;
coinex

وزارت ارتباطات مکلف به تدوین سند هوش مصنوعی ایران در برنامه هفتم توسعه شد

براساس دستور مجلس، وزارت ارتباطات مکلف به تدوین سند هوش مصنوعی ایران در برنامه هفتم توسعه شده است. اختیاز مسدودسازی پلتفرم‌ها نیز به یک نهاد دیگر سپرده شده است.

طبق دستور کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی مکلف به تدوین سند هوش مصنوعی ایران در برنامه هفتم توسعه و تنظیم‌‌گری در حوزه اقتصاد دیجیتال شده‌اند.

در این خصوص عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات نیز با انتشار پستی در فضای مجازی اعلام کرد که این کار باید ظرف مدت 6 ماه نهایی شود و مستندات را به تصویب شورای عالی فضای مجازی برسانند. همچنین لازم به ذکر است که هرگونه تصمیم‌گیری برای مسدودسازی پلتفرم‌های اجتماعی نیز به مرکز ملی فضای مجازی سپرده شده است.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی کلاهبردار FraudGPT معرفی شد؛ بهترین شریک جرم!

تدوین سند هوش مصنوعی ایران تا 6 ماه دیگر نهایی می‌شود

کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه طی بررسی این برنامه به مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات تکلیف کرده است برنامه ملی هوش مصنوعی را تهیه کنند.

بر این اساس این دو نهاد باید با همکاری سایر دستگاه‌ها، ۶ ماه پس از لازم‌اجرا شدن برنامه هفتم توسعه این برنامه را تهیه کند، سپس باید به تصویب شورای عالی فضای مجازی برسد.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده است کار روی تهیه این برنامه به زودی آغاز خواهد شد. پیش از این محمد رضوی‌زاده، رئیس پژوهشگاه ارتباطات گفته بود نهادهای زیادی در زمینه هوش مصنوعی تصمیم می‌گیرند و متولی مشخصی وجود ندارد. با تدوین این برنامه انتظار می‌رود متولی هوش مصنوعی در کشور مشخص شود.

تدوین سند هوش مصنوعی ایران تا 6 ماه دیگر نهایی می‌شود

آنطور که زارع‌پور در شبکه اجتماعی ویراستی گفته، کمیسیون تلفیق به اتصال ۸۰ درصد خانوارها به فیبر نوری تا پایان این برنامه نیز رای داده است.

تکلیف دیگری که به برنامه هفتم افزوده شده مربوط به تنظیم‌گری پلتفرم‌هاست. کمیسیون تلفیق به مرکز ملی فضای مجازی تکلیف کرده است سند سیاست‌ها و الزامات تنظیم‌گری سکوها و اقتصاد دیجیتال را ظرف ۳ ماه تصویب کند. محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق در این رابطه گفته است:

سکو‌های فعال در حوزه فضای مجازی همیشه از یک نابسامانی و عدم متولی خاص رنج می‌بردند، از این رو کمیسیون ۲ الی ۳ ماده را در این بخش به تصویب رساند تا یک نوع نظم بخشی به فعالیت سکو‌های فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال داده شود.

همه‌ تنظیم‌گران بخشی و پلتفرم‌ها ملزم خواهند بود سندی که تدوین خواهد شد را رعایت کنند. زنگنه همچنین اضافه کرده است:‌ «هرگونه مسدودسازی و پالایش (فیلتر) این سکو‌ها تنها برعهده مرکز ملی فضای مجازی گذاشته شده تا ما دیگر شاهد این نباشیم که دستگاه‌های مختلف بخواهند تصمیماتی را خلاف این سند بگیرند.»

به نظر می‌آید با تصویب سند فوق، مرکز ملی فضای مجازی به نهادی قدرتمندتر در تنظیم‌گری پلتفرم‌ها تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تدوین سند هوش مصنوعی ایران چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: پیوست

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر