;
coinex

نخستین باتری یون آلومینیومی غیرسمی جهان ساخته شد؛ گامی جدید برای حفظ محیط زیست

دانشمندان موفق به ساخت نخستین باتری یون آلومینیومی غیرسمی جهان شدند. این باتری می‌تواند گامی مهم برای حفظ محیط‌زیست باشد.

در یک همکاری مشترک میان چین و استرالیا، نخستین باتری یون آلومینیومی غیرسمی جهان ساخته شد. این باتری جدید که گامی مؤثر در جهت حفظ محیط‌زیست است، با هدف افزایش کارآیی باتری و کاهش میزان اثرگذاری مخرب آن در طبیعت ساخته شده است. این مهم می‌تواند پیشرفت مهمی در صنعت باتری باشد و میزان آلایندگی بوجود آمده را به حداقل برساند.

بیشتر بخوانید: افزایش چشمگیر حجم باتری آیفون 15 نسبت‌به نسل‌های قبلی

نخستین باتری یون آلومینیومی غیرسمی جهان ساخته شد

درحالیکه باتری‌ها امروزه نقش مهمی در زندگی ما ایفا می‌کنند، اما به علت ترکیباتی که دارند محیط زیست را به شدت آلوده می‌کنند. این باتری‌های یکبار مصرف حاوی مواد خطرناکی مانند سرب، کادمیوم و جیوه هستند که بازیافت آن‌ها کاری بسیار سخت و چالش‌ برانگیز است.

دانشمندان پیش از این در مطالعات خود دریافته بودند این ماده‌های سمی می‌توانند باعث مسمومیت افراد و حیوانات و همچنین آلوده شدن خاک و آب شوند. این مواد برای مدت طولانی بدون تجزیه شدن در طبیعت باقی می‌مانند و آسیب‌های جبران ناپذیری وارد می‌کنند.

حالا با پیشرفت تکنولوژی، دانشمندان چین و استرالیا در یک همکاری مشترک موفق شدند اولین باتری یون-آلمینیومی غیرسمی در جهان را تولید کنند. استانداردهایی که برای این باتری در نظر گرفته شده‌اند، می‌توانند میزان آلایندگی آن در محیط زیست را به مقداری ناچیز برسانند. این درحالی است که این باتری‌های جدید عملکردی مشابه و حتی بهتر از باتری‌های سمی دارند.

نخستین باتری یون آلومینیومی غیرسمی جهان ساخته شد

باتری‌های جدید با استفاده از مواد خاصی به نام «رادیکال‌های آلی پایدار» ساخته می‌شوند که حاوی عنصر «2,2,6,6-tetramethylpiperidyl-1-oxy» هستند. این عنصر را به صورت خلاصه با «TEMPO» نیز می‌شناسند. در این باتری‌ها همچنین به جای استفاده از مواد شیمیایی، از مایعات مبتنی بر آب استفاده شده که الکترولیت‌های آن به ضد حریق بودن باتری و واکنش‌پذیری کمتر آن با هوا کمک کرده‌اند.

این ترکیب به باتری اجازه می‌دهد انرژی را به صورت موثرتری ذخیره کند و به همین علت بسیار مقرون به صرفه باشد. به عبارت دیگر، این باتری‌ها راهی نوین برای ذخیره انرژی برای مصارف مختلف هستند.

جالب است بدانید ظرفیت باتری‌هایی که با کمک رادیکال‌های آلی پایدار ساخته شد‌ه‌ است، 110 میلی آمپر ساعت گرم در 800 سیکل است. این درحالی است که تلفات این باتری‌ها در هر چرخه تنها حدود 0.028 درصد است. این رقم ناچیز میزان کارآیی باتری‌ها را تا حد شگفت‌انگیزی افزایش می‌دهد.

پروفسور «ژونگفن ژیا» از چین که یکی از محققین این پروژه بوده است، می‌گوید:

«امیدواریم کارخانه‌ها هرچه سریع‌تر تولید باتری یون-آلمینیومی را کاهش داده و یا متوقف کنند و به ساخت باتری‌هایی روی بیاورند که برای طبیعت کمترین ضرر دارند. این محصولات علاوه بر عدم تاثیر منفی بر محیط زیست، محصولاتی ایمن و پایدار هستند.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ نخستین باتری یون آلومینیومی غیرسمی جهان چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر