coinex
راهنمای خرید تکراتو

زنی که توانایی تکلم خود را از دست داده بود با هوش مصنوعی درمان شد!

زنی که به علت سکته مغزی از توانایی تکلم محروم شده بود با بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی تبدیل سیگنال‌های مغز به گفتار موفق به صحبت کردن شد.

به گزارش تکراتو و به نقل از یورونیوز، در فناوری جدید از الکترودهای کوچک کاشته شده در سطح مغز به‌منظور تشخیص فعالیت الکتریکی در قسمتی از مغز که گفتار و حرکات صورت را تحت کنترل دارد، بهره گرفته می‌شود. این سیگنال‌ها به صوت مستقیم به گفتار و حالات چهره یک آواتار دیجیتال همچون لبخند زدن، اخم کردن یا تعجب ترجمه خواهند شد. بنابراین امکان زیادی جهت بازگرداندن توانایی تکلم فراهم می‌سازند.

بیشتر بخوانید: تماشا کنید: بازسازی چهره کوروش کبیر توسط هوش مصنوعی

بهبود توانایی تکلم با هوش مصنوعی

با چنین پیشرفتی امید فراوانی در بین دانشمندان ایجاد شده که با واسط مغز و رایانه (BCIs) قادر خواهند بود تغییر بزرگی در زندگی افراد فاقد توانایی تکلم به دلایلی همچون سکته مغزی و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک ایجاد کنند.

بااین‌حال شایان ذکر است که این فناوری فعلاً ناقص بوده و در 28 درصد موارد طی آزمایشی که بیش از 500 عبارت را شامل بوده، کلمات را به شکل اشتباهی رمزگشایی کرده است. با این وجود، بنابر اعلام دانشمندان آخرین پیشرفت‌ها در دقت، سرعت و پیچیدگی حاکی از آن است که این فناوری در مرحله‌ای است که عملا برای بیماران مفید واقع خواهد شد.

تاکنون، بیماران به اجبار از ترکیب‌کننده‌های گفتار آهسته بهره می‌بردند. این ترکیب شامل املای کلمات با بهره‌گیری از ردیابی چشم یا حرکات جزئی صورت شکل می‌گرفت و مکالمه طبیعی را ایجاد نمی‌کنند. به‌نظر قدم بعدی بسیار مهم، ایجاد یک نسخه بی‌سیم از واسط مغز و رایانه بوده که می‌تواند در زیر جمجمه تعبیه شود.

پروفسور ادوارد چانگ به‌عنوان رهبر پروژه بازگرداندن توانایی تکلم بیماران در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) بیان می‌کند: «هدف ما بازیابی کامل و روش تجسمی برای برقراری ارتباط است که طبیعی‌ترین راه برای صحبت ما با دیگران محسوب می‌شود. این پیشرفت ما را به پیدا کردن راه حل واقعی برای بیماران نزدیک‌تر می‌کند.»

در این مطالعه زنی 47 ساله به نام «آن» که 18 سال پیش براثر سکته مغزی فلج شده و توانایی تکلم خود و حتی تایپ کردن را نیز از دست داده است، مورد بررسی قرار گرفته است. «آن» به‌طور معمول با بهره‌گیری از فناوری ردیابی حرکت ارتباط برقرار می‌سازد که به وی امکان خواهد داد تا حروف را به آرامی با حداکثر 14 کلمه در دقیقه انتخاب کند. «آن» ابراز امیدواری کرده که فناوری آواتار دیجیتال کاری کند تا او در آینده به عنوان مشاور مشغول به کار شود.

توانایی تکلم

به منظور انجام این آزمایش تیم تحقیقاتی مذکور، یک مستطیل نازک به اندازه کاغذ، متشکل از 253 الکترود را در سطحی از مغز که برای گفتار حیاتی بوده، قرار می‌دهند. این الکترودها، سیگنال‌های مغزی را رهگیری خواهند کرد که وظیفه‌شان کنترل ماهیچه‌های زبان، فک، حنجره و صورت بوده، بااین‌حال به علت سکته، این توانایی مغز از میان رفته است.

هری رندولیک نیز بیمار دیگری بوده هم‌اکنون با کمک الکترودهای کاشته شده در گردنش قادر است از چاقو و چنگال استفاده کند. او سال 2012 به علت سکته مغزی، توانایی دست چپ خود را از دست داده بود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص بهبود توانایی تکلم یک بیمار توسط هوش مصنوعی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر