coinex
راهنمای خرید تکراتو

کاهش چشمگیر فروش خودروسازان ایرانی در بهار 1403

آمارهای اخیر نشان از کاهش چشمگیر فروش خودروسازان ایرانی در بهار 1403 دارند. سه خودروساز برتر ایران افت فروش بی سابقه‌ای را در تاریخ خود تجربه کرده‌اند.

براساس آمارهای جدید، کاهش چشمگیر فروش خودروسازان ایرانی در سه ماهه اول سال 1402 به ثبت رسیده است. شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به‌عنوان سه شرکت خودروساز برتر ایران در صورت‌های مالی خود، رقم‌های ضعیفی را مشاهده کرده و از این حیث فعلاً در ضرر مالی قرار دارند. گفتنی‌ست که این شرکت‌ها نه تنها از این حیث رکورد زده، بلکه نسبت‌به مدت مشابه در سال قبل نیز افت فروش داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اولتیماتوم وزارت صمت به خودروسازان خصوصی‌ ؛‌ تولید زیر 100 هزار دستگاه به درد نمی‌خورد!

کاهش چشمگیر فروش خودروسازان ایرانی در بهار 1403 به ثبت رسید

سه خودروساز بزرگ کشور در نخستین فصل امسال علاوه بر اینکه کمتر از میزان تولید خود محصول فروختند، در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته نیز افت فروش را تجربه کردند. طبق آنچه در صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور آمده (صورت‌های مالی ارائه‌شده به سایت کدال)، ایران‌‌‌خودرو، سایپا و پارس‌‌‌خودرو در مجموع طی سه ماه ابتدایی امسال ۲۳۱هزار و ۴۴۸ دستگاه انواع محصول را به فروش رسانده‌‌‌اند. با توجه به آمار فروش خودروسازان در مدت مشابه سال گذشته (۲۵۰هزار و ۲۴۹ دستگاه) آنها در فصل ابتدایی سال جاری و نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش حدودا هشت‌درصدی را به خود می‌بینند.

این آمار البته تنها مربوط به خودروسازان وابسته به دولت است و اگر رقم فروش بخش خصوصی را اضافه کنیم، آمار خودروهای فروخته‌‌‌شده در کشور در فصل نخست امسال بیش از این خواهد بود. خودروسازان بزرگ کشور در فروردین‌ماه امسال نیز نسبت به ماه مشابه سال گذشته افت فروش ۴۰درصدی را تجربه کرده بودند. آن افت البته با ماجرای قیمت جدید خودروها در ارتباط بود، به نحوی که خودروسازان به هوای اعلام قیمت‌های جدید، عرضه را نسبتاً متوقف کرده بودند.

بعدا در اوایل اردیبهشت افزایش قیمت خودرو و میزان آن قطعی شد و از همین رو انتظار می‌رفت روند عرضه خودروسازان سرعت بگیرد. این اتفاق (سرعت گرفتن عرضه خودروسازان) افتاد، با‌این‌حال آمار سه‌ماهه نشان می‌دهد فروش در مقایسه با سال گذشته کماکان کاهشی بوده است.

کاهش چشمگیر فروش خودروسازان ایرانی در بهار 1403 به ثبت رسید
کاهش چشمگیر فروش خودروسازان ایرانی در بهار 1403 به ثبت رسید

البته در مقایسه با افت ۴۰درصدی در فروردین، فروش سه‌ماهه خودروسازان عدد بسیار پایین‌تری را در کاهش فروش تجربه کرده و به زیر ۱۰درصد رسیده است. به نظر می‌رسد شورای رقابت (مرجع تعیین قیمت خودرو) فعلاً قصدی برای افزایش قیمت محصولات مربوط به سه خودروساز بزرگ کشور ندارد، زیرا امسال به عنوان سال مهار تورم نامگذاری شده و از همین رو احتمال اصلاح قیمت در سال جاری بعید به نظر می‌رسد؛ هرچند ممکن است سیاستگذار در نهایت مجبور به انجام این کار نیز شود.

اگر خودروسازان نیز فرض را بر تثبیت قیمت در سال جاری گذاشته باشند، طبعاً دپوی محصول در سال جاری نفع خاصی برای آنها ندارد و از همین رو انتظار می‌رود در ماه‌های آینده فروششان بالا رفته و نسبت به سال گذشته مثبت شود.

طبق آمار ارائه‌شده به سایت کدال، سه خودروساز بزرگ کشور ۲۳۱هزار و ۴۴۸ دستگاه محصول سواری و وانت را در سه ماه امسال به فروش رسانده‌اند و این در حالی است که تولید آنها تا پایان خرداد امسال (طبق اطلاعات منتشره در سایت کدال) حدودا ۲۴۸هزار دستگاه بوده است. با این حساب، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو حدود ۹۳درصد از تولید سه ماه نخست امسال خود را فروخته‌اند و 7 درصد باقیمانده راهی انبار شده‌ است.

در بین سه خودروساز بزرگ کشور، ایران‌‌‌‌‌‌خودرو دارای بیشترین فروش در فصل نخست امسال بوده است. بزرگ‌ترین خودروساز ایران توانسته تا پایان خرداد امسال ۱۱۹هزار و ۱۳۹ دستگاه انواع محصول سواری و وانت را به فروش برساند. با توجه به این آمار، فروش ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها نسبت به سه ماه ابتدایی پارسال حدوداً ۱۲درصد کم شده است. پرفروش‌‌‌ترین محصول ایران‌‌‌خودرو را خانواده پژو با آمار بیش از ۷۴ هزار دستگاهی تشکیل داده است. کم‌‌فروش‌‌ترین محصولات ایران‌خودرو در فصل نخست امسال نیز رانا بوده که زیر سه‌هزار و ۴۰۰ دستگاه فروش داشته است.

اما سایپایی‌‌‌ها نیز با توجه به فروش حدودا ۸۱هزار و ۶۰۰ ‌‌‌دستگاهی خود، در مقایسه با سه ماه ابتدایی سال گذشته (با فروش کمتر از ۸۷هزار دستگاهی) حدوداً 6 درصد محصول کمتری فروخته‌اند. بیشترین فروش سایپا به خانواده ایکس ۲۰۰ با تیراژی حدودا ۵۶هزار و ۵۰۰ دستگاه مربوط می‌شود. سایپایی‌ها در سه ماه ابتدایی امسال ۸۷هزار و ۳۷۸ دستگاه محصول را تولید کرده‌اند، بنابراین در این مدت حدودا ۹۴درصد از تولید سایپا فروش رفته است.

در نهایت دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی پارس‌‌‌خودرو نیز فروشی ۳۰‌هزار و ۷۴۴ دستگاهی تا پایان خرداد امسال داشته که در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته رشد را نشان می‌دهد. بنابراین این شرکت به عکس ایران‌خودرو و سایپا که کاهش فروش داشته‌اند، خودروی بیشتری فروخته است.

کاهش چشمگیر فروش خودروسازان ایرانی در بهار 1403 به ثبت رسید
کاهش چشمگیر فروش خودروسازان ایرانی در بهار 1403 به ثبت رسید

با مقایسه آمار فصل نخست امسال و فصل مشابه سال گذشته، مشخص می‌شود پارس خودرو حدوداً ۱۰‌درصد فروش بیشتری داشته است. پارس‌خودرو در این مدت تنها کوئیک دنده معمولی و محصولات خانواده Q۲۰۰ را به فروش رسانده است و خبری از خودروهایی مانند ساینا و کوئیک اتومات پلاس نیست.

طبق گزارش ارسالی به بورس، کوئیک دنده ‌معمولی فروشی ۱۰هزار و ۷۳۱ دستگاهی داشته که کمتر از خانواده Q۲۰۰ بوده است. پارس‌خودرویی‌ها در فصل نخست امسال بالغ بر ۲۰هزار دستگاه از محصولات خانواده Q۲۰۰ را به فروش رسانده‌اند. تولید پارس‌خودرو در فصل نخست امسال حدود ۳۱هزار دستگاه بوده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کاهش چشمگیر فروش خودروسازان ایرانی در سه ماهه اول 1402 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر