;
coinex

دعوت زارع پور از اسپیس ایکس برای فعالیت استارلینک در روستاهای ایران!

در حالی شاهد استقبال وزیر ارتباطات از فعالیت استارلینک در روستاهای ایران با تکیه بر مصوبه ITU هستیم که این اتحادیه توانایی الزام شرکت‌ها را ندارد.

طی مدت اخیر از طرف اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) پیگیری‌های حقوقی صورت گرفته تا به الزام استارلینک به رعایت قوانین سرزمینی جمهوری اسلامی منتج شود. همچنین هفته پیش نیز خبر داده شد که این پیگیری‌ها نتیجه‌بخش بوده و اتحادیه جهانی مخابرات ارائه خدمات از طرف استارلینک در مرزهای کشور را به علت عدم رعایت قوانین سرزمینی غیرمجاز قلمداد کرده است.

اتحادیه جهانی مخابرات متشکل از دولت‌ها بوده که از حدود 150 سال پیش در حوزه سیستم‌های مخابراتی فعالیت داشته است. این اتحادیه در حد نهادی مشورتی بر آینده فناوری ارتباطات و اطلاعات تاثیر خواهد گذاشت و مسیر گسترش دسترسی جهانی به سرویس‌های ارتباطی را پیگیری خواهند کرد. این نهاد برای سال‌های بسیاری است که وظیفه هماهنگی جهت بهره‌گیری مشترک جهانی و همکاری‌های بین المللی در اختصاص مدارهای ماهواره‌ای و بهبود زیرساخت‌های ارتباطی در کشورهای در حال توسعه را مطابق با استانداردهای جهانی ایفا می‌کند. با چنین وظایفی که اتحادیه برعهده دارد، به نظر نمی‌رسد تلاش کشورها جهت محدودسازی اینترنت در مرزهایشان با ایده‌های این نهاد هم‌راستا باشد و هدفی باشد که این اتحادیه در پی آن باشد.

بیشتر بخوانید: عرضه اینترنت ماهواره‌ای به شهروندان عراقی ؛ حسرت دیگری برای هر ایرانی!

استقبال وزیر ارتباطات از فعالیت استارلینک در روستاهای ایران

به هر حال با تکیه بر مصوبه ITU شاهد استقبال وزیر ارتباطات از فعالیت استارلینک در روستاهای ایران هم هستیم؛ وی در این راستا عنوان داشت: «هنوز 3 هزار و 500 روستا به اینترنت پرسرعت متصل نیستند لذا ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت ماهواره‌ای می‌توانند در این مناطق فعالیت کنند. این استقبال مشروط به این است که قواعد سرزمین جمهوری اسلامی ایران را قبول کنند.»

زارع‌پور همچنین مجدداً بر الزام استارلینک به رعایت قواعد سرزمینی از سوی بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در اتحادیه بین‌المللی مخابرات تأکید داشته و عنوان کرد: «با این الزام، مجوز به ارائه دهندگان اینترنت ماهواره‌ای بهتر انجام می‌شود و اعلام آمادگی می‌کنیم که هر کدام از ارائه دهندگان خدمات اینترنت ماهواره‌ای مخصوصاً استارلینک که از همه جلوتر است می‌توانند در ایران سرویس دهند مشروط بر اینکه این الزام اتحادیه بین المللی مخابرات را رعایت کنند.»

فعالیت استارلینک در روستاهای ایران

با این وجود خبر الزامی که از طرف اتحادیه جهانی مخابرات انجام پذیرفت، خبری نبود که کارشناسان و حقوق‌دانان ارتباطات آن را به تایید برسانند. آی‌تی ایران طی گزارش مفصلی درباره این امر اعلام کرد که بررسی‌ها حاکی از آن است که ITU اصلا فعالیت استارلینک در کشور را غیرقانونی قلمداد نکرده و افزون بر آن اصلا اتحادیه در جایگاهی قرار ندارد که به شرکت‌ها دستور توقف فعالیتشان در یک کشور را بدهند. این اتحادیه صرفاً توانایی جلب نظر شرکت‌ها به رعایت ساز و کارها و قواعدی که اتحادیه به‌منظور مدیریت فضای فرکانسی یا استانداردهای تبادل داده در نظر گرفته را دارد.

بااین‌حال به گفته وزیر ارتباطات مانند گذشته از ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت ماهواره‌ای جهت فعالیت در جمهوری اسلامی به ویژه در روستاها استقبال خواهند کرد. البته این استقبال را مشروط به این قلمداد کرده است که قواعد سرزمین را رعایت کنند. نکته‌ای که از پاییز سال پیش که ماجرای ورود استارلینک به ایران سروصدایی ایجاد کرد، وزارت ارتباطات بر آن اصرار داشت.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص استقبال وزیر ارتباطات از فعالیت استارلینک در روستاهای ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر