها برای ما فرش قرمز پهن کرده‌اند. اینکه می‌گویند بچه‌های ما کشور را راحت رها می‌کنند و می‌روند، درست نیست. آن‌ها به این کشور عِرق دارند و به نظرم نکته مهم این است که جامعه نخبگی نباید به تب مهاجرت دامن بزند. موضوع مهاجرت، موضوعی است که نه با هیجان و نه با لاپوشانی‌کردن باید به آن نگاه کنیم.»

مهاجرت

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری همچنین در ادامه از برنامه‌ریزی به‌منظور راه‌اندازی آزمایشگاه ملی با پذیرش هزار نفر با گرنت حداقل 50 میلیون تومان خبر داد و اضافه کرد: «ما باید ظرف یکی‌دو سال آینده به این موضوع برسیم.»

رئیس بنیاد ملی نخبگان بزرگترین کمبود در شبکه نخبگانی را عدم برخورداری از رسانه و سامانه اطلاع‌رسانی از فرصت‌های کشور قلمداد کرد و اظهار داشت: «طی یکی‌دو ماه آینده یک سامانه‌ای به‌منظور اتصال نخبگان به شرکت‌های دانش‌بنیان در معاونت علمی راه‌اندازی می‌شود که به‌صورت یک اپلیکیشن روی موبایل نیز قابل نصب خواهد بود.»

به عقیده دهقانی تسهیلات و امکانات در بخش علم و فناوری بسیار فراوان بوده و باید نظام اطلاع‌رسانی عادلانه‌ای جهت معرفی فرصت‌ها و امکانات ایجاد شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص اظهارات معاون علمی رئیس‌جمهور درباره مهاجرت نخبگان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر