coinex
راهنمای خرید تکراتو

آستانه تحمل بدن انسان در گرما چقدر است؟

دانشمندان در تحقیقات جدید خود به سراغ آستانه تحمل بدن انسان در گرما و رطوبت رفته‌اند که نتایج آن شاید چندان به مذاقتان خوش نیاید. در ادامه نوشته با تکراتو همراه باشید.

دانشمندان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در پژوهش‌های جدید خود برای اینکه بتوانند آستانه تحمل بدن انسان در گرما و رطوبت را اندازه‌گیری کنند، معیار دمای هوا را روی عدد 35 درجه سلسیوس قرار داده که مشخص شد بدن انسان در این دما و رطوبت بسیار تضعیف خواهد شد.

اما میزان تحمل گرما در افراد مختلف یکسان نیست و بسته به شرایط، ایمنی بدن، سن و عوامل دیگر نیز متغیر است. همچنین پیش‌بینی شده است که با افزایش دما و رطوبت زمین، جان افراد بیشتر در سراسر جهان در خطر است. نکته غم‌انگیز دیگر این است که بنابر آمار، سال گذشته میلادی فقط در اروپا 61 هزار نفر بر اثر گرما جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر بخوانید: گرمای زمستان نیمکره جنوبی به تابستان نیمکره شمالی رسید؛ 37 درجه سانتی‌گراد!

آستانه تحمل بدن انسان در گرما بسیار پایین‌تر از چیزی‌ست که فکر می‌کنید!

به گزارش ساینس الرت، در دمای 35 درجه سلسیوس و رطوبت 100 درصدی، عرق دیگر از روی پوست تبخیر نمی‌شود و بدن را خنک نمی‌کند. این اتفاق سکته قلبی، ازکارافتادن اندام‌ها و مرگ را به‌دنبال دارد. این شرایط بحرانی که در دمای 35 درجه رخ می‌دهد، به «دمای حباب مرطوب» معروف است که تاکنون فقط چند بار عمدتاً در منطقه خلیج فارس و جنوب آسیا رخ داده.

البته هیچ‌کدام از این نمونه‌ها تاکنون بیشتر از دو ساعت ادامه نداشته است. بااین‌حال، مطالعات نشان داده که گرمای شدید لازم نیست به این درجه برسد تا کشنده باشد؛ درواقع ظاهراً هر شخص وابسته به سن، سلامت و دیگر فاکتورهای اجتماعی و اقتصادی خود سطح تحمل متفاوتی دارد.

آستانه تحمل بدن انسان در گرما چقدر است؟

دمای حباب مرطوب در ابتدا از طریق قراردادن یک پارچه تر روی یک دماسنج و مواجهه آن با هوا اندازه‌گیری می‌شد. این عمل نشان می‌داد که چقدر طول می‌کشد تا رطوبت از پارچه تبخیر شود و معیاری برای شبیه‌سازی تبخیر عرق از روی پوست بود.

آستانه تحمل دما توسط بدن انسان در دنیای واقعی می‌تواند بسیار کمتر باشد

دانشمندان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در آزمایشی به بررسی آستانه تئوری تحمل 35 درجه‌ای با رطوبت 100 درصدی – یا 46 درجه با رطوبت 50 درصدی دست زدند تا دقت آن را در عمل بررسی کنند. آنها فهمیدند که شرکت‌کنندگان سالم و جوان در دمای حباب مرطوب 30.6 درجه سلسیوس به «آستانه محیطی بحرانی» خود می‌رسند. این آستانه همان نقطه‌ای است که بدن دیگر نمی‌تواند جلوی افزایش دمای درونی خود را بگیرد.

آستانه تحمل بدن انسان در گرما چقدر است؟

پژوهشگران هندی نیز به‌تازگی نتایج مطالعاتی را منتشر کرده‌اند که بررسی دمای حباب مرطوب در جنوب آسیا را نشان می‌دهد. آنها می‌گویند: «مرگبارترین موج‌های گرما در این منطقه همچنان خیلی پایین‌تر از آستانه حباب مرطوب 35 درجه‌ای بوده است.»

«جوی موتیرو»، از نویسندگان ارشد این تحقیق، می‌گوید:

آستانه تحمل هر انسان تفاوت زیادی با دیگر انسان‌ها دارد. برای مثال، کودکان کمتر می‌توانند دمای بدن خود را تنظیم کنند. افراد سالمند نیز غدد تعریق کمتری دارند و بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند.

محققان پیش‌بینی می‌کنند که با شدت‌گرفتن گرمایش جهانی، دمای هوا هم افزایش یابد و جان افراد بیشتری را تهدید کند. تخمین زده می‌شود که در سال گذشته حدود 61 هزار نفر به‌خاطر گرما در اروپا جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص آستانه تحمل بدن انسان در گرما چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر