;
coinex

مرکز ملی رقابت ساترا را فاقد بی‌طرفی لازم برای تنظیم‌گری در حوزه صوت و تصویر فراگیر تشخیص داد

مرکز ملی رقابت عنوان کرد که ساترا بی‌طرفی لازم در تنظیم‌گری در حوزه صوت و تصویر فراگیر را ندارد. در ادامه نوشتار با تکراتو همراه باشید.

اوایل ماه جاری بود که با هدف تنظیم مقررات بر رقابت در صنعت رسانه و مدیا، مرجعی تحت عنوان شورای رقابت صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی توسط ساترا تشکیل شد.

در ادامه همین اتفاق، حالا مرکر رقابت در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که ساترا فاقد بی‌طرفی لازم برای تنظیم‌گری در حوزه صوت و تصویر فراگیر است. در ادامه با جزئیات خبر همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: مصوبه نظارت ساترا بر شبکه نمایش خانگی توسط رئیس جمهور ابلاغ شد؛ تیر خلاص دولت به VODها

ساترا فاقد بی طرفی لازم در تنظیم‌گری در حوزه صوت و تصویر فراگیر است

اوایل مردادماه شورای رقابت صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به‌منظور تنظیم و نظارت بر رقابت در صنعت مدیا و رسانه‌ها تشکیل شد. ساترا اعلام کرد که در این شورا مدیران ساترا، نمایندگان شورای رقابت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و مجمع رصتا حضور داشتند.

مرکز ملی رقابت حضور نمایندگان شورای رقابت در این جلسه را تکذیب کرده و در اطلاعیه‌ای نوشته است:

در خبر منتشرشده عنوان گردیده که این مجموعه با حضور برخی افراد از جمله نمایندگان شورای رقابت تشکیل شده است؛ در حالی که هیچ‌گونه هماهنگی کتبی یا شفاهی با شورای رقابت در این خصوص صورت نگرفته و شایعه تأیید این شورای خودخوانده از سوی شورای رقابت تکذیب می‌گردد.

در ادامه این اطلاعیه، شورای رقابت به ماده ۶۲ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرده که بر اساس آن شورای رقابت تنها مرجع رسیدگی به رویه‌های ضدرقابتی است: «مطابق ماده ۴۳ قانون مزبور تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی بخش‌های عمومی، دولتی، تعاونی و خصوصی مشمول اختیارات شورای رقابت هستند و جهت رسیدگی و برخورد با رفتارهای ضدرقابتی، قانونگذار ابزارهای متنوعی را برای شورای رقابت در نظر گرفته است.»

ساترا فاقد بی طرفی در تنظیم‌گری در حوزه صوت و تصویر فراگیر است

شورای رقابت در اطلاعیه‌اش همچنین به موضوع استقلال از ذی‌نفعان پرداخته و به وابستگی ساترا به صداوسیما اشاره کرده است:

یکی از اصول مهم تنظیم‌گری رقابت، موضوع استقلال از ذی‌نفعان محسوب می‌شود که در طراحی شورای رقابت در قانون فوق‌الذکر، به این موضوع توجه زیادی شده است. وابستگی نهاد تنظیم‌گر به بازیگران بازار باعث می‌شود تصمیمات آن از منظر منافع عمومی خدشه‌دار گردد و به سمت منافع برخی از بازیگران بازار جهت‌گیری احتمالی داشته باشد. ساترا (وابسته به سازمان صداوسیما) فارغ از اینکه فاقد اختیارات قانونی لازم در این زمینه است، به دلیل حضور پررنگ رسانه‌های وابسته به صداوسیما (همچون تلوبیون) در این بازار فاقد بی‌طرفی لازم برای دخالت در تنظیم‌گری رقابت این بازار است.

همچنین در ادامه آمده که بدیهی است موارد ذکرشده صرفاً ناظر به تنظیم‌گری رقابت بازار رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر است.

موضوع عدم صلاحیت ساترا برای تنظیم‌گری حوزه صوت و تصویر فراگیر از مدت‌ها پیش باعث چالش شرکت‌های VOD با آن بود. اما این اعتراضات شنیده نشد و قدرت ساترا هم با پشتیبانی صدا و سیما گسترده‌تر شد. تا جایی که در تقابل با انجمن صنفی، مجمع رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) با حمایت ساترا و صدا و سیما تشکیل شد و خود را نهادی صنفی با رویکرد خودتنظیم‌گری مشارکتی معرفی کرد. در این مجمع حضور رسانه‌های همسو و وابسته به صدا و سیما پررنگ است.

تشکیل شورای رقابت در این نهاد وابسته چالش جدید VODها است. مشاور رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در خبر تشکیل این شورا گفت برخی پلتفرم‌ها به‌صورت نامتعادلی قدرت رقابتی را در دست دارند و می‌توانند شرایط را به نفع خود تغییر دهند و رقبای خود را از بازار کنار بزنند. این در حالی است که صدا و سیما با تشکیل ساترا، رصتا و حالا شورای رقابت صوت و تصویر فراگیر، سازمانی است که از قدرت خود استفاده می‌کند تا شرایط را به نفع خود تغییر دهد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص عدم صلاحیت ساترا در تنظیم‌گری در حوزه صوت و تصویر فراگیر چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: زومیت

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر