;
coinex

بازگشت خودرو به بورس ؛ تنها راه حل بحران صمت و خودروسازان!

در پی ناکامی وزارت صمت در حذف قیمت دستوری خودرو، حالا خودروسازان در تلاش برای بازگشت خودرو به بورس جهت جلوگیری از زیاندهی و جبران زیان انباشته هستند.

به گزارش تکراتو و به نقل از دنیای اقتصاد، موضوع تمایل خودروسازان به بازگشت خودرو به بورس از اظهارات مدیرعامل ایران‌خودرو در مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت کاملاً نمایان بوده، زیرا وی نسبت به اصلاح قیمت خودرو (از مسیری غیر از حذف قیمت‌گذاری دستوری) تاکید داشته است.

علیمردان عظیمی اصلاح قیمت و عرضه محصولات این شرکت در بورس کالا را راه‌حل اصلی خروج از زیاندهی و تکلیف ایران‌خودرو در برابر سهامداران ذکر کرده و اعلام داشت: «برای احقاق حق سهامداران، اصلاح قیمت‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم».

یکی از راهکارها در این راستا، بهره‌گیری از قابلیت موجود در ماده 90 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی بوده که بیان می‌دارد در صورت اعمال قیمت‌گذاری دستوری، دولت باید زیان ناشی از آن (اختلاف بین قیمت دستوری و قیمت عادله) را جبران سازد. مدیرعامل ایران‌خودرو ضمن اشاره به ضرورت پیگیری مقرره ماده 90 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی جهت جبران زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری، بیان داشت: «ایران‌خودرو جبران زیان و اجرای این قانون را با جدیت دنبال خواهد کرد.»

در همین راستا عظیمی بهترین راه‌حل جبران زیان را بازگشت خودرو به بورس کالا قلمداد کرده و خبر از فروش 53 هزار دستگاهی این شرکت در بستر بورس در سال پیش داده است. با توجه به بیانات مدیرعامل ایران خودرو، درواقع وی به حذف روند قیمت‌گذاری دستوری و آزادسازی (فروش خودرو در حاشیه بازار) دیگر امیدی نداشته و به همین جهت در پی مسیر‌های دیگری جهت کاهش تبعات منفی این سیاست (قیمت‌گذاری دستوری) است.

عرضه خودرو در بورس کالا تابستان سال پیش به‌صورت جدی انجام شد. روش فروش خودرو‌ها در این بستر به این صورت بود که خودروسازان محصولات خود را با قیمت غیر‌زیان‌ده (به عنوان قیمت پایه) عرضه می‌کردند. در نتیجه خودرو‌ها با قیمتی که تحت نظام عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد و به دست برندگان این حراج می‌رفت؛ لذا خودروسازان از محل فروش محصولاتشان در بورس کالا نه تنها ضرری نمی‌کردند، بلکه سود خوبی هم حاصل آن‌ها می‌شد.

این در شرایطی است که بورسی شدن خودرو هم توفیق چندانی در زمینه ممانعت رشد قیمت در بازار نداشت و از جایی که دقیقا در همین زمان رکورد گرانی هم جابه‌جا شد، عرضه خودرو در بورس کالا با مخالفت‌هایی روبرو شد. در نتیجه با توجه به مصوبه بهمن سال پیش شورای رقابت، عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شد و هنوز هم در همین حالت قرار دارد. از سوی دیگر، مدافعان عرضه خودرو در بورس کالا که بیشتر آن‌ها فعالان خودروسازی و ذینفعان بازار سرمایه محسوب می‌شود، با تاکید بر نتایج مثبت عرضه خودرو در بورس، خواهان بازگشت خودرو به بورس هستند.

بیشتر بخوانید: شاهین وانت به عنوان جدیدترین محصول سایپا در راه است! [+مشخصات فنی احتمالی]

امید خودروسازان به بازگشت خودرو به بورس

ایران‌خودرو طی ماه اخیر هم در صورت‌های مالی خود این امر را اعلام و درواقع درخواست جبران زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری از سوی دولت را داشت، بااین‌حال پاسخ موافقت را دریافت نکرد. هم‌اکنون با عنایت به اظهارات عظیمی، این شرکت تصمیم گرفته تا دوباره و احتمالا به‌صورت جدی‌تری نسبت به قبل این امر مورد پیگیری قرار گیرد.

راه‌حل مدیرعامل ایران‌خودرو در این زمینه در حقیقت بازگشت خودرو به بورس کالاست، مدلی که سال پیش هم در سطحی محدود اجرایی شد و رضایت خودروسازان را دربر داشت، زیرا منجر به خروج آن‌ها از زیان فروش (در مورد خودرو‌هایی که در بورس کالا عرضه می‌کردند) شد. اما عرضه خودرو در بورس کالا هم تداوم نیافت و با توجه به مصوبه شورای رقابت مبنی بر الزام عرضه تمام خودرو‌ها در بستر سامانه یکپارچه، روش عرضه «خودروی بورسی» متوقف شد. امسال هم خودروسازان بخش خصوصی جهت بازگشت خودرو به بورس پیش‌قدم شدند، اما توفیقی نیافتند، زیرا مصوبه شورای رقابت مجوز اجرای دوباره «خودروی بورسی» را نداد.

بازگشت خودرو به بورس

حالا ایران‌خودرو صراحتا از قصد خود برای عرضه محصولاتش در بورس کالا خبر داده و احتمالا سایپا نیز همین هدف را داشته باشد. از همین رو چنین مطالبه‌ای شدت بیشتری به خود گرفته و حالا دیگر تنها مربوط به خودروسازان خصوصی‌ نیست و این امر شاید باعث تغییر مصوبه شورای رقابت شود.

البته باید دید نظر وزارت صمت در مورد عرضه خودرو در بورس کالا چه خواهد بود، زیرا «عباس علی‌آبادی»، وزیر جدید صمت، فعلاً در مورد خودروی بورسی نظر خاصی نداشته است. البته وزارت صمت در پی راهکاری جهت عبور نسبی از قیمت‌گذاری دستوری بوده و به همین جهت احتمالاً از خودروی بورسی استقبال کند.

البته به‌منظور بازگشت خودرو به بورس کالا باید نظر مثبت شورای رقابت را هم دریافت کرد و تا زمانی که مصوبه این شورا با تغییر روبرو نشود، امکان استارت دوباره خودروی بورسی وجود ندارد. هم‌اکنون شورای رقابت قصدی برای عرضه دوباره خودرو در بورس کالا ندارد، بااین‌حال شاید وساطت وزارت صمت نظر این شورا را تغییر داده و مجوز خودروی بورسی حتی در حجمی محدود صادر شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص بازگشت خودرو به بورس به‌عنوان راه‌حلی برای مشکلات خودروسازان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    چند تا اگر و اما داره متاسفانه هیچ چیز اینجا شفاف نیست . اگر دولت دست از حرص برداره و به همون تعرفه استاندارد که اعلام میکنن قانع باشه ! و رقابت عادلانه بین خودروسازهای خارجی و داخلی باشه خوب رقابت و بازار آزاد با هر قیمتی که دوست دارن بدن منطقیه . اما نه جایی که رانت و انحصار توی همه ی اقتصاد ریشه کرده و البته توی ایران از منطق حرف زدن بیشتر یه جوک هست

    پاسخ