;
coinex

کراس اوور سایپا سیلک به زودی تولید و روانه بازار می‌شود

شاسی‌بلند جذاب سایپا سیلک به‌زودی در خط تولید قرار خواهد گرفت. شرکت سایپا از سال پیش تاکنون این خودرو جدید را هنوز وارد خط تولید نکرده است!

خودرو کراس‌اوور سایپا سیلک که پیش‌تر سایپا آن را M44 نامیده بود قرار است تا پایان سال جاری وارد خط تولید شود. سایپا حدود یک سال پیش، این خودرو شاسی‌بلند را با نام M44 معرفی کرد، اما پس از گذشت چندی، از تولید آن منصرف شد. حال دوباره بحث تولید آن پیش کشیده شده و قرار است این خودرو با نام جدید سیلک تولید و روانه بازار شود. در ادامه با جزئیات مشخصات و امکانات کراس‌اوور جدید سایپا همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: عرضه چانگان‌های وارداتی سایپا از هفته آینده قطعی شد [+قیمت]

کراس اوور سایپا سیلک تا انتهای سال از راه می‌رسد

سال ۱۴۰۱ در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، سایپا از یک محصول جدید رونمایی کرد، که در آن زمان، نام M44 را برای آن در نظر گرفته بود و قرار بود به زودی تولیدش را آغاز کند. اکنون پس از گذشت حدود یک سال، در مجمع عمومی سالیانه سایپا، دوباره بحث تولید M44 مطرح شد، اما این بار با نام جدید سیلک (Sialk) و حداکثر تا پایان ۱۴۰۲ این اتفاق خواهد افتاد.

کراس اوور سایپا سیلک تا انتهای سال از راه می‌رسد

سیلک یا تپه سیَلک، نام اولین تمدن ایران مرکزی در کاشان است که بیش از ۸ هزار سال قدمت دارد و از آن جایی که پروژه M44 قرار است در سایت کاشان، که خط تولید سایپا-سیتروئن است، تولید شود، این نام تاریخی را برای آن در نظر گرفته‌اند تا هم یادآور کاشان باشد و هم یادآور تمدن باستانی ایران.

درباره خودرو سایپا سیلک

سایپا سیلک در واقع همان سیتروئن C3-XR است که قرار بود به کمک سیتروئن در ایران تولید شود، اما پس از شروع مجدد تحریم‌ها و خروج فرانسوی‌ها از ایران، این پروژه به طور کلی متوقف شد. لازم به ذکر است که سیتروئن C3-XR و پژو ۲۰۰۸ نه تنها پلتفرم یکسانی دارند، بلکه از نظر ابعاد و اندازه هم بسیار به هم نزدیک هستند.

به این ترتیب، قرار است یکی از محصولات گروه PSA تحت فرآیند داخلی‌سازی قرار گیرد و درنهایت، با لوگو سایپا و با نام سیلک به بازار ایران عرضه شود.

درباره خودرو سایپا سیتروئن

سایپا سیتروئن را می‌توان حاصل جوینت ونچر این دو شرکت دانست که با اتکا به دانش فنی سیتروئن اقدام به تولید C3 کرده است. کارخانه تولیدی این شرکت در کاشان واقع شده است که ظرفیت تولید سالیانه‌اش در حدود ۱۵۰ هزار دستگاه بود، اما پس از تغییرات اعمال شده در خط، ظرفیتش به ۲۰۰ هزار دستگاه در سال رسیده است.

علت احیای دوباره پروژه تولید سیلک یا C3-XR چیست؟

پس از شروع مجدد تحریم‌ها، سیتروئن نیز مانند دیگر فرانسوی‌ها از ایران رفت و سایپا سعی کرد از یک کانال چینی اطلاعات و دانش فنی لازم برای تولید C3-XR یا سایپا سیلک را به دست بیاورد.

کراس اوور سایپا سیلک تا انتهای سال از راه می‌رسد
از آن جایی که، کمپانی دانگ فنگ با گروه PSA یک جوینت ونچر قوی تشکیل داده است، سایپا تصمیم گرفت با همکاری این شریک چینی سیتروئن و کسب اطلاعات لازم از آن، نسبت به احیای پروژه تولید M44 یا سایپا سیلک گامی بردارد و با حدود ۴۵ درصد داخلی‌سازی، این کراس‌اوور کوچک را تولید کند. به این ترتیب، مثل این که سایپا توانست با دور زدن تحریم‌ها به طور غیرمستقیم با سیتروئن ارتباط برقرار کند و شرایط لازم برای تولید یکی دیگر از محصولات این شرکت فرانسوی را با نام و لوگوی خود در ایران تولید کند.

آیا سایپا سیلک می‌تواند کیفیت فرانسوی داشته باشد؟

با توجه به داخلی‌سازی حدود ۴۵ درصدی‌ای که قرار است برای تولید این خودرو صورت گیرد، متوجه می‌شویم که احتمالاً ۵۵ درصد دیگر نیز به طور مستقیم از چین وارد شود. به این ترتیب، به گفته مسئولان سایپا، ۴۵ درصد قطعات این خودرو قرار است توسط قطعه‌سازان داخلی و ۵۵ درصد دیگر نیز توسط چینی‌ها تأمین شود. از این رو، با توجه به کیفیت پایین قطعات داخلی و چینی نمی‌توان از سایپا سیلک انتظار داشت که کیفیت خودروهای فرانسوی را داشته باشد.

طبق گفته‌ها و چشم‌اندازهایی که مسئولان سایپا در مجمع عمومی این کمپانی بیان کردند، قرار است پروسه تولید این خودرو تا پایان سال ۱۴۰۲ آغاز شود و به احتمال زیاد در ابتدای سال آینده نیز عرضه‌اش شروع خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بعد از شاهکار پراید وانت، شاهین وانت به عنوان جدیدترین محصول سایپا در راه است! [+مشخصات فنی احتمالی]

آیا سایپا سیلک با همان طراحی ظاهری تولید خواهد شد؟

با توجه به این که، طراحی پروژه M44 نسبتاً قدیمی است و همچنین معرفی نسخه‌های فیس‌لیفت از این خودرو توسط سیتروئن، احتمالاً گروه سایپا تمام تلاش خود را می‌کند تا نسخه فیس‌لیفت و به‌روز C3-XR را به کمک دانگ فنگ در ایران تولید کند تا به واسطه این قضیه بتواند سیلک را مانند همه محصولات خود، مدت زمان بیشتر و طی سالیان طولانی در خط تولید نگه دارد. به این ترتیب، سایپا سیلک نهایی قرار است با آن چه در نمایشگاه تحول صنعت خودرو دیده‌ایم کمی متفاوت‌تر و جذاب‌تر باشد.

مشخصات فنی و امکانات رفاهی احتمالی سایپا سیلک

گروه سایپا در زمینه تولید پیشرانه تنوع زیادی ندارد و آخرین و جدیدترین موتورش قرار است ME16 باشد که به نوعی همان تیوفایو پلاس خواهد بود. به این ترتیب، به احتمال خیلی زیاد سیلک نیز قرار است به ME16 مجهز شود که با حجم دقیق ۱۵۸۷ سی‌سی و دارا بودن ۱۶ سوپاپ می‌تواند توان ۱۱۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۷ نیوتن‌متر را تولید کند. این میزان خروجی در مقایسه با موتور تیوفایو پلاس ایران خودرو، ۲ اسب‌بخار توان و ۳ نیوتن‌متر گشتاور بیشتری به دست می‌دهد.

آیا سایپا سیلک می‌تواند کیفیت فرانسوی داشته باشد؟

گیربکس در نظر گرفته شده برای سیلک نیز احتمالاً از همان نوع اتوماتیک AT و ۶ سرعته‌ای باشد که قرار است برای شاهین استفاده شود و به کارگیری گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه با توجه محدودیت‌های موجود، صددرصد منتفی خواهد بود. به این ترتیب، با توجه به محدودیت‌های سایپا در بحث پیشرانه و قوای محرکه، بهتر است انتظار موتور ۱.۲ لیتری توربوشارژ و پرقدرتی را که سیتروئن برای این خودرو استفاده می‌کند نداشته باشیم و توقع‌مان را در حد ME16 پایین بیاوریم.

کراس اوور سایپا سیلک تا انتهای سال از راه می‌رسد

سایپا برای معرفی پروژه M44 احتمالاً امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، سیستم کنترل پایداری، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، صفحه‌نمایش ۹ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی و… را در نظر گرفته است، اما هنوز مشخص نیست این خودرو در چه تریم‌هایی قرار است به بازار آید.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کراس اوور سایپا سیلک چیست؟ آیا می‌توان از خودرو جدید سایپا انتظار کیفیت فرانسوی داشت؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: اسب بخار

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر