;
coinex

استفاده از هوش مصنوعی با رعایت اصول اخلاقی ؛ واتیکان دستورالعمل منتشر کرد

واتیکان دستورالعملی جدید برای استفاده از هوش مصنوعی با رعایت اصول اخلاقی منتشر کرده است. کلیات این دستورالعمل در یک کتاب تنظیم شده است.

واتیکان با همکاری پاپ فرانسیس دستورالعمل استفاده از هوش مصنوعی با رعایت اصول اخلاقی را در یک کتاب تهیه و تنظیم کرده است. در این کتاب به ویژگی‌‌های هوش مصنوعی و بهره‌گیری درست از آن اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: نسخه جدید ویندوز 11 با دستیار هوش مصنوعی Copilot و پشتیبانی بومی از فایل‌های RAR منتشر شد

استفاده از هوش مصنوعی با رعایت اصول اخلاقی

واتیکان هم درحال ورود به کشمکش‌های هوش مصنوعی است. سریر مقدس (The Holy See) که مجموعه پاپ، وزیر خارجه واتیکان و گروه‌های رایزن حاضر در هیئت مشورتی پاپ را در بر می‌گیرد، یک کتاب راهنما در مورد اصول اخلاقی هوش مصنوعی منتشر کرده که توسط پاپ تعریف شده است.

براساس گزارش Gizmodo، این کتاب راهنما با همکاری بین «پاپ فرانسیس» و مرکز اخلاق کاربردی «دانشگاه سانتا کلارا» نوشته شده. آن‌ها یک سازمان جدید به نام مؤسسه فناوری، اخلاق و فرهنگ (ITEC) تشکیل داده‌اند که اولین پروژه آن، همین کتاب راهنما با عنوان «اخلاق در عصر فناوری‌های مخرب: نقشه راه عملیاتی» است.

استفاده از هوش مصنوعی با رعایت اصول اخلاقی

هدف این راهنما هدایت صنعت فناوری با تعریف اصول اخلاقی زمینه‌هایی ازجمله هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، رمزگذاری، ردیابی و موارد دیگر است.

هرچند پاپ و اعضای سریر مقدس شاید انتخاب درستی برای بررسی هوش مصنو‌عی به‌نظر نرسند، اما به گفته «پدر برندان مک گوایر»، مشاور ITEC، این ابتکار توسط علایق دیرینه کلیسا شکل گرفته است. او به Gizmodo می‌گوید:

پاپ همیشه دیدگاه بزرگی نسبت به جهان و بشریت داشته است و اعتقاد دارد که فناوری چیز خوبی است، اما همان‌طور که آن را توسعه می‌دهیم، زمان اعلام سؤالات مهم‌تری نیز رسیده است.

درحالی‌که رگولاتورهای کشورهای مختلف نیز درحال بررسی هوش مصنو‌عی و ارائه قوانینی برای آن هستند، کتاب راهنمای ITEC رویکرد متفاوتی را دنبال می‌کند. ITEC امیدوار است بتواند شرکت‌های فناوری را که با سخت‌ترین پرسش‌های هوش مصنوعی دست‌‌و‌پنجه نرم می‌کنند، راهنمایی کند.

یکی از مواردی که در این کتاب راهنما به آن اشاره شده، اطمینان از این موضوع است که «اقدامات ما برای خیر عمومی بشریت و محیط‌زیست» انجام می‌شود. این نکته بزرگ به هفت دستورالعمل، مانند «احترام به حقوق بشر» و «ترویج شفافیت و توضیح‌پذیری» تقسیم می‌شود.

استفاده از هوش مصنوعی با رعایت اصول اخلاقی

ماه گذشته، اتحادیه اروپا پیش‌نویس قانونی (AI Act) را تصویب کرد که هدف آن قانونمندسازی هوش مصنوعی بود. روز گذشته، برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اروپایی با انتقاد از این قانون، آن را بی‎‌فایده خواندند و گفتند می‌تواند تأثیر منفی روی رقابت در این زمینه داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ استفاده از هوش مصنوعی با رعایت اصول اخلاقی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر