;
coinex

جزئیات طرح معافیت مالیاتی کسب‌وکارها در پلتفرم‌های داخلی اعلام شد

جزئیات جدیدی از طرح معافیت مالیاتی کسب‌وکارها در پلتفرم‌های داخلی منتشر شد. ظاهراً کسب‌وکارها باید در درگاهی که از سوی وزارت ارتباطات ایجاد می‌شود، ثبت‌نام کنند.

جزئیات جدیدی از طرح معافیت مالیاتی کسب‌وکارها در پلتفرم‌های داخلی توسط هیئت وزیران اعلام شد. طبق این طرح، تمامی کسب‌وکارهای اینترنتی برای دریافت مشوق‌های مالیاتی خود، باید روی پلتفرم‌های داخلی که مورد تأیید وزارت ارتباطات باشد، ثبت‌نام کنند. اما همین موضوع نیز شامل مواردی می‌شود که کسب‌وکارها باید آنها را داشته باشند. مثلاً کسب‌وکار ذکر شده نباید تا پایان سال 1401 دارای پرونده مالیاتی داشته باشد. دیگر شروط طرح را نیز در ادامه نوشته مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی ؛ چه کسانی از مالیات جدید معاف هستند؟

جزئیات طرح معافیت مالیاتی کسب‌وکارها در پلتفرم‌های داخلی اعلام شد

هیات وزیران با تصویب آیین‌نامه اجرایی ماده ۶ از قانون بودجه مقرر کرد تا تمامی پلتفرم‌های داخلی که می‌خواهند از مشوق‌های مالیاتی استفاده کنند، باید در درگاهی که از سوی وزارت ارتباطات ایجاد می‌شود ثبت‌نام کنند و این وزارتخانه باید زیرساخت‌های لازم برای این امر را فراهم کند و در نهایت تا ۱۵ مردادماه وزارت ارتباطات پلتفرم‌های تحت شمول این بند از قانون را معرفی کند.

بر این اساس مشوق‌های مالیاتی تعیین شده برای کسب‌وکارهای فعال در پلتفرم‌های داخلی در صورتی به درآمد آنها تعلق می‌گیرد که بهای کالا و خدمات ارائه شده از طریق سکو به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از مشتریان دریافت و پس از کسر کارمزد سکو، به حساب فعالان کسب‌وکار واریز می‌شود. در این آئین‌نامه اسامی سکوهای خاص آورده نشده است.

براساس ماده ۶ قانون بودجه «در راستای حمایت از توسعه اقتصاد رقومی ‌‌(دیجیتال) در کشور و تشویق کسب و کارهای اینترنتی به استفاده از سکو (پلتفرم)های داخلی، تا پایان سال ۱۴۰۲ درآمد کسب و کارهای اشخاص حقیقی در پلتفرم‌های داخلی مورد تأیید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که تا پایان سال ۱۴۰۱ فاقد پرونده مالیاتی بوده‌اند، مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شود. همچنین عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی توسط اشخاص یادشده بابت کسب و کارهای اینترنتی تا پایان سال ۱۴۰۰ موجب محرومیت از معافیت‌های مالیاتی نخواهد بود.»

جزئیات طرح معافیت مالیاتی کسب‌وکارها در پلتفرم‌های داخلی اعلام شد

وظایف پلتفرم‌ها در این طرح چیست؟

براساس آیین‌نامه اجرایی ابلاغ شده از سوی سازمان امور مالیاتی، سکوی داخلی مورد تایید وزارت ارتباطات باید امکان گزارش‌گیری و ارائه اطلاعات معاملات و انجام فعالیت‌های اقتصادی توسط کسب‌وکارهای اشخاص حقیقی در سکو را به صورت برخط داشته باشد و نسبت به احراز هویت کسب‌وکارهای اشخاص حقیقی فعال در سکو از طریق شماره تلفن همراه و کد ملی اقدام کند. علاوه بر این، پلتفرم باید امکان اعلام فهرست کسب‌وکارهای اشخاص حقیقی که میزبانی می‌کند و درآمد کسب‌وکارهای اشخاص حقیقی در سکو را داشته باشد.

تبصره یک این ماده می‌گوید معاملات انجام شده در بستر پلتفرم داخلی که درگاه پرداخت نداشته باشد، منوط به تحویل کالا و دریافت وجه از طریق شرکت پست، کاروران پستی یا سایر ارائه‌دهندگان خدمات تحویل کالای مورد تایید وزارت و در صورتی که بهای کالا یا خدمات به حساب سکوی داخلی واسط واریز شود و پس از کسر کارمزد پلتفرم به حساب فعالان کسب‌وکار واریز شود، مشمول مشوق‌های موضوع این آیین‌نامه است.

سکوهای داخلی باید مشخصات اشخاص حقیقی را که تا پایان سال ۱۴۰۱ دارای کسب‌وکار در پلتفرم‌های داخلی بوده‌اند تا یک ماه پس از ابلاغ این آئین‌نامه به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند. همچنین سکوها باید مشخصات سایر اشخاص حقیقی را که از ابتدای سال ۱۴۰۲ کسب‌وکار خود را در پلتفرم‌های داخلی شروع کرده‌اند، تا یک ماه پس از شروع فعالیت به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند.

علاوه بر این، سکوهای داخلی مکلفند اطلاعات مربوط به درآمد حاصل از کسب‌‌وکار اشخاص حقیقی در سال ۱۴۰۱ و قبل از آن را به تفکیک هر سال، تا یک ماه پس از ابلاغ این آئین‌نامه و میزان درآمد سال ۱۴۰۲ را حداکثر تا پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۳ به صورتی که توسط سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود، به این سازمان ارسال کنند.

وظایف اشخاص دارای کسب‌وکار در این طرح چیست؟

اگر اشخاص حقیقی به صورت همزمان دارای درآمد ناشی از کسب‌وکار در سکوهای داخلی و خارج از سکوهای داخلی باشند، در صورتی می‌توانند بابت درآمدهای ناشی از کسب‌وکار در پلتفرم داخلی از مشوق‌های مالیاتی استفاده کنند که فعالیت آنها در سکوی داخلی و خارج از آن به صورت منفک، مستقل و در محل‌های مجزا انجام شده باشد. همچنین صورت‌حساب‌های فروش صادره هر کدام از فعالیت‌ها باید بر اساس نشانی مجزا‌ (نشانی فعالیت و نشانی سکو) و برخط صادر شده باشد. علاوه بر این، نباید درآمدهای مربوط به کسب‌وکار در سکو در اظهارنامه و پرونده مالیاتی قبلی آن‌ها منظور شده باشد.

جزئیات طرح معافیت مالیاتی کسب‌وکارها در پلتفرم‌های داخلی اعلام شد

اشخاص حقیقی دارای کسب‌وکار در پلتفرم‌های داخلی که تا پایان سال ۱۴۰۱ پرونده مالیاتی نداشته‌اند، با درخواست خود یا به دنبال اطلاع‌رسانی سازمان امور مالیاتی برای برخورداری از مشوق‌های مالیاتی، موظف‌اند فرآیند ثبت‌نام و تشکیل پرونده مالیاتی کسب‌‌وکار اینترنتی خود را در پنجره واحد مالیاتی تکمیل و نسبت به تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر اقدام کنند.

البته برای سال‌های ۱۴۰۰ و قبل از آن اعطای معافیت مالیاتی منوط به تسلیم اظهارنامه مالیاتی نیست و معافیت مالیاتی صرفا نسبت به درآمدهای اعلام شده از طرف سکوها با رعایت مقررات مربوطه اعطا می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص طرح معافیت مالیاتی کسب‌وکارها در پلتفرم‌های داخلی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر