;
coinex

تماشا کنید: جیمز وب تصویری از زحل با حلقه‌های درخشان را ثبت کرد

تلسکوپ فضایی جیمز وب به تازگی تصاویری از سیاره زحل ثبت کرده که در آن حلقه‌ها درخشان دیده می‌شوند. گفتنی است این تصویر خیره کننده اولین ثبت رسمی جیمز از زحل محسوب می‌شود.

از زمان شروع به کار تلسکوپ جیمز وب ابعاد پنهان بسیاری آشکار شده که علاقمندان به نجوم را شگفت زده کرده است. این تلسکوپ که به نوعی چشم انسان در فضا نیز محسوب می‌شود در تاریخ 25 ژوئن از طریق دوربین NIRCam یا دوربین نزدیک به فروسرخ این رصدخانه موفق به ثبت یکی از زیباترین تصاویری شده که تاکنون از زحل تهیه شده است.

بیشتر بخوانید: یک نظریه جدید: اینشتین اشتباه می‌کرد، جهان در حال انبساط نیست!

تلسکوپ جیمز وب اولین تصویر رسمی خود از سیاره زحل را ثبت کرد

ناسا در توضیح این تصویر نوشته: «خود زحل در طول‌موج‌های فروسرخی که توسط این تلسکوپ دیده می‌شوند، فوق‌العاده تاریک به‌نظر می‌رسد، چون گاز متان تقریباً تمام نور دریافتی در اتمسفر این سیاره را جذب می‌کند. ولی حلقه‌های یخی زحل نسبتاً درخشان مانده‌اند و این ظاهر متفاوت را در تصویر [جیمز] وب به نمایش گذاشته‌اند.»

عکس حاضر در خلال 20 ساعت رصد سیاره زحل ثبت شده است. چند روز پیش پیش‌نمایش خامی از این رصدها در وب‌سایت غیررسمی JWST Feed منتشر شد. اما این تصویر جدید با انجام پردازش‌های بیشتر، تفاوت‌های خیلی زیادی با آن تصاویر خام پیدا کرده است.

تلسکوپ جیمز وب
تلسکوپ جیمز وب

هرچند که حلقه‌های زحل ستاره اصلی این تصویرند، اما با کمی دقت می‌توانیم قمرهای «انسلادوس»، «تتیس» و «دیونه» را هم ببینیم. این‌ قمرها تنها سه مورد از 145 قمر شناخته‌شده برای این سیاره به‌حساب می‌آیند.

همین چند ماه پیش بود که محققان از کشف 62 قمر جدید در اطراف زحل خبر دادند. حالا ناسا در پست مربوط به این تصویر جدید درباره این قمرها نوشته است: «هر قمر جدیدی که پیدا شود، به دانشمندان کمک می‌کند تا تصویر کامل‌تری را از وضعیت فعلی منظومه شمسی و گذشته آن به‌دست بیاورند.»

از این میان، انسلادوس یکی از جذاب‌ترین قمرهای زحل برای اخترشناسان است؛ چون احتمال دارد که آب مایع در زیر یخ‌های آن وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ جیمر وب چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر