coinex
راهنمای خرید تکراتو

نخستین ماموریت خورشیدی هند با موفقیت پرتاب شد [+ویدیو]

مأموریت Aditya-L1 که نخستین ماموریت خورشیدی هند جهت بررسی و رصد این ستاره سوزان بوده با موفقیت از زمین به فضا پرتاب شده است.

فضاپیمای Aditya-L1 برای انجام اولین ماموریت خورشیدی هند صبح روز جاری ساعت 11:50 به وقت محلی سوار بر راکت PSLV-XL هند از مرکز فضایی «ساتیش داوان» از جنوب این کشور با موفقیت پرتاب شد. این فضاپیما با پیمودن مسافتی 1.5 میلیون کیلومتر در حدود 125 روز دیگر (برابر با چهار ماه) به مقصد خود در یکی از نقاط لاگرانژی میان زمین و خورشید خواهد رسید.

این در حالی است که تنها 10 روز از فرود موفق روی قطب جنوب ماه توسط هند می‌گذرد که حالا با موفقیت نخستین فضاپیمای رصد فضایی خورشید خود را پرتاب کرده است. این مأموریت تحت عنوان Aditya-L1 قصد دارد خورشید و اثر آن بر محیط پیرامون زمین و دیگر سیارات را مورد بررسی قرار دهد.

در حقیقت ابزارهای این مأموریت سه قسمت اساسی خورشید شامل فوتوسفر، کروموسفر و تاج خورشید را بررسی خواهد کرد. سه آزمایشگاه موجود در این فضاپیما هم جهت بررسی محیط نقطه لاگرانژی L1 مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید: استفاده از انرژی خورشیدی موجود در فضا به زودی عملیاتی می‌شود

جزئیاتی از نخستین ماموریت خورشیدی هند

فضاپیمای Aditya-L1 ابتدا به‌ مدت 16 روز در مدار زمین باقی خواهد ماند و به‌منظور یافتن سرعت لازم برای حرکت به‌سمت مقصد اصلی خود پنج مانور را اجرایی خواهد ساخت. در ادامه در روز 110 مأموریت، فضاپیمای هند مانور ورود به مدار نقطه لاگرانژی L1 را صورت خواهد داد.

سازمان فضایی هند (ISRO) هفت قطعه یا محموله را روی Aditya-L1 تعبیه کرده است. از این بین، چهار محموله به‌عنوان حسگر و سه محموله به‌عنوان آزمایشگاه محلی کار خواهند کرد. ازجمله تجهیزات این مأموریت باید به تاج‌نگار خورشیدی، وسیله‌ای جهت تصویربرداری فرابنفش از خورشید، یک طیف‌سنج پرتو ایکس، تحلیل‌گر ذرات طوفان‌های خورشیدی، تحلیل‌گر پلاسما و مغناطیس‌سنج سه‌محوره دیجیتال با رزولوشن بالا اشاره داشت.

لازم به ذکر است که سازمان فضایی اروپا (ESA) نیز طی مأموریت Aditya-L1 با ISRO همکاری خواهد کرد. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرده است که در راستای ردیابی، ارسال فرمان‌ها و دریافت اطلاعات به کمک همتایان هندی خود رفته تا در انجام این مأموریت به آن‌ها کمک کند. اروپایی‌ها با ماهواره‌های بزرگی که ازجمله در استرالیا، اسپانیا و آرژانتین در اختیار دارند، بیش از هر چیز به ISRO یاری خواهند رساند تا ارتباط خود را با Aditya-L1 حفظ کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص موفقیت نخستین ماموریت خورشیدی هند چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: دیجیاتو

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر