coinex
راهنمای خرید تکراتو

واگذاری سهام ایرانخودرو و سایپا ؛ وعده‌ای که بازهم محقق نشد!

باوجود دستور رئیس‌جمهور مبنی‌بر واگذاری سهام ایرانخودرو و سایپا تا شهریور 1401 اما با گذشت حدود 11 ماه هنوز حتی یک قدم هم به این وعده نزدیک نشده‌ایم.

رئیس‌جمهور در اسفندماه سال 1400 طی صدور یک فرمان هشت‌بندی، دستور واگذاری سهام ایرانخودرو و سایپا را اعلام کرد. طی این فرمان بر لزوم تعیین تکلیف واگذاری خودروسازان توسط دستگاه‌های مربوطه تا شهریور 1401 تأکید شده و در ادامه هم نسبت به تسریع فرایند واگذاری اشاره شده بود.

با این وجود متولیان این موضوع بر این عقیده هستند که موضوع واگذاری خودروسازان به علت برخورداری از ابعاد مختلف، به‌خصوص مبحث ‌سهام تودلی شرکت‌ها، به همین آسانی میسر نمی‌شود و باید در قدم اول همین سهام تودلی و یا سهامداری چرخه‌ای شرکت‌ها مورد تصمیم‌گیری قرار گیرد. شایان ذکر است که سهام تودلی به شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازان ارتباط دارد که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم سهام شرکت‌های مادر را خریداری کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: عرضه اولیه 8 درصد از سهام توسن تکنو قطعی شد

عدم تحقق وعده واگذاری سهام ایرانخودرو و سایپا

باید توجه داشت که میزان سهام دولت در شرکت ایران‌خودرو 5.7 درصد و در سایپا حدود 17 درصد بوده که باوجود اینکه این ارقام کوچک به نظر می‌رسند، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس حاکی از آن است که غیر از این دو عدد، 12.21 درصد از سهام ایران‌خودرو و 15.6 درصد از سهام سایپا تحت مالکیت شرکت‌های عمومی وابسته و تحت کنترل دولت قرار دارد.

همچنین 25.24 درصد از سهام ایران‌خودرو و 39.66 درصد از سهام سایپا زیر نظر نظام سهام تودلی قرار دارد. لذا هرچند دولت تاکید کند که تنها 5.7 درصد و 17 درصد از سهام شرکت‌های خودروسازی را تحت تملک کند، بااین‌حال با توجه به وضعیت سهام تودلی این شرکت‌ها باید اشاره کرد که در صورتی که همین سهام کوچک دولت نیز واگذار شود، باز هم نقش و سهم دولت بسیار زیاد و تأثیرگذار است و عملا مدیریت خودروسازان به صورت دولتی است.

واگذاری سهام ایرانخودرو و سایپا

بنابراین با این شرایط تاکنون که حدوداً 11 ماه از موعد زمانی منصوب رئیس‌جمهوری گذشته، هیچ پیشرفت قابل‌توجهی در مسئله واگذاری سهام ایرانخودرو و سایپا رقم نخورده است.

از طرف دیگر پیش‌شرط واگذاری سهام دولت در این شرکت‌ها، تعیین‌تکلیف مشکل سهام تودلی به عنوان گام اول ذکر شده است. همچنین براساس تاکید متولیان بحث قیمت‌گذاری دستوری از موانع دیگری بوده که واگذاری خودروسازان با آن مواجه است. با این وضعیت، واگذاری خودروسازان در یک چرخه معیوب و نامعلومی افتاده که سیاست سازمان خصوصی‌سازی به عنوان متولی واگذاری این دو شرکت در سال جاری، جهت حل این معضل دقیقا مشخص نیست.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص عدم تعیین تکلیف واگذاری سهام ایرانخودرو و سایپا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر