coinex
راهنمای خرید تکراتو

پیامرسان بله امن و حافظ حریم خصوصی کاربران است؛ روایتی جدید از حریم خصوصی!

طبق بیانیه سازمان فناوری اطلاعات تصویر مربوط به نقض حریم خصوصی کاربران توسط پیامرسان بله درواقع به سامانه مقابله با کلاهبرداری و محتوای غیراخلاقی در این پیامرسان ایرانی ارتباط دارد و موضوع نقض حریم خصوصی کاربران اتفاق نیفتاده است!

اخیراً تصویری در توییتر وایرال شد که حاکی از نقض حریم خصوصی کاربران توسط بله و دسترسی به محتوا و پیام‌های کاربران در گروه‌ها بوده است. بعد از اطلاعیه رسمی بله، این پیام‌رسان ادعا کرد که پیام‌های مذکور به سامانه آنالیز پیام‌ها جهت جلوگیری از محتوای مجرمانه مرتبط بوده است.

حالا سازمان فناوری اطلاعات هم در این راستا بیانیه‌ای منتشر کرده که منعکس‌کننده نتیجه بررسی خود می‌باشد. بیانیه‌ای که در آن مدعیات بله تایید و بر امنیت پیامرسان ایرانی صحه گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید: وزیر ارتباطات از استقبال کاربران خارجی از پیامرسان‌های ایرانی خبر داد!

پیامرسان بله حریم خصوصی کسی را نقض نکرده است!

براساس اعلام سازمان فناوری اطلاعات، محتوای عمومی بله، به‌منظور شناسایی و خنثی‌سازی اقدامات مجرمانه همچون فیشینگ و لینک‌های مضر و غیراخلاقی مورد رصد کارمندان قرار می‌گیرد.

در بیانیه این سازمان آمده است: «طبق بررسی‌های انجام شده، سامانه مقابله با کلاهبرداری و محتوای غیراخلاقی در کانال‌ها و گروه‌های عمومی بله به‌طور کامل از سامانه‌های اصلی این پیام‌رسان جداست. محتوای درون این کانال‌ها و گروه‌ها طبق سند قوانین و شرایط استفاده از پیام‌رسان، به عنوان مصداق محتوای عمومی معرفی شده است.»

همچنین بله هم در بیانیه خود اعلام کرده بود: «این ابزار صرفاً حاوی محتوای منتشرشده در کانال‌های عمومی و گروه‌های بیش از هزار عضو است که به صورت سیستمی و حسب نیاز کارشناسی، جهت مقابله با کلاهبرداری از کاربران مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

در ادامه بیانیه سازمان فناوری اطلاعات همچنین ذکر شده است: «این محتوای نامناسب با گزارش‌های واصله کاربران یا از طریق ابزارهای هوش مصنوعی (متن‌کاوی) می‌تواند شناسایی شده و برای بررسی بیشتر در سامانه قرار بگیرد.»

نقض حریم خصوصی کاربران توسط بله

همچنین سازمان فناوری اطلاعات ادامه داده است:‌ «با بررسی بخش‌های مختلف این سامانه مشخص شد که اپراتور امکان مشاهده اطلاعات خصوصی کاربر ارسال‌کننده محتوا در کانال‌ها و گروه‌های عمومی مانند آیدی کاربر، نام ارسال‌کننده و  شماره‌ تلفن را ندارد.»

در انتها هم خاطرنشان شده است: «با توجه به این توضیحات، در این مورد هیچگونه نقض حریم خصوصی مشاهده نشده و امنیت استفاده کاربران از پیام‌رسان بله همانند گذشته تامین است.»

نقض حریم خصوصی برای مقابله با کلاهبرداری بلامانع است!

آنچه از متن بیانیه سازمان فناوری اطلاعات و اطلاعیه‌های رسمی خود پیامرسان برمی‌آید یک چیز است و آن اینکه چون این دسترسی به اطلاعات کاربران در بله، در واقع جهت شناسایی یا مقابله با کلاهبرداری‌های احتمالی و در گروهی با شمار کاربران بالا بوده، عملا حریم خصوصی کسی نقض نشده است.

به بیان بهتر بله و سازمان فناوری اطلاعات می‌گویند این سبک از نقض حریم خصوصی اصلا نقض حریم خصوصی نیست و شما باید در تعریف‌تان از این مهم تجدیدنظر کنید!

مسئله اساسی اینجا است که اگر قرار بر دسترسی به پیام و اطلاعات کاربران به بهانه مقابله با کلاهبرداری بود، طبیعتا غول‌های فناوری دنیا مانند متا با 4 شبکه اجتماعی تحت مالکیت یا توییتر هم می‌توانستند به سادگی به پیام‌های کاربران نظارت کنند. اما وقتی «عبارت نقض حریم خصوصی کاربران» برابر با هر نوع دسترسی به اطلاعات افراد تعریف می‌شود، دیگر آوردن ماده و تبصره اضافی برای آن بی‌معنا و بیهوده است.

پیامرسان بله امن و حافظ حریم خصوصی کاربران است؛ روایتی جدید از حریم خصوصی!
نکته مهم درباره تصویر افشا شده اینکه بخش‌هایی از عکس پوشانده شده و مشخص نیست آیا واقعا آنطور که سازمان فناوری اطلاعات مدعی شده، اپراتور به اطلاعات جزئی‌تر کاربران دسترسی دارد یا خیر!

در ممالک کفر، قانون و نهادهای نظارتی بر سر این موضوع با هیچ شرکت و ابرشرکتی تعارف ندارند، حالا هزاری هم که شما بگویید این برای مقابله با کلاهبرداری است، قانونگذار به شما می‌گوید که مخاطب و کاربر خودش عقل دارد و نیاز به نظارت و تصمیم‌گیری شما برای جلوگیری از کلاهبرداری ندارد. اگر هم به فرض مثال کلاهبرداری رخ دهد، بازهم قانونگذار، عدم نقض حریم خصوصی کاربر را ارجحیت می‌بخشد و درواقع ضرر مالی یک یا چند فرد فدای نقض حریم خصوصی همه نمی‌شود.

به همین ترتیب و به هر بهانه‌ای هم که شرکت مذکور بخواهد به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشد، شر ابتدا دامن خودش را می‌گیرد و بارها شنیده‌ایم که چه جریمه‌های سنگینی برای موارد اینچنینی وضع شده است. اما در ایران به نظر می‌رسد نهاد نظارتی چشم بر آنچه اتفاق افتاده بسته و حتی به نوعی آن را در قالب نوعی خیرخواهی مدیران پیامرسان تایید هم کرده است!

باری، نقض حریم خصوصی در یک کلام یعنی عدم دسترسی مدیران و مالکان پیامرسان به هیچ بخشی از اطلاعات کاربران و این ادعا که چون احتمال وقوع جرم یا عمل کلاهبرداری در این فضا وجود داشته، نظارت اپراتور اجتناب‌ناپذیر است؛ هرگز با متر و معیارهای معقولانه و منطقیِ قابل تفسیر از تعریف بین‌المللی و پذیرفته شده از حریم خصوصی همخوانی ندارد!

بیشتر بخوانید:

نظر شما چیست؟ آیا پیامرسان بله حریم خصوصی کاربران را نقض کرده است؟ و آیا شما با توضیحات سازمان فناوری اطلاعات قانع شدید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر