coinex
راهنمای خرید تکراتو

تحقیق‌ و تفحص از فروش فیلترشکن‌ها آغاز شد؛ یکی از مراکز برق تهران قطع شد، نصف فیلترشکن‌ها از کار افتاد!

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نسبت به شروع تحقیق‌ و تفحص از فروش فیلترشکن‌ها در مجلس شورای اسلامی با توجه به گردش مالی عظیم آن خبر داد.

به گزارش تکراتو و به نقل از خبرگزاری تسنیم، درآمد فیلترینگ طی سال‌های اخیر و پس از فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، تلگرام و واتساپ، به میزان بالایی رشد کرده که برخی آن را سالیانه 50 تا 60 هزار میلیاردتومان تخمین زده‌اند.

این درحالیست که طبق اعلام جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در مجلس، میزان خرید فیلترشکن در 5 سال ده برابر رشد داشته و حتی برخی منابع هم اعلام کرده‌اند که بیش از 80 درصد کاربران فضای مجازی از فیلترشکن‌های مختلف بهره می‌برند.

بیشتر بخوانید: طعنه وزیر سابق ارتباطات به دولت سیزدهم ؛ عزتمندی سایبری‌تان،‌‌ این بود؟

کلید خوردن تحقیق‌ و تفحص از فروش فیلترشکن‌ها

در همین راستا، جلال رشیدی‌کوچی نماینده مجلس اعلام کرد: «ما باید تلاش کنیم به آنها بقبولانیم که این شیوه جواب نمی‌دهد. مثال‌های متعددی هم وجود دارد؛ مثلا اگر قرار بود فیلترینگ جواب بدهد، باید خروجی هم داشته باشد. اما عملا خروجی نداشته و یک‌سری نارضایتی‌ها هم ایجاد کرده است. البته اخیرا شنیدم که برنامه وی‌چت رفع فیلتر شده است. سؤالی که مطرح است این است که چرا اصلا آن را فیلتر کردید؟ بعد چه اتفاقی افتاد که وی‌چت رفع فیلتر شد؟ من از دوران نوجوانی با یاهو مسنجر و اینترنت دایلاپ خانگی آشنا بودم؛ حتی قبل از ورود اینترنت دایلاپ به منازل، کافی‌نت‌ها وجود داشت و در این فضا بودم و کار کرده‌ام. سؤال اینجا‌ست که چرا وی‌چت فیلتر شد؟»

وی در ادامه اضافه کرد: «نگاه من به قصه فیلترینگ از همان ابتدای ورودم به مجلس، مشخص و ثابت بوده است و از همان ابتدا معتقد بودم این شیوه فیلترکردن نه درست و راهگشا‌ست و نه جواب می‌دهد. شواهد و قرائن هم حاکی از این امر است؛ اما برخی نمی‌‌خواهند واقعیت‌ها را بپذیرند.»

این نماینده مجلس در مورد کلید خوردن تحقیق‌ و تفحص از فروش فیلترشکن‌ها تصریح کرد: «بنابراین سیاست‌گذاری ما در این مسائل دچار مشکلات عمده است و با این روش هم حل نمی‌شود. قصد داریم در مجلس تحقیق و تفحص از فروش فیلترشکن‌ها را کلید بزنیم؛ چرا‌که گردش مالی زیادی دارد. حالا مدام برچسب بزنند که جلال رشیدی‌کوچی دنبال تشویش اذهان عمومی است، دنبال فساد است و در سالگر فلانی قصد به‌هم‌زدن دوباره کشور را دارد. همه این حرف‌ها بازی همان جریان خاصی است که اول عرایضم گفتم دنبال تمسک به یک‌سری آرمان‌های انقلاب و ارزش‌های بی‌نظیر برای رسیدن به منافع مالی خود هستند.»

وی همچنین درباره علت تحقیق‌ و تفحص از فروش فیلترشکن‌ها بیان داشت: «این موضوع بارها ثابت شده است. بنابراین فیلترینگ در کشور تراکنش مالی بسیار سنگینی دارد. برای نمونه، اخیرا یکی از مراکز تولید برق اطراف تهران قطع شد و به دنبال آن نصف فیلترشکن‌ها از کار افتاد! این اتفاق چه معنایی می‌دهد؟ از وزیر سؤال کردم که چطور فیلترشکن‌های رایگان را می‌توانید فیلتر کنید اما فیلرشکن‌های پولی را نه؟ عده‌ای ابراز نگرانی کردند که با این حرف فیلترشکن‌های پولی هم فیلتر می‌شود؛ به آنها اطمینان دادم این اتفاق نمی‌افتد چون برای برخی پول سرشار و گردش مالی هنگفتی دارد. به نظرم اینها سؤالاتی است که ذهن جامعه را پر کرده‌ اما جوابی برای آن پیدا نمی‌کنند؛ بنابراین تأکید می‌کنم اگر دنبال این هستیم که در فضای مجازی علیه نظام و مسئولان این‌قدر حرف زده نشود، پیشنهاد می‌کنم به جای ایجاد محدودیت و بستن و فیلترینگ، چند مشکل جوانان اعم از اشتغال، ازدواج، مسکن و خودرو را حل کنند؛ در‌این‌صورت همان جوانان از فضای مجازی به نفع نظام استفاده و تبلیغ می‌کنند.»

از طرفی در این زمینه «جواد نیک‌بین»، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس طی گفتگویی با خبرگزاری تسنیم، به موضوع کلید خوردن تحقیق‌ و تفحص از فروش فیلترشکن‌ها در مجلس شورای اسلامی پرداخت.

وی در این راستا عنوان کرد: «متأسفانه یک گردش مالی عجیبی در فروش فیلترشکن‌ها در کشور وجود دارد و مجلس شورای اسلامی برای این که دریابد چه‌کسی و چه‌کسانی از فروش این فیلترشکن‌ها سود می‌برند قصد دارد تحقیق و تفحصی را در این حوزه رقم زند.»

تحقیق‌ و تفحص از فروش فیلترشکن‌ها

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین درباره اقدامات صورت‌گرفته جهت انجام تحقیق‌ و تفحص از فروش فیلترشکن‌ها افزود: «تمام اقدامات اولیه تحقیق و تفحص از فیلترشکن‌های پولی صورت گرفته است و به‌زودی به کمیسیون مربوط ارسال خواهد شد تا بعد از تصویب در کمیسیون در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود.»

نیکبین در پایان خاطرنشان کرد: «احتمالاً شهریورماه تحقیق و تفحص از فیلترشکن‌های پولی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص نتایج تحقیق‌ و تفحص از فروش فیلترشکن‌ها چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر